تاریخ: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۱۲
بازدید: ۲۵۳
کد خبر: ۲۴۷۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد

ایمیدرو سرمایه گذاری در حوزه معدن را رونق دهد/ دو پروژه ویژه امسال وزارتخانه معدنی است

می متالز - رحمانی با تاکید بر اینکه معدن یکی از بخش هایی است که باید برای سرمایه گذاری به آن سمت برویم و دلیل انتخاب غریب پور نیز همین بوده است گفت: از غریب پور انتظار نمی رود داخل معدن برود اما سرمایه گذاری در این حوزه را باید رونق بدهد.
ایمیدرو سرمایه گذاری در حوزه معدن را رونق دهد/ دو پروژه ویژه امسال وزارتخانه معدنی است

به گزارش می متالز، رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل ایمیدرو بر ضرورت حفظ وضع موجود بر اساس رهنمود های رهبری و رییس جمهور مبنی بر تقویت و تولید ایرانی بر اساس ظرفیت های کنونی تاکید کرد و‌گفت: به عنوان حفظ وضع فعلی تولید و اشتغال یک فعالیت جهادی است و نیازی به بخشنامه و مصوبه ندارد.

رحمانی اضافه کرد: در شرایط جدید، این وظیفه همه ما است و از تامین مواد اولیه تا همه مباحث برای حفظ وضع موجود بر عهده همه ما قرار دارد. البته این همه کار ما نیست و در کنار آن وظیفه داریم برای کالاهای اساسی برنامه ریزی کنیم.

وزیر صنعت معدن و تجارت ادامه داد: امروز جلسه ای برای خودرو بود که برای برآورده شدن توقعات مردم مثل کاهش قیمت خودرو یا متعادل کردن آن باید تلاش کرد.

وی اضافه کرد: حوزه معدن و صنایع معدنی و نقشی که این حوزه در اقتصاد ملی دارند در حد منابعی که خداوند به ایران داده جزو پرپتانسیل هاست. با وجود اکتشافات ناچیز اما سهم ما در حوزه معدنی ۱.۳ اعلام شده و سهم ما بر اساس آمار ایمیدرو که بسیار کم است.

رحمانی با تاکید بر اینکه معدن یکی از بخش هایی است  که باید برای سرمایه گذاری به آن سمت برویم و دلیل انتخاب غریب پور نیز همین بوده است گفت: از غریب پور انتظار نمی رود داخل معدن برود اما سرمایه گذاری در این حوزه را باید رونق بدهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در حوزه معادن امروز با توجه به تحریم ها ارز حاصل از واحد های معدنی و همچنین اشتغال از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه زنجیره ارزش فلزات اساسی شامل فولاد سنگ آهن و‌مس امروز تکمیل تر شده و امروز نسبت به سال های قبل خام فروشی کمتری شده است، تاکید کرد: معدن و صنایع معدنی جزو اولویت های ما است و هر چه بیشتر بتوان زنجیره را تکمیل کرد آسیب پذیری کمتر خواهد بود.

رحمانی اضافه کرد: ۴۰۰ منطقه امید بخش در سال های اخیر شناسایی شده و پیش بینی حداقل سه پروژه مگا سایز در این بین می شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه برای خودرو و لوازم خانگی و پوشاک برنامه داریم و در حوزه معدن نیز حتما باید فناوری های جدید و استارت اپ ها را اجازه ورود داد، گفت: حدود دو سال از خدمت دولت کنونی باقی مانده و اگر درست برنامه ریزی نکنیم و اختصاص بهینه ندهیم معلوم است که با بیشترین بودجه باز هم کسری خواهیم داشت. منابع کشور کم‌نیست اما وقتی ندانیم به کجا می رویم این منابع هدر می رود.

رحمانی تاکید کرد: نقشه راه در اکتشاف وجود دارد اما باید برنامه ریزی کرد. باید به سمت اکتشافات عمقی رفت و نمی شود دستگاههای تصمیم گیر هر کدام به سمتی بروند. از مجموعه ۱۰ پروژه ویژه امسال وزارت صمت دو‌ پروژه معدنی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه هدفگذاری معادل ۱۰ میلیارد دلار اقلامی که وارد می شد را می خواهیم داخلی سازی کنیم اظهار داشت: در خودرو یک میلیارد و ۲۰۰ میلیارد دلار است که این حرکت برای ساخت داخل آغاز شده است

رحمانی اضافه کرد: معدن می تواند در محرومیت زدایی نقش ایفا کند. کمبود کنسانتره می تواند برای مس یک ظرفیت باشد. نگران سرمایه گذاری نباشند چون‌ دولت می خرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه معادن کوچک یک ظرفیت است و‌مجلس و دولت می توانند به یکدیگر کمک کنند، گفت: ما مسئول وزارت صنعت معدن تجارت هستیم و لزومی ندارد که حتما سهامدار واحدها باشیم انتظار مردم این است که اگر اشتغالی هست اولویت در پروژه ها با مردم همان منطقه باشد

وی از برنامه ریزی برای تکمیل پروژه های نیمه تمام بالای ۶۰ درصد و اشتغال ۲۷۰ هزار نفری در بخش صنعت خبر داد و گفت: در بخش تولید لاستیک سنگین یکی از بخش هایی است که تولید از واردات کمتر است و باید توسعه یابد

عناوین برگزیده