تاریخ: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۵۱
بازدید: ۲۳۱
کد خبر: ۲۰۶۷۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
تجارت جهانی فرومنگنز

آمریکا، بزرگ‌ترین واردکننده فرومنگنز جهان

می متالز - محدودیت ذخایر منگنز سبب شده تا واردات منبعی برای تأمین تقاضای فرومنگنز در بسیاری از کشورهای جهان شود. البته علاوه بر دسترسی به مواد اولیه، هزینه انرژی و همچنین محدودیت‌های زیست‌محیطی نیز دیگر عواملی است که کشورها را به سمت واردات فرومنگنز و سایر فروآلیاژها سوق داده است. به‌خصوص کشورهای توسعه یافته نظیر کشورهای اروپایی از این دست کشورها هستند
آمریکا، بزرگ‌ترین واردکننده فرومنگنز جهان

به گزارش می متالز، آمریکا چهارمین تولیدکننده فولاد جهان در سال 2016 بود. از این رو تقاضای فرومنگنز در این کشور بسیار زیاد است و این در حالی است که از سال 1970 تولید معدنی منگنز آمریکا به صفر رسیده است. ذخایر کم‌عیار منگنز موجب شده تا برداشت از آ‌ن‌ها صرفه اقتصادی نداشته باشد. این موضوع جایگاه نخست آمریکا در میان واردکنندگان فرومنگنز جهان را روشن می‌کند. همان‌طور که در نمودار 1 نشان داده شده، در سال‌های 2001 تا 2016 به طور متوسط 14 درصد از کل واردات فرومنگنز به مقصد آمریکا بوده است.

در سال 2016 مصرف فرومنگنز آمریکا 360 هزار تن بود که حدود 68 درصد مصرف از طریق واردات تأمین شد. باقی‌مانده مصرف نیز از طریق تولید داخلی البته با واردات منگنز بوده است. وابستگی آمریکا به واردات منگنز باعث شد تا از سال 1987 آمریکا این عنصر را در لیست عناصر استراتژیک قرار دهد. آفریقای جنوبی بزرگترین تأمین‌کننده فرومنگنز آمریکا است که 25 درصد از واردات آمریکا در سال 2016 از این کشور بود. البته سهم آفریقا از بازار فرومنگنز آمریکا طی سال‌های اخیر کاهش داشته است. از سال 2012 استرالیا با جهش در صادرات به آمریکا و تداوم رشد صادرات، به‌تدریج از سهم آفریقای جنوبی در بازار وارداتی آمریکا کاست. در سال 2011 آفریقا 60 درصد از بازار وارداتی فرومنگنز آمریکا را در اختیار داشت.

آلمان نیز با توجه به ذخایر محدود منگنز و تولید قابل توجه فولاد (هفتمین تولیدکننده جهان) با میانگین واردات 197 هزار تن در بازه زمانی مورد بررسی، دومین واردکننده بزرگ جهان بوده است. طی این سال‌ها آفریقای جنوبی و فرانسه با سهم 30 و 19 درصدی از واردات آلمان، بزرگ‌ترین صادرکنندگان فرومنگنز به این کشور بودند. البته طی سال‌های گذشته آفریقا و برخی کشورهای دیگر نظیر نروژ، سهم فرانسه از واردات آلمان را از آن خود کردند تا جایی که در سال 2016 فرانسه تنها 14 درصد از بازار آلمان را در اختیار داشت؛ در حالی که در سال 2001 سهم این کشور 46 درصد بود. قابل توجه است که در سال 2016 آفریقای جنوبی نیز سهم خود را به کشورهای اسپانیا و نروژ واگذار کرد.

از میان کشورهای برتر واردکننده فرومنگنز، هلند بیشترین رشد واردات را محقق کرد. واردات این کشور طی سال‌های 2009 الی 2016 با نرخ سالانه 10 درصد رشد کرد و به 196 هزار تن در سال 2016 رسید. واردات 45 هزار تنی این کشور در سال 2001 نشان‌دهنده رشد چشم‌گیر در سال‌های اخیر است. افزایش واردات هلند این کشور را به سومین واردکننده جهان تبدیل کرد.

عناوین برگزیده