تاریخ: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۲:۲۲
بازدید: ۴۳۰
کد خبر: ۱۹۱۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل بورس انرژی خبر داد:

اولین اوراق گواهی ظرفیت نیروگاه‌ها در‌آستانه عرضه

می متالز - در چندسال فعالیتی که بورس انرژی ایران داشته است، تعامل خوب و سازنده‌ای بین دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت نفت، نیرو، سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت اقتصاد وجود داشت و حمایت‌هایی که مجلس از لحاظ وضع قوانین و حمایت‌های قانونی انجام داد سبب شد تا طی این چند سال بورس انرژی از یک رشد خوب برخوردار شود.
اولین اوراق گواهی ظرفیت نیروگاه‌ها در‌آستانه عرضه

به گزارش می متالز، سیدعلی حسینی مدیرعامل بورس انرژی ایران در با بیان این مطلب افزود: در پنج ماهه ابتدای سال 97 نسبت به پنج ماهه ابتدای سال 96 بیش از 102 درصد رشد ارزش معاملات داشته‌ایم. البته طی دوره فعالیت بورس انرژی ایران،بیش از 241 کالا تحت عنوان حامل‌های انرژی و بالغ بر 48 نیروگاه در بورس انرژی پذیرفته شدند،که برق خود را در این بورس عرضه می‌کنند.ضمن اینکه اکثر پتروشیمی‌های بزرگ کشور فرآوردهای قابل پذیرش و تمامی پالایشگاه‌های کشور فرآورده‌های ویژه خود را در این بورس عرضه می‌کنند که جزو فعالین بورس انرژی ایران هستند.

283 سرمایه‌گذار خارجی در بورس انرژی

حسینی با اشاره به فعالیت درحوزه صادرات و در رینگ بین‌الملل گفت: 14 کشور به عنوان مقاصد صادراتی بورس انرژی ایران بوده که این فرآورده‌ها برای آنها صادر می‌شود و بالغ بر 283 کد معامله گر خارجی داریم، بطوریکه شرکت‌هایی از اروپا، امریکای شمالی، روسیه، چین و هند در بخش رینگ بین‌الملل فعالیت می‌کنند، نشان می‌دهد که این بورس پتانسیل بسیار بالایی برای بین‌المللی شدن دارد.

پیشگامی در تأمین مالی بخش نفت

وی درباره اقدامات بورس انرژی برای تأمین مالی صنعت برق، نفت و گاز بیان داشت: شروع کار ما با عرضه اوراق سلف شرکت ملی نفت ایران بود که به هرحال یکی از بزرگترین شرکت‌های دولتی کشور است و توانمندی بسیار بالایی در حوزه نفت دارد. البته ما برای اولین بار برای شرکت ملی نفت ایران اوراق سلف منتشر کردیم و پس از آن برای چند شرکت پتروشیمی و چند نیروگاه بزرگ کشور نیز تأمین مالی انجام شد که به نظر می‌آید در آینده هم بتوانیم به سهم خود نقش بسزایی در تأمین مالی شرکت‌هایی که در حوزه انرژی فعال هستند داشته باشیم.

راه‌اندازی بازار آب و کربن

حسینی بیان داشت: در حوزه آب و راه‌اندازی بازار آب و کربن هم تمامی همکاری‌های که لازم بود را با سازمان محیط زیست و وزارت نیرو که متولی این امور درکشور هستند انجام دادیم و به عنوان یک بخش از اقتصاد ملی که می‌تواند در این حوزه تاثیر‌گذار باشد و مشاوره فکری و علمی بدهد، در راه‌اندازی این بازار حداکثر همکاری را داشته ایم. البته اگر مقررات و قوانینی که در این حوزه لازم است به تصویب برسد قطعا بورس انرژی در این بخش هم می تواند بازارهایی را راه‌اندازی کند.

خلاء شفافیت و رقابت در اقتصاد ایران

مدیر عامل بورس انرژی درباره تأمین مالی‌های انجام شده در بورس انرژی ایران گفت: در سال 96 بالغ بر 26 هزار و 862 میلیارد ریال ارزش معاملات بازار اوراق بهادار بورس انرژی بود که این بازار شامل انتشار اوراق سلف و معاملات ثانویه اوراق سلف و همچنین معامله گواهی‌های صندوق سرمایه‌گذاری پروژه برق است.

وی افزود: یکی از اهدافی که در هر اقتصاد باید دنبال شود و بسیار راهگشاست موضوع شفافیت و رقابت در جریان سرمایه‌گذاری در هر بازاری است، در حالی که در اقتصاد ما در این زمینه خلاء زیادی وجود دارد و بخشی از آسیب‌های اقتصادی که دچار آن هستیم ناشی از عدم جدی گرفتن این دو اصل طبیعی و بدیهی اقتصادی یعنی استفاده از رقابت و شفافیت در معاملات است.

حسینی گفت: مبادلات تجاری بورس‌ها مظهر شفافیت و رقابت است و بهترین ابزار شناخته شده جهانی و جهان شمول در این زمینه هستند و حتما نیاز است که یک نگاه استراتژیک و راهبردی در سطح کلان تصمیم‌گیری نسبت به توسعه این ساختارهای مالی و بازارهای ملی داشته باشیم.

البته در قوانین توجه کافی به این موضوع شده است. به عنوان نمونه در اکثر قوانینی که در چند سال اخیر به تصویب مجلس رسیده است و براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته‌اند، سرمایه‌گذاری در بورس، توسعه و تأمین مالی از طریق بورس، ارتقای شفافیت و رقابت، به کارگیری توانمندی‌های داخلی و تعیین قیمت بسیاری از کالاها از طریق بورس‌هاست این موضوعات در قوانین مورد توجه قرار گرفته است و شاید عمده مشکل کوتاهی و کم‌کاری در میان مدیران اجرایی کشور است، که باید این قوانین را در ظرف مدت زمانی معین و با برنامه ریزی دقیق و مجدانه دنبال کنند.

انتشار اولین اوراق گواهی ظرفیت نیروگاه‌ها

مدیرعامل بورس انرژی درباره برنامه‌های آتی این بورس گفت؛ چند برنامه در سال 97 به طور ویژه دنبال خواهد شد اولین برنامه ما توسعه و تعمیق بازارهای فعلی از جمله بازار فرآورده‌های نفتی و توسعه رینگ بین‌الملل است که تلاش خواهیم کرد علاوه بر جذب بیشتر خریداران خارجی، فرآورده‌هایی که در این رینگ بین‌الملل قابل عرضه هستند پذیرش کنیم، همچنین برای ابزارهایی که پذیرش شدند حجم عرضه آنها را توسعه بدهیم.

حسینی گفت: بحث دیگر انتشار اوراق گواهی ظرفیت برق است که کمک خوبی به تأمین مالی صنعت برق خواهد کرد تا کسانی که علاقمند به ساخت نیروگاه هستند و یا در حال فعالیت در این حوزه هستند بتوانند بخشی از منابع سرمایه‌گذاری خود را از ابتدای پروژه و در مرحله تاسیس نیروگاه، از محل سرمایه‌گذاری عمومی و مردمی تأمین کنند.

 وی درباره ابزار گواهی ظرفیت افزود: اوراق گواهی ظرفیت طراحی شده و مقررات و مصوبات آن اخذ شده است و اولین گواهی ظرفیت نیروگاه هم پذیرش شد که به نظر می‌آید در سال جاری بتوانیم این ابزار را عملیاتی و ابزار گواهی ظرفیت را برای اولین بار در بازار سرمایه کشور عرضه کنیم.

راه‌اندازی معاملات بلند مدت در حوزه نفتی

حسینی اضافه کرد: برنامه دیگری که به طور خاص و ویژه دنبال می‌کنیم راه‌اندازی معاملات بلند مدت در حوزه فرآورده‌های هیدروکربوری و نفتی است که یکی از خواسته‌های به حق تولیدکنندگان این حوزه است، تا از قالب قراردادهای بلند مدت استفاده کنند. همچنین خریداران نیز مطمئن شوند که خوراک یا فرآورده‌هایی را که لازم دارند در یک دوره زمانی نسبتا بلندمدت در اختیار خواهند داشت.

وی گفت: این موضوع در دست طراحی قرار گرفت و پیشنهادهای لازم برای اصلاح مقررات به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شد و در اوایل تیرماه این مقررات به تصویب هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید که بزودی از این قالب معاملاتی و قراردادها برای معامله بلند مدت فرآورده‌های نفتی استفاده خواهیم کرد.

توسعه و تعمیق بازار مصرف کنندگان بزرگ برق

مدیرعامل بورس انرژی یکی از برنامه‌های ویژه سال 97 را توسعه و تعمیق بازار مصرف کنندگان بزرگ برق عنوان کرد و گفت: در قوانین پیش بینی شده است تا نیروگاه‌ها بتوانند برق خودشان را به مصرف کنندگان بزرگ یا صنعتی که مصرفشان بالای 5 مگاوات است به صورت مستقیم بفروش برسانند. این مسئله امکان خوبی را برای نیروگاه‌ها فراهم می‌کند تا هم وجوه حاصل از فروش را به موقع دریافت کنند و هم برای خریدار این امکان را فراهم می‌کند که به صورت توافقی و از طریق چند نیروگاه و همچنین از طریق سیستم رقابتی برق موردنیاز خود را خریداری کند.

به گفته حسینی فعالیت این بازار از اواخر سال 96 شروع شد و تاکنون توسعه خوبی داشته و نزدیک به 20 شرکت صنعتی کد معاملاتی گرفتند و برق خود را از این طریق خریداری می‌کنند.

سرنوشت عرضه نفت خام

وی درباره معاملات نفت در بورس انرژی گفت: این مساله موضوع جدیدی نیست و در قانون برنامه ششم توسعه کشور در بند(ح) ماده 4 به صراحت تاکید شده است و دولت مکلف شد. تا از طریق توسعه ابزارهای مهندسی مالی و عرضه فرآورده‌های نفتی و نفت خام در بورس انرژی به توسعه این بازار کمک کند.

حسینی اهداف قانون‌گذار را تاکید بر استفاده بیشتر از توانمندی‌های داخلی و تنوع روش‌های فروش برای تولید کنندگان و به طور خاص دولت و شرکت ملی نفت ایران عنوان کرد که این امر در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی با تاکید برعزم جدی برای اجرایی کردن این قانون گفت: فرمایشات معاون اول رئیس جمهور که همواره یک نگاه توسعه گر و روبه جلو در حوزه اقتصاد دارند بر همین اصل و اساس استوار است. البته پیشنهاد بنده این است؛ حالا قانون وجود دارد و عزم جدی هم در سطوح بالای مدیریتی کشور وجود دارد، دستگاه‌هایی که در این حوزه مسئول هستند پای میز کار و عمل آمده و در اجرایی شدن حکم قانون حداکثر تلاش را به خرج دهند که به طور خاص وزارت نفت باید دراین خصوص مسئولانه تر عمل کند و از تمامی امکانات خود برای توسعه بازار انرژی در کشور که بازاری مبتنی بر رقابت و شفافیت است، استفاده کند.

تعیین قیمت برق در بورس

وی درباره بازار برق نیز گفت: همچنین در حوزه تعیین قیمت برق هم حکم قانونی داریم که در بند "پ" ماده (44) قانون برنامه ششم دولت موظف شد تا قیمت برق را از طریق بورس و ساز و کار بازار تعیین کند و می‌طلبد که در این بخش هم دستگاه‌های مربوط و ذیربط، به طور خاص وزارت نیرو، این حکم قانونی را با جدیت بیشتر دنبال کنند. بورس انرژی ایران هم به عنوان یک بستر و ساختاری که ظرفیت انجام این امور را دارد و با تمام امکانات خود اعلام آمادگی می‌کند تا در راستای اجرای این تکالیف قانونی حداکثر همکاری را با وزارت نفت، نیرو، سایر دستگاه‌های ذیربط انجام دهد تا منافع و عواید اجرای این قوانین نصیب کشور، مردم و اقتصاد ملی شود.

عناوین برگزیده