تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۱:۱۲
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۲۶۸۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در گزارش «دنیای بورس» مورد بررسی قرار گرفت

چرا نماد بانکی‌ها مورد توجه سهامداران است؟ / واکاوی خرید پرحجم سهام بانک‌ها

می متالز - نمادهای بانکی در دو ماه گذشته با اقبال سرمایه‌گذاران روبه‌رو شده‌اند. «دنیای بورس» در گزارشی تحلیلی نگاهی به چرایی علاقه‌مندی فعالان بازار سرمایه به نماد این گروه و عوامل شکل‌گیری چنین وضعیتی دارد.
چرا نماد بانکی‌ها مورد توجه سهامداران است؟ / واکاوی خرید پرحجم سهام بانک‌ها

به گزارش می متالز به نقل از دنیای بورس، نمادهای گروه بانکی از ابتدای آذرماه با اقبال سرمایه‌گذاران و خریدهای پرحجم روبه‌رو شد. امری که سبب شد حجم معاملات این صنعت به نوعی در صدر گروه‌های مختلف بازار سرمایه قرار گیرد؛ به‌طوری‌که میانگین ارزش معاملات روزانه گروه بانکی، حدود یک پنجم از کل معاملات روزانه بازار سهام را به خود اختصاص داد.

به این ترتیب در حالی نگاه سهامداران به خرید سهام مزبور جلب شده که کماکان ابهام‌ها در خصوص میزان سود و زیان این بنگاه‌ها وجود دارد. به‌نظر می‌ر‌سد اشتیاق به خرید سهام نمادهای گروه بانکی فعال در بازار سهام بیش از آنکه دلایل بنیادی داشته باشد، ناشی از هیجان بازار و خوش‌بینی‌ فعالان بازار سرمایه نسبت به نحوه تسعیر منابع ارز و تجدید ارزیابی دارایی‌های بانکی باشد.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند کاهش قیمت سهام برخی بانک‌ها به زیر ارزش اسمی نیز دلیل دیگری برای ایجاد جذابیت در خرید سهام آنها شده، اما امکان ادامه رشد مثبت معاملات در این گروه در گرو چند نکته خواهد بود؛ تغییر ارزش دارایی‌ها، قیمت اسمی سهام، چسبندگی سرمایه و تحولات بنیادی از جمله عوامل تاثیرگذار بر روند حرکتی نمادهای این گروه خواهد بود.

به این ترتیب در شرایط مزبور و با توجه به عوامل یادشده، پیش‌بینی دقیق این تاثیرات بر روند آتی سهام گروه بانکی امکان‌پذیر نیست. مقوله تسعیر ارز در سیاست بانک مرکزی و منشا منابع و مصارف ارزی در صورت‌های مالی بانک‌ها، به‌صورت دقیق مشخص نیست. این عوامل سبب می‌شود همچنان آینده این صنعت بورسی با ابهام روبه‌رو  باشد.

در همین رابطه بخوانید:

عناوین برگزیده