تاریخ: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۴۷
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۲۳۸۸۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تضاد قیمت‌گذاری گریبان سرب و روی را گرفت

می متالز - کارشناسان معتقدند در حالیکه مواد اولیه با نرخ ارز آزاد وارد می‌شود قیمت‌گذاری تکلیفی با ارز مبادله‌ای توجیهی ندارد
تضاد قیمت‌گذاری گریبان سرب و روی را گرفت

به گزارش می متالز، در شرایطی که محدودیت صادرات شمش به همراه نرخ گذاری بر مبنای ارز 4200 تومانی به چالش اصلی شرکت‌های سرب و روی تبدیل شده به واسطه انتظار شکل گرفته از تغییر تصمیمات دولت و احتمال رشد قیمت‌ها، زمینه رشد سهام این تولیدکنندگان را فراهم آورده است. روند نرخ گذاری بر مبنای ارز مبادله‌ای که تا چند هفته پیش بازار محصولات فولادی را تحت الشعاع خود قرار داده بود . حال گریبان تولیدکنندگان شمش سرب و روی را گرفته به گونه‌ایکه فعالان این حوزه معتقدند در حالیکه ظرفیت تولید سرب روی 4 برابر بیش از نیاز بازار داخلی است محدودیت صادرات به همراه تعیین قیمت پایه بر مبنای نرخ ارز مبادله‌ای در حالیکه خاک مورد نیاز این صنایع با ارز آزاد وارد می‌شود نه تنها به ایجاد فضای رانت برای کسب سود حداکثری از شکاف قیمتی بازار آزاد و بورس منجر شده، بلکه توقف در معاملات تداوم روند تولید در صنایع پایین دستی و بالادستی را نیز فراهم آورده است.

 

واردات خاک با ارز آزاد

حسن حسینقلی نایب‌رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی و رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران در خصوص دلایل رشد سهام شرکت‌های تولیدکننده سرب و روی گفت: آنچه در شرایط کنونی زمینه ساز رشد سهام تولیدکنندگان سرب و روی شده انتظار از تغییر تصمیمات دولت در نرخ‌گذاری پایه و در ننتیجه روند افزایشی قیمت ها است.
وی در ادامه افزود: بخش عمده خاک موردنیاز صنایع سرب و روی از طریق واردات و با ارز آزاد صورت می‌گیرد این در حالیست که شرکت‌های تولیدی الزام به عرضه محصول با نرخ تکلیفی هستند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: چطور انتظار می‌رود قیمت‌ شمش روی دستوری و برمبنای نرخ پایه ارز ۴۲۰۰ تومانی تعیین شود، اما مواد اولیه خود را با نرخ ارز آزاد تامین کند. باید توجه داشت مداخله در قیمت‌گذاری به بهانه تنظیم بازار نتیجه‌ای جز اعمال فشار بر تولیدکنندگان سرب و روی نخواهد داشت.
حسینقلی به محدودیت‌های صادراتی اشاره کرد و گفت: علاوه بر مشکلات نرخ گذاری دستوری و الزام صادرکنندگان به تحویل ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما محدودیت‌های صادراتی با هدف اولویت تامین نیاز بازار داخل به افزایش مشکلات این حوزه دامن زده است.
این فعال صنعت سرب و روی گفت: ظرفیت عملی تولید سرب و روی کشور بالغ بر ۴۷۵ هزار تن است که ۴ برابر بیش از نیاز داخلی است . از سوی دیگر در طول یک دهه گذشته تولیدکنندگان علاوه بر تامنی نیاز داخل صادرات را نیز در برنامه کاری خود قرار داده‌‌اند به طوریکه در خلال این سال‌ها هیچ محصولی به کشور وارد نشده است. بنابراین توقف صادرات که از ۳ ماه گذشته به حدود صفر رسیده با هدف تنظیم بازار داخل تنها بار مشکلات این صنعت را افزایش می‌دهد.
وی در خصوص تاثیر افزایش نرخ ارز بر رشد سهام شرکت‌های بورسی گفت: شاخص بورس در چند ماه گذشته رشد چشمگیری داشته که تحت تاثیر خوش‌بینی بازار به تسعیر درآمدهای صادراتی شرکت‌ها با ارز آزاد بوده است. بنابراین رشد قیمت سهم‌ها چندان دور از ذهن نبوده است .از سوی دیگر تثبیت نرخ ارز در بازه قیمتی کنونی به سودآوری تمامی صنایع معدنی منجر خواهد شد.
این فعال صنعت سرب و روی گفت: در چند روز اخیر شاخص دلار جهانی اندکی افت کرده که افزایش قیمت جهانی کامودیتی‌ها را در پی خواهد داشت. از سوی دیگر قیمت جهانی نفت نیز بر روند قیمت کامودیتی‌ها اثرگذار بوده که با در نظر گرفتن این شاخص‌ها احتمالا کامودیتی‌ها نیز افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد و بازار جهانی می‌تواند ارز آوری مناسبی را برای کشور به همراه داشته باشد.

 

تعیین نرخ مرجع

همچنین محمد حیدرزاده، مدیرعامل شرکت ذوب و روی بافق در خصوص وضعیت کنونی تولید شمش سرب و روی می‌گوید: شمش سرب و روی در ردیف کالاهایی هستند که بر مبنای ارز مبادله‌ای در بورس کالا عرضه شده و صادرکنندگان این محصول نیز موظف به ارائه ارز حاصل از صادرات خود در سامانه نیما هستند. این در حالیست که تحولات اقتصادی و ارزی اخیر باعث شده فروش این محصولات با سردرگمی و بلاتکلیفی همراه باشد.
وی با عنوان اینکه نرخ‌گذاری برای عرضه محصولات در بورس روال مشخصی ندارد گفت: کارشناس بورس با توجه به دستور‌العمل‌های صادر شده قیمت را بر اساس نرخ ارز ۴۲۰ تومانی تعیین می‌کند، این در حالیست که تولیدکنندگان مواد اولیه مورد نیاز را با ارز آزاد تامین می‌کنند. بنابراین تداوم این وضعیت می‌تواند زمینه تعطیلی کارخانجات را فراهم کند.
حیدرزاده در خصوص نحوه قیمت گذاری گفت: مبنای قیمت‌گذاری شمش و روی بر اساس ال‌ام‌ای لندن صورت می‌گیرد که حاصلضرب این نرخ در قیمت ارز تعیین کننده قیمت شمش خواهد بود اما دولت معتقد است مبنای ال ام ای باید در ارز ۴۲۰۰ تومانی ضرب شود این در حالیست که تولیدکننده با توجه به خرید مواد اولیه با نرهخ دلار آزاد نرخ ۱۰ هزار تومانی را برای کشف قیمت مناسب می‌داند.
مدیرعامل شرکت ذوب و روی بافق تاکید کرد: برای رفع مشکلات کنونی لازم است تا نرخ مرجعی وجود داشته باشد از سوی دیگر نرخ دلار باید ثابت باشد تا بتوان بر مبنای آن قیمت‌گذاری کرد و تراکنش‌های مالی را انجام داد.

 

رتبه ۳۹ سرب و ۱۵ روی

بررسی میزان صادرات سرب در دوره پنج ساله۹۶- ۱۳۹۲ نشان می دهد مجموع ارزش حاصل از عملکرد این بخش ۷۴۵ میلیون دلار بوده که بیشترین حجم صادرات در سال گذشته با ۲۱۴ میلیون دلار و کمترین آن در سال ۹۲ به میزان ۱۰۴ میلیون دلار تحقق یافته است، همچنین بیشترین رشد صادرات در سال۹۵ با رقم ۳۵ درصدی نسبت به سال ۹۴ محقق شد و حجم صادرات در سال ۹۵ برابر با ۱۷۴ میلیون دلار بوده که این رقم در سال ۹۴ ۱۲۹ میلیون دلار ثبت شده است. آمارهای جهانی نشان می دهد که در سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) استرالیا با رقم ۹۴۱ میلیون دلار صادرات سرب با سهم ۱۰٫۹ درصدی از کل،جایگاه نخست را از آن خود ساخت و کره جنوبی و کانادا به ترتیب با ۸۴۸ و ۶۳۷ میلیوندلار در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.جمهوری اسلامی ایران در بررسی سال گذشته با ۳۹ میلیون دلار صادرات رتبه ۳۹ را در بین صادرکنندگان سرب داشته و سهم ۰٫۴ درصدی از کل صادرات جهانی را به خود اختصاص داده است.
همچنین در حوزه شمش روی نیز بررسی ها نشان می‌دهد در خلال سال‌های ۹۶- ۱۳۹۲ در مجموع یک میلیاردو ۷۳ میلیون دلار صادرات در این بخش ثبت شده که بیشترین سهم و رشد صادرات مربوط به سال۹۶ با رقم ۳۶۰ میلیون دلار بوده که نسبت به عملکرد سال ۹۵ رشد ۵۹ درصدی را تجربه کرده است. البته صادرات روی در سال ۹۲ با افت ۳۶ درصدی نسبت به سال ۹۱ همراه بوده و در سال ۹۳ نیز ۱۴۸ میلیون دلار صادرات روی به ثبت رسیده که کمترین میزان در خلال این سال‌ها بوده است. آمارهای سال ۲۰۱۷ میلادی نشان می دهد که ارزش شمش روی صادراتی کره جنوبی با بیش از ۱٫۶ میلیارد دلار سهم ۸٫۸ درصدی از کل صادرات این بخش را به خود اختصاص داده و پس از آن، هلند با یک میلیارد و ۴۱۵ میلیون دلار وکانادا با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار به ترتیب با ۷٫۵ و ۷٫۴ درصد از کل صادرات رتبه‌های دوم و سوم را از آن خود کرده‌اند، جمهوری اسلامی ایران نیز بیش از ۳۰۲ میلیون دلارصادرات داشته که با سهم ۱٫۶ درصدی از کل صادرات جهان رتبه پانزدهم را از آن خود کرده۸ است.

عناوین برگزیده