تاریخ: ۲۸ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۱۷
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۲۶۶۷۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بازار صادراتی فویل آلومینیومی ترکیه

عمده فویل‌های آلومینیومی تولیدی ترکیه، در بازارهای صادراتی به فروش می‌روند

می متالز - صادرات فویل آلومینیومی از ترکیه نیز طی دوره مورد بررسی، روندی افزایش را طی کرده است که با توجه به تخمین حجم تولید فویل این کشور در سال 2017، می‌توان گفت که این میزان از صادرات، معادل 65 درصد کل تولید بوده است. نظر به اینکه گمرک این کشور، صادرات مجددی (Re-Export) از فویل آلومینیومی را گزارش نکرد، می‌توان اذعان کرد که عمده بازار تولید فویل ترکیه وابسته به بازارهای صادراتی است.
عمده فویل‌های آلومینیومی تولیدی ترکیه، در بازارهای صادراتی به فروش می‌روند

به گزارش می متالز، ترکیه به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آلومینیوم در خاورمیانه، بیشیترین سهم را در تولید محصولات نورد در منطقه دارد و از این رو یکی از مصرف‌کنندگان مهم اسلب (یکی از انواع مهم محصولات کارنشده آلومینیومی که برای تولید محصولات نورد مورد استفاده قرار می‌گیرد) در منطقه به‌شمار می‌رود. به‌طور کلی، مقدار مصرف انواع محصولات کارنشده آلومینیومی این کشور از حدود یک میلیون تن در سال 2012، به بیش از 1.2 میلیون تن در سال 2017 رسید. نکته جالب توجه در مورد ترکیه، سهم به‌سزای واردات در تامین نیاز محصولات کار نشده آلومینیومی این کشور است. به‌گونه‌ای که به‌طور متوسط در 6 سال گذشته، بازار عرضه داخلی این کشور، تنها حدود 14 درصد از کل نیاز این کشور به آلومینیوم را تامین کرد که حتی از این مقدار، کمتر از 32 درصد به آلومینیوم اولیه تولید داخل (محصول احیای آلومینا) اختصاص داشت و مابقی از محل بازیافت قراضه‌های تامین شد..

تولید فویل آلومینیومی ترکیه به‌عنوان یکی از کشورهای مهم تولیدکننده محصولات نورد آلومینیومی در خاورمیانه، طی سال‌های گذشته شاهد رشد چشم‌گیری بوده است. متعاقبا صادرات فویل آلومینیومی از ترکیه نیز طی دوره مورد بررسی، روندی افزایش را طی کرد. نمودار 1، بازار صادراتی فویل‌های آلومینیومی ترکیه را بین سال‌های 2005 تا 2017 نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، صادرات فویل این کشور با نرخ رشد متوسط سالانه 13.3 درصد افزایش یافت و در سال 2017 به نزدیک 97 هزار تن رسید که با توجه به تخمین حجم تولید فویل این کشور در این سال، می‌توان گفت که این میزان از صادرات، معادل 65 درصد کل تولید بوده است. جالب توجه است که صادرات طی این دوره تقریبا سهم خود از حجم تولید این کشور را حفظ کرد؛ به‌طوری میانگین سهم صادرات از تولید فویل ترکیه 62 درصد بوده است. با توجه به اینکه گمرک این کشور، صادرات مجددی (Re-Export) از فویل آلومینیومی را گزارش نکرده است، می‌توان اذعان کرد که عمده بازار تولید فویل ترکیه وابسته به بازارهای صادراتی است.

بخش عمده صادرات فویل آلومینیومی ترکیه به مقصد کشورهای اروپای غربی انجام شده است؛ به‌طوری که طی دوره مورد بررسی، 8 کشور اول از مهم‌ترین خریداران فویل ترکیه که بیش از 70 درصد فویل صادراتی ترکیه را خریداری کردند، از کشورهای این منطقه بودند. در این بین، آلمان با سهم 12.5 درصدی بزرگ‌ترین خریدار فویل از ترکیه بوده است، با این حال روابط ترکیه با آلمان در سال 2017 کمی به تیرگی کشیده شد و سبب شد تا از تمایل آلمان به خرید فویل از ترکیه کاسته شود. کشورهای انگلیس، فرانسه و ایتالیا نیز از دیگر مشتریان مهم ترکیه، هر کدام به‌ترتیب 11.4، 10.4 و 10.2 درصد از بازار صادراتی فویل ترکیه را تشکیل دادند.

عناوین برگزیده