تاریخ: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۳۶
بازدید: ۲۶۹
کد خبر: ۲۳۰۳۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
در مراسم رونمایی از پوستر اولین همایش رسانه‌های نوین مطرح شد؛

قدردانی از حمایت بنگاه‌های بزرگ اقتصادی برای برگزاری نخستین همایش مدیاتکس

می متالز - با هدف بررسی و تبیین جایگاه رسانه‌های نوین در توسعه اقتصاد پایدار، شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، بانک سرمایه و شرکت فولاد بردسیر و شرکت گهر زمین حمایت از نخستین همایش نقش رسانه در شکل‌دهی به نهاد‌های اجتماعی و اقتصادی را بر عهده گرفتند.
قدردانی از حمایت بنگاه‌های بزرگ اقتصادی برای برگزاری نخستین همایش مدیاتکس

به گزارش می متالز به نقل از مس پرس، علی‌اکبر فرهنگی دبیر علمی و رئیس کمیته علمی این همایش صبح روز دوشنبه 29 آبان‌ماه در مراسم رونمایی از پوستر اولین همایش رسانه‌های نوین که با حضور ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و محمدرضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی و همچنین مدیران روابط عمومی شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی برگزار شد گفت: هدف از برگزاری این همایش بررسی و تبیین ابعاد اقتصادی رسانه‌‌های نوین است. البته این به معنای نادیده گرفتن ابعاد سیاسی و اجتماعی این رسانه‌ها نیست ولی تأکید ما بر ابعاد اقتصادی خواهد بود. از این رو اولین محور این همایش را با توجه به فراگیر بودن رسانه‌های نوین حمایت از محصولات داخلی تعیین کردیم.
وی افزود: علاوه بر این با توجه به اینکه به لحاظ اقتصادی در شرایط کنونی در تحریم به سر می‌بریم امیدواریم این همایش کمک جدیدی در راستای برون‌رفت از مسائل تحریمی به ما کمک کند.
به گفته فرهنگی در حال حاضر مهم‌ترین مسئله کشورهای درحال‌توسعه و کمتر توسعه‌یافته که تلاش می‌کنند صنعتی شوند یافتن بازارهای قابل‌دسترس است. درگذشته این بازارها به‌راحتی در اختیار بود و باید ببینیم اکنون رسانه‌ها و رسانه‌های نوین چه کمکی در این زمینه می‌توانند کنند.
وی افزود: نقش رسانه‌های نوین در نهادسازی اقتصادی یکی دیگر از محورهایی است که به بررسی دگردیسی و مبارزه با مفاسدی که بر اثر شفاف‌سازی رسانه‌ها به وجود می‌آید می‌پردازد و باید ببینیم مفاسدی که ممکن است موردتوجه عده‌ای قرار گیرد چیست و چگونه می‌توان با آن مبارزه کرد.
دبیر علمی و رئیس کمیته علمی با بیان این‌که کارآفرینی و ایجاد اشتغال پایدار یکی دیگر از محورهایی است که در این همایش به آن پرداخته خواهد شد گفت: نقش رسانه‌های نوین در اقتصاد دانش‌بنیان و به‌کارگیری اقتصاد دیجیتال، حمایت هدفمند از صادرات و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی از دیگر محورهای این همایش است.

 

ورود شرکت‌های بزرگ به حوزه رسانه‌های نوین جای قدردانی دارد


پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پور گفت: فضای مجازی واقعیتی است که امروز جلوی روی ما قرار دارد و باید برای ارتقای توانمندی‌های اقتصادی کشور از آن بهره گرفت که خوشبختانه علاوه بر شورای عالی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور در استان کرمان مثل ملی مس، گل‌گهر، گهر زمین و فولاد بردسیر به این مساله نیز ورود کرده‌اند و برای استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی اعلام آمادگی کرده‌اند.
وی افزود: از سوی دیگر مجلس و کمیسیون اقتصادی نیز برای بهره‌گیری از پتانسیل‌های فضای مجازی اعلام آمادگی و همراهی کرده تا در مسیر ارتقای نظام اقتصادی کشور گام بردارند.
پور ابراهیمی با بیان این‌که در حوزه اقتصادی در 40 سال گذشته شرایط تحریمی را داشتیم و امروز آمریکایی‌ها بخش‌های دیگری از تحریم‌های خود را عملیاتی کرده‌اند که در این زمینه انجام اقدامات جاری و خاص وجود دارد گفت: تمام تلاش دشمن استفاده از ظرفیت موضوعات اقتصادی برای ضربه زدن به نظام و ناکارآمد نشان دادن نظام است که در این زمینه یکی از مباحثی که برای مقابله با این شرایط مورد بحث و بررسی قرار گرفته و بر آن تأکید شده است استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر این‌که در حال حاضر یکی از ظرفیت‌های فضای مجازی استفاده از ارز دیجیتال است اظهار داشت: یکی از اقداماتی که آمریکایی‌ها علیه ایران پیگیری می‌کنند تحریم بانک مرکزی و سایر بانک‌های ماست که تقریباً در تحریم‌های جدید همه بانک‌های کشور تحریم شدند.
وی افزود: دی‌ماه سال گذشته به آقای سیف برای حل مراودات بانکی کشور پیشنهاد ورود بانک مرکزی به عرصه ارز دیجیتال که ضروری‌ترین نیاز امروز کشور است شد که حتی شورای عالی فضای مجازی کشور از این پیشنهاد حمایت کرد.
پورابراهیمی با بیان این‌که ارز دیجیتال یعنی دور زدن تحریم‌ها در شرایطی که مراودات بانکی ما توسط آمریکا تحریم شده است گفت: امروز رسانه‌ها و فضای مجازی می‌توانند مصرف تولیدات داخلی را بالا ببرند و نقش نظارتی مهمی می‌توانند در این فضا داشته باشد که نتیجه آن رفتن به سمت اقتصاد دیجیتال خواهد بود.
وی گفت: ما به فضل الهی مدل جدیدی از اقتصاد را در کرمان انجام داده‌ایم که از ظرفیت‌های دولت نیز استفاده نشده چراکه می‌دانیم منابع دولت محدود است و ما شهرهای محروم خود را به معین‌های اقتصادی وصل کرده‌ایم و از بستر فعالیت‌های اقتصادی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی این اقدام صورت گرفته است که امروز بعد از سه سال تلاش در قلعه گنج از طریق بنگاه‌های اقتصادی در جنوب استان کرمان کسب‌وکار مردم بسیار بالا و آمار جرائم خشن تا 50 درصد کاهش یافته است.


فضای مجازی نیازمند فرهنگ‌سازی است


در ادامه این مراسم، سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: رسانه‌های نوین بسته به موضوع 40 تا 50 درصد در جامعه امروز اثرگذاری دارند و رقیب قدرتمند رسانه‌های سنتی شده‌اند.
وی گفت: اما این رسانه‌ها به دلیل سن کم در مراحل ابتدایی بلوغ هستند و ساختارمند نشدند که باید کار نخبگانی روی آنها صورت گیرد و برای مثال مدل اقتصادی آنها تعریف شود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: مسئله بزرگ این است که رسانه‌های نوین امروز بسیاری ماحصل کوچ رسانه‌های سنتی به فضای نوین هستند و هم‌زمان شاهد فعال شدن محتوای کاربران هستیم.
فیروزآبادی با بیان اینکه در حال حاضر توازن مناسبی در موضوعات مطرح در فضای رسانه‌ای نوین کشور وجود ندارد، گفت: برای مثال در حوزه سرگرمی تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی بیش‌ازحد تعادل است.
وی تأکید کرد: برخی موضوعات مانند موضوعات اقتصادی ضروری است که هم شفاف شود و هم نگاه آگاهی بخشی بر آنها موردتوجه قرار گیرد، همچنان که به‌کارگیری ابزارهای پولی مالی جدید در دنیا حوزه‌های جدیدی را ایجاد کرده و این حوزه‌ها نیازمند آگاهی بخشی است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دور جدید تحریم‌های آمریکا گفت: در دور جدید تحریم‌های آمریکا آن‌طور که باید و شاید در رسانه‌های نوین برای مردم فضاسازی نکرده‌ایم و مردم بیشتر درگیر موج‌های نوسان قیمت‌ها شدند.
فیروزآبادی ادامه داد: کاری که آمریکا با ایران کرد در طول تاریخ بی‌نظیر بوده است. تحریم آمریکا برای ایران سابقه 40 ساله دارد و جدید نیست اما در 13 آبان آمریکا همه دنیا را تحریم کرد که با ایران رابطه نداشته باشند و این زورگویی آشکار است و رسانه‌های نوین می‌توانند به این موضوع بپردازند.
در بخش دیگری از این مراسم، امیر خوراکیان معاون شورای عالی فضای مجازی کشور در اعلام رسمی و رونمایی از پوستر اولین همایش رسانه‌های نوین و شکل‌دهی نهادهای اجتماعی اظهار داشت: اولین همایش و رسانه‌های نوین در حال برگزاری است که با توجه به اهمیت نقش رسانه‌های نوین و هم مسائل اقتصادی این همایش نقش رسانه‌ها را بررسی می‌کند که با توجه به اهمیت مسائل اقتصادی اولین دوره آن در این راستا است.
وی افزود: برای پشتوانه نظری از پژوهشگاه توسعه فناوری‌های پیشرفته خواجه‌نصیرالدین طوسی به‌عنوان دبیر این همایش استفاده می‌شود که مجموعه‌های مختلفی هم در برگزاری این همایش به ما کمک می‌کنند.
خوراکیان ادامه داد: مجموعه شرکت ملی صنایع مس و شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و بانک سرمایه و شرکت فولاد بردسیر و شرکت گهر زمین در کنار این عوامل در این برنامه سرمایه‌گذاری می‌کنند.
معاون شورای عالی فضای مجازی کشور تصریح کرد: تا نیمه دی‌ماه خلاصه مقالات و در بهار 98 همایش در تهران یا کرمان برگزار می‌شود که سایت این همایش هم فعال‌شده که محتوای این همایش در سایت آمده است.
گفتنی است در پایان این مراسم از پوستر همایش رونمایی شد.

منبع: مس پرس
عناوین برگزیده