تاریخ: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۲:۰۰
بازدید: ۱۶۴۳
کد خبر: ۲۰۷۲۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سید محسن میرمحمدی مدیر عامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان:

با تکمیل کارخانه کنسانتره (فرآوری سنگ‌آهن) فولادسنگان، پنج میلیون تن کنسانتره درسال 98 به ظرفیت تولید کشور افزوده خواهد شد

می متالز - پیشرفت فیزیکی پروژه 5 میلیون تنی کنسانتره‌سازی حدود 75 درصد است که پیش‌بینی می‌گردد یکی از خطوط این واحد تولیدی تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.
با تکمیل کارخانه کنسانتره (فرآوری سنگ‌آهن) فولادسنگان، پنج میلیون تن کنسانتره درسال 98 به ظرفیت تولید کشور افزوده خواهد شد

به گزارش می متالز به نقل از ماهنامه تخصصی پردازش، مهندس سید محسن میرمحمدی مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با اعلام این مطلب افزود: پروژه مذکور دارای دو خط تولید کنسانتره هریک به ظرفیت 2.5 میلیون تن در سال است، که با فاصله سه ماه از یک دیگر وارد مدار خواهند شد و به این ترتیب از سال آینده شاهد اضافه شدن پنج میلیون تن کنسانتره به ظرفیت تولید صنعت فولاد کشور خواهیم بود.

میرمحمدی با اشاره به تکنولوژی به کار گرفته شده در این پروژه، عنوان نمود: کارخانه کنسانتره فولاد سنگان، به عنوان یکی از عظیم‌ترین واحدهای فرآوری مواد معدنی کشور، در حال ساخت می‌باشد و با بهره‌برداری کامل از آن، زمینه اشتغال مستقیم بیش از هزار و 300 نفر و اشتغال غیرمستقیم پنج هزار نفر فراهم خواهد آمد.

وی با اعلام این که کارخانه پنج میلیون تنی گندله‌سازی این شرکت از ‌سال گذشته راه‌اندازی شده است، خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات عدیده در زمینه تامین زیرساخت‌های برق، آب، گاز و راه‌‌آهن، جهت تامین ماده‌اولیه واحد گندله‌سازی بالغ بر 2.8 میلیون تن کنسانتره از نقاط مختلف کشور طی یک سال گذشته خریداری و به میزان بیش از 2.4 میلیون تن گندله، در این واحد صنعتی تولید شده است.

مدیرعامل صنایع معدنی فولاد سنگان با تشریح استراتژی‌های این شرکت، به دو هدف اصلی رسیدن به برنامه تولید مستمر و ایمن در کارخانه گندله سازی و تسریع در اجرای پروژه کنسانتره‌سازی و پروژه‌های زیرساختی و جانبی اشاره نمود و اضافه کرد: در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی نیز با اولویت جذب نیروهای بومی و متخصص و نیز تمرکز بر مقوله آموزش‌های کاربردی، درصدد گسترش فرهنگ صنعتی در منطقه می‌باشیم.

وی در ادامه به تشریح پروژه‌های جانبی شرکت فولاد سنگان پرداخت و عنوان نمود: پروژه زیرسازی و ریل‌گذاری خط‌آهن اختصاصی فولاد سنگان به طول 19 کیلومتر و همچنین بارگیر خانه مکانیزه گندله تا پایان دی‌ماه امسال به پایان می‌رسد که با راه‌اندازی این پروژه، علاوه بر مکانیزه نمودن بارگیری محصولات سهم بسزایی نیز در کاهش ترافیک جاده‌ای منطقه و کشور خواهد داشت. میرمحمدی اضافه کرد: با توجه به اجرای خط 5.3 کیلومتر انشعاب از ایستگاه سنگان در سال گذشته توسط این شرکت، شرایط اتصال خطوط ریلی اختصاصی در حال اجرا (19کیلومتر) به شبکه سراسری بدون هیچ مشکلی محقق خواهد شد.

مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان از پروژه‌های برق‌رسانی، ساخت ساختمان‌‌های ‌صنعتی و جنبی، محوطه‌‎‌سازی، تصفیه خانه فاضلاب، ایجاد فضای سبز و ذخیره باطله به عنوان پروژه‌های در دست اجرای این شرکت نام برد و افزود: این فعالیت‌ها با هزینه‌ای بالغ بر دو هزار میلیارد ریال در طی فازهای مختلف در دست اجرا می‌باشد.

وی با تشریح برنامه‌‌های شرکت فولادسنگان در بحث تامین زیرساخت‌ها، از تکمیل شبکه برق‌رسانی داخلی مجتمع و اتصال آن به شبکه سراسری کشور تا پایان آذرماه امسال خبر داد و اضافه کرد: در بحث برق، عملیات اجرایی پست برق 33 کیلوولت و تامین تجهیزات آن، جهت کارخانه‌های کنسانتره و گندله در دست اقدام بوده، ضمن آن که خط انتقال 400 کیلوولت برق به طول 10 کیلومتر نیز از طریق شرکت زیرساخت‌های شرق ایران و با مشارکت 40 درصدی این شرکت و با هزینه‌ای بالغ بر 70 میلیارد تومان در حال ساخت می‌باشد و این پروژه نیز انشاا... تا سه ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

میرمحمدی در خصوص پروژه گازرسانی به مجتمع سنگان، از پیشرفت 90 درصدی در این بخش خبر داد و افزود: 85 کیلومتر خط گازرسانی در دو فاز در این منطقه به منظور اتصال فوری کارخانجات گندله‌سازی تعریف گردیده است که فاز اول آن توسط شرکت فولاد سنگان به انجام رسیده است و مابقی نیز توسط شرکت زیرساخت و با مشارکت فولاد سنگان در حال انجام می‌باشد.

مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، از معضل تامین آب به عنوان مهم‌ترین چالش پیش‌روی صنعت منطقه یاد کرد و افزود: امروز کمبود آب در منطقه به مشکلی غیرقابل ‌حل تبدیل شده است که با توجه به سرمایه‌گذاری‌های عظیم صورت گرفته، می‌تواند تهدیدی جدی برای ادامه فعالیت کارخانه‌های صنعتی باشد. وی با اشاره به عدم اقدام جدی از سوی وزارت نیرو، خواستار توجه ویژه و برنامه‌ریزی اصولی برای تامین آب مورد نیاز صنایع منطقه شد.

میرمحمدی راه حل خروج از معضل آب منطقه سنگان را ایجاد یک کمیته متشکل از نهادهای استانی و کشوری دانست، چرا که طبق برآوردهای موجود 80 درصد پروژه‌های در دست ساخت سنگان تا یک‌ سال آینده وارد مدار خواهند شد. این در حالی است که وضعیت تامین آب این صنایع هم چنان بلاتکلیف باقی مانده و هیچ برنامه عملیاتی مدونی برای این موضوع مهم وجود ندارد و ظاهرا هیچ کس نیز در منطقه جسارت ورود به این مقوله را تا کنون نداشته است. بدیهی است تصمیم‌سازی در این کمیته میتواند در اجرایی کردن پروژه‌های آب موثر واقع گردد.

وی افزود: کل ظرفیت تعریف شده منطقه سنگان برای 17 میلیون تن تولید سالانه کنسانتره سنگ‌آهن می‌باشد، که تا امروز بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در منطقه سنگان صورت گرفته است که با افزایش کنونی قیمت ارز، ارزش آن بیش از این رقم خواهد بود و با توجه به آن که بهره‌برداری از این واحدها بدون دسترسی به آب امکان پذیر نخواهد بود، نباید با بی‌تفاوتی ازکنار چنین موضوع مهمی عبور کرد.

مهندس میرمحمدی با اشاره به تمهیدات صورت گرفته جهت به حداقل رساندن مصرف آب در واحد کنسانتره، از سرمایه‌گذاری بزرگ این شرکت جهت اجرای واحد آبگیری از باطله به منظور بازگرداندن بخش قابل توجهی از آب مصرفی به چرخه تولید و کاهش چشم‌گیر مصرف آب خبر داد.

میرمحمدی در پاسخ به سوالی در خصوص تامین مواداولیه فولاد سنگان عنوان نمود: در حال حاضر کنسانتره مورد نیاز واحد گندله‌سازی از واحدهای فرآوری منطقه سنگان، چادرملو، سیرجان و بافق خریداری می‌شود، که با راه‌اندازی کارخانه کنسانتره‌سازی، نیاز به حمل مواداولیه از سایر معادن کشور نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: محل تهیه مواداولیه کارخانه کنسانتره نیز معادن سنگان می‌باشد و این معادن طبق قرارداد منعقده می‌بایست به مدت 20 سال خوراک واحدهای فرآوری منطقه را فراهم سازد. میرمحمدی افزود: ذخایر قطعی سنگ‌آهن در سنگان در حال حاضر 800 میلیون تن می‌باشد که پیش‌بینی می‌گردد با ادامه اکتشافات، تا 1.2 میلیارد تن ذخایر سنگ‌آهن نیز افزایش یابد.

وی معضل ضعف در حمل‌ونقل ریلی و نیز استخراج و تامین سنگ متناسب با نیاز کارخانه‌های پیش‌بینی شده در افق طرح منطقه را یکی دیگر از نگرانی‌های موجود میان سرمایه‌گذاران دانست و خواستار تلاش بیش از پیش از سوی سازمان‌های ذیربط شد.

 

عناوین برگزیده