تاریخ: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۰۱
بازدید: ۲۶۱
کد خبر: ۲۰۷۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دیده‌بان بورس چهارشنبه (25 مهر)

می متالز - آخرین جلسه معاملاتی این هفته بورس در حالی آغاز می شود که خالص تغییرات نماگر اصلی بازار طی این هفته 1818 واحد در جهت مثبت بوده است. همان‌گونه که انتظار می‌رفت هفته‌های باقی‌مانده تا میانه آبان ماه با حساسیت دنبال می شود و این موضوع لزوم حفظ آرامش و تصمیم‌گیری‌های غیرهیجانی را چندین باره تشدید می‌کند.
دیده‌بان بورس چهارشنبه (25 مهر)

به گزارش می متالز، در ساعات پایانی شب گذشته وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، نام چندین بانک و شرکت مهم را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. محور مشترک این شرکت‌ها ارتباط سهامداری بسیج با این گروه اعلام شده است. با این حال به نظر می‌رسد تاکید آن کشور بر اسامی شرکت‌هایی همچون فولاد مبارکه اصفهان، تراکتورسازی تبریز و ... بیشتر جنبه تشدید فشار روانی را داشته باشد و در مرحله اثرگذاری نکته تازه‌ای را شامل نشود.

چند نکته در رابطه با تحریم‌های تازه اعمال‌شده

در میان شرکت‌های بورسی، همان گونه که عنوان شد، از فولاد مبارکه، تراکتورسازی تبریز، شرکت کالسیمین، بانک ملت و تعدادی دیگر از بانک‌ها و شرک‌های گروه کالسیمین به صورت مستقیم نام برده شده است. با این حال باید در نظر داشت صنایع فلزی و مبادلات بانکی کشور از میانه مرداد ماه و در جریان مرحله اول تحریم‌های امریکا تحت فشار قرار گرفته‌اند؛ طبق اطلاعیه منتشر شده جدید دارایی آنها در امریکا بلوکه شده و اتباع امریکایی اجازه ارتباط با آن ها را نخواهند داشت؛ به نظر نمی رسد از این منظر تهدید چندانی این شرکت ها را تهدید کند. در این میان تنها باید به استراتژی‌مناسب شرکت‌ها و برنامه‌ریزی مناسب کلان در سطح کشور و ارتباط با دیگر کشورهای عضو برجام امید داشت.

بار دیگر به مخاطبین علاقمند توصیه می‌شود تقویم بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را مطالعه کنند.

در گزارش‌های هفته‌های اخیر به انتظار برای تشدید نگرانی‌ها از جانب امریکا اشاره شده بود. احتمالا این رویه در روزهای آتی نیز ادامه داشته باشد. باید دید که این تغییرات و اخبار چه وجه تازه‌ای به شرایط موجود می‌بخشد.

دو نکته دیگر مورد اشاره در رابطه با هفته‌های پیش روی بورس، انتظار برای نقش‌آفرینی اروپا و همین‌طور انتشار صورت‌های مالی است. در رابطه با مورد نخست به نظر می‌رسد تا نزدیکی 13 آبان باید در انتظار بود تا اخبار قابل اتکا تری از اتفاقات در حال رویداد به دست برسد. اما در رابطه با صورت‌های مالی به نظر می‌رسد هفته دیگر شاهد گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها خواهیم بود. 

صورت‌های مالی منتهی به شهریور

به نظر می رسد آغاز هفته بعدی بورس با انتشار صورت‌های مالی منتهی به شهریور تعداد زیادی از شرکت‌های بزرگ توام باشد. در این میان تکلیف مبالغ و مقادیر فروش شرکت‌ها تا حدود مطلوبی مشخص است؛ با این حال وزنه سنگین این گزارش‌ها احتمالا در کفه هزینه‌ها قرار خواهد گرفت. جایی که اگر مطابق با انتظارات پیش رفته باشد می‌تواند نویدبخش نیمه دومی جذاب برای تعداد زیادی از شرکت‌ها باشد.

سود ناشی از تسعیر ارز شرکت‌های بورسی دیگر مساله‌ای است که تاکنون در دستور کار چندین شرکت قرار گرفته و در رابطه با عده قابل توجه دیگری از این شرکت‌ها نیز مطرح است. این ارقام برای برای از این شرکت‌ها پتانسیل قابل‌توجهی در رشد سود را به دست می‌دهد.

در زمینه فروش نیز، داده‌های تکمیلی مانند نسبت فروش‌های داخلی و صادرات می‌تواند آمار قابل توجهی را در بر داشته باشد.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: وزارت خزانه‌داری آمریکا در تصمیمی تازه اقدام به تحریم ۲۰ شرکت و بانک تحت عنوان ضدتروریستی کرد که ۹ بانک و شرکت در بورس و یک بانک هم در فرابورس حضور دارند. بانک ملت (بورسی)، گروه بهمن (بورسی)، بانک پارسیان (بورسی)، بانک سینا (بورسی)، بانک مهر اقتصاد ( فرابورس)، فولاد مبارکه اصفهان (بورسی)، کالسیمین (بورسی)، تراکتورسازی ایران (بورسی)، توسعه معادن روی ایران (بورسی) و مهندسی تکنوتار (بورسی) از جمله شرکت‌های حاضر در بازار سهام کشورمان هستند که مورد تحریم جدید آمریکا قرار گرفتند.

در داخل اما نجات اله ابراهیمیان؛ عضو حقوقدان شورای نگهبان با اعلام نبود حساسیت خاصی برای بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون CFT از احتمال بررسی این لایحه در جلسه امروز خبر داد. همچنین بانک کارگشایی از دیروز؛ 24 مهرماه و از ساعت 16 با برگزاری جلسه مزایده عمومی (حراج) در محل سالن حراج بانک کارگشایی (خیابان مولوی ایستگاه قنات آباد) برگزار کرد. در همین حال با وجود ادامه‌دار بود فشارهای آمریکا مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران جزییات جدیدی از زمان و چگونگی عرضه نفت خام در بورس انرژی را اعلام کرد. قرار است 6 آبان‌ماه نخستین محموله نفتی عرضه شود. ایران برای شکست تحریم‌های نفتی ایالات متحده آمریکا به دنبال عرضه نفت خام در بورس انرژی است.

دیروز همچنین محمود حجتی؛ وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه جلسه صبحانه کاری با اعضای اتاق بازرگانی ایران تصریح کرده با توجه به قانون جدید عرضه برخی محصول‌های کشاورزی همانند جو و ذرت در بورس کالا، انتظار می‌رود این روش‌ درباره سایر محصول‌ها هم به کار گرفته شود.

ب) صنایع: سازمان بیمه سلامت ایران اظهارات فعالان دارویی در مورد پرداخت نشدن مطالبات داروخانه‌ها را رد می‌کند. براساس اعلام این سازمان مطالبات داروخانه‌ها براساس زمان‌بندی قانونی پرداخت شده و این روند ادامه دارد. در دیگر صنایع نیز خبر رسیده شورای رقابت در پی نامه وزیر صمت مبنی بر تغییر مرجع قیمت‌گذاری شکایت خود را به دیوان عدالت اداری برد تا رقابت پنهان برای قیمت‌گذاری خودرو از بیش از پیش نمایان شود.

در این میان بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در پنج ماه ابتدایی سال‌جاری، سهم دولت و شرکت‌های دولتی در میزان تسهیلات دریافتی از شبکه بانکی کشور در مقایسه با اسفندماه سال گذشته افزایش یافت. در گزارش دیگری از شرکت ملی پتروشیمی نیز تولید مجتمع‌های پتروشیمی تا پایان شهریور ماه امسال به 27.5 میلیون تن و ارزش صادرات به بیش از ۶ میلیارد و ۳۹۱ میلیون دلار رسید.

بر مبنای گزارش گمرک نیز از یک میلیون و 220 هزار تن صادرات معدنی 378 هزار تن گندله، 227 هزار تن کنسانتره، سنگ آهن دانه بندی عیار بالای 60 درصد 442 هزار تن و سنگ آهن دانه بندی پایین 60 درصد 173 هزار تن است. ایران در نیمه اول امسال در مجموع موفق به صادرات 6 میلیون و 690 هزار تن انواع سنگ آهن، کنسانتره و گندله رسید.

ج) شرکت‌ها: بانک ایران زمین در نظر دارد املاک مازاد بر نیاز خود را به شرح ذیل با وضع موجود و با شرایط نقد و یا نقد و اقساط در قالب قرارداد‌های رایج از طریق مزایده عمومی به فروش برساند.

در دو شرکت دارویی، داروسازی فارابی که از افزایش 42 درصدی فروش خود در نیمه اول امسال خبر داده در نظر دارد سهام شرکت ژلاتین کپسول از زیرمحموعه‌هایش را در فرابورس عرضه کند و داروسازی ابوریحان عملکرد صادراتی نیمه نخست امسال را اعلام کرد که به گفته مدیرعامل روند صادرات طبیعی بوده است.

تولید و توزیع روغن موتور در شش ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 31 درصد افزایش داشت و از 157 میلیون لیتر به 206 میلیون لیتر رسید. نفت ایرانول با 49 درصد افزایش، بیشترین تغییر را داشت و بعد از آن در رتبه‌های بعدی به ترتیب نفت پارس؛ 38 درصد، سپاهان؛ 29 درصد و بهران؛ 16 درصد افزایش داشتند.

همچنین علیرضا صادق‌آبادی؛ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌گوید: فاز سوم این پالایشگاه از آذرماه آماده راه‌اندازی خواهد بود و پس از فاصله‌ای یک تا ۲ ماهه، تولید آن تثبیت خواهد شد. از حدود ۴۵ روز گذشته مقدار تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به روزانه ۳۰ میلیون لیتر رسیده است. همچنین کیفیت بنزین تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس به منظور جبران این افزایش مصرف به بنزین معمولی تغییر داده شد، اما هم اکنون ظرفیت تولید روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در پالایشگاه وجود دارد. تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با اتمام فاز سوم تا پایان امسال به روزانه ۴۰ میلیون لیتر می‌رسد.

عناوین برگزیده