تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۵۲
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۲۶۸۳۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش نرخ بین‌المللی حمل‌ونقل دریایی؛ مشکل صادرات سیمان

می متالز - افزایش نرخ بین‌المللی حمل‌ونقل دریایی از جمله مشکلاتی است که با اجرایی شدن تحریم‌ها بر روند صادرات صنعت سیمان اثر گذاشته و رقابت در این عرصه را با دشواری جدی روبه‌رو کرده است.
افزایش نرخ بین‌المللی حمل‌ونقل دریایی؛ مشکل صادرات سیمان

به گزارش می متالز، درباره ظرفیت تولید سیمان و مشکلات این صنعت خاکستری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان عنوان کرد: ظرفیت کنونی تولید سیمان کشور سالانه ۸۷.۵ میلیون تن است که ۴۸ میلیون تن آن در داخل، مصرف و کمتر از ۱۵ درصد راهی بازارهای صادراتی می‌شود.


کاهش رقابت منفی در صادرات

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: رقابت منفی پیش آمده بین تولیدکنندگان سیمان برای نفوذ بیشتر در بازارهای هدف صادراتی و کاهش نرخ‌ها، یکی از آسیب‌های صنعت سیمان است که همچنان ادامه دارد اما با تشکیل کارگروه‌های صادراتی در شرق، غرب و جنوب کشور، رقابت منفی صادراتی شرکت‌های سیمانی در حال کاهش است.
به گفته وی، سال‌های گذشته گام‌های خوبی برای صادرات مازاد تولید داخل برداشته شده و هر یک از شرکت‌ها با توجه به نرخ تمام شده، کیفیت و کشور مقصد صادراتی به ارائه نرخ پرداختند.

 

عراق، واردکننده کلینکر ایران

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درباره بازارعراق نیز گفت: همسایه غربی کشور، کارخانه‌های تولید سیمان خود را فعال کرده و اکنون عراق نسبت به واردات کلینکر از کشورمان اقدام می‌کند اما صادرات به کردستان عراق همچنان ادامه دارد.
پیش‌تر دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به از دست رفتن بازار سیمان در عراق، گفته بود: سالانه ۷ تا ۸ میلیون تن صادرات سیمان به عراق انجام شده بود اما رقابت منفی شرکت‌های ایرانی در صادرات به این کشور، نرخ این ماده را به تنی ۴۵ دلار کاهش داد و موجب خروج این بازار از برنامه صادرات شد.
سیدحمید حسینی توضیح داد: دولت عراق با بیان اینکه این قیمت‌ها موجب زمین خوردن صنایع سیمان داخلی‌اش شده، قیمت‌های ارائه شده از سوی شرکت‌های ایرانی را «دامپینگ» (عرضه با نرخ پایین‌تر از تولید داخلی) توصیف کرد و خواهان ارائه مستندات قیمتی شد اما شرکت‌های ایرانی از ارائه مدارک طفره رفتند که در نهایت با «ضد دامپینگ» عراقی‌ها روبه‌رو شدند.
وی خاطرنشان کرد: امروز عراقی‌ها با سرمایه‌گذاری پاکستانی‌ها و اروپایی‌ها به اندازه کافی سیمان تولید می‌کنند.

 

ظرفیت ۱۲ میلیون تنی صادرات

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان خاطرنشان کرد: اکنون صادرات هر تن سیمان به ارزش ۲۵ تا ۳۰ دلار ارزآوری دارد و ظرفیت کنونی صادرات کشور ۱۲ میلیون تن است.
گفتنی است آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در مدت ۹ ماهه امسال، حاکی از صادرات بیش از ۱۲ میلیون تن زنجیره سیمان به ارزش افزون بر ۴۰۷.۷ میلیون دلار است که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته کاهش ۹ درصدی از نظر ارزش و رشد یک درصدی از نظر وزنی را نشان می‌دهد.
شیخان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به ۱۷ کشور از جمله عراق، افغانستان، کشورهای حوزه CIS، بنگلادش و حوزه افریقا صادرات داشته و عنوان ششمین صادرکننده برتر جهان را دارد.

 

نامتناسب بودن رشد نرخ سیمان با هزینه‌ها

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درباره اعمال تحریم‌ها بر ضد کشورمان خاطرنشان کرد: افزایش نرخ بین‌المللی حمل‌ونقل دریایی و دشواری تامین قطعات مصرفی این صنعت از جمله آجرهای نسوز و لاینرهای شبکه خطوط تولید و افزایش نرخ آنها، در شمار مشکلاتی است که با اجرایی شدن تحریم‌ها بر این صنعت اثرگذار شد.
به گفته این مقام صنفی، امسال رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی هزینه‌های تولید در این صنعت وجود دارد اما رشد نرخ محصول نهایی به میزان ۱۲ درصد مورد موافقت قرار گرفت که از اوایل مرداد امسال اجرا شد.

 

درخواست افزایش دوباره نرخ سیمان

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به پیگیری دوباره بهای سیمان اظهار کرد: اکنون اهل حرفه به دنبال دریافت موافقت برای افزایش دوباره نرخ سیمان هستند زیرا قیمت‌های کنونی با هزینه‌ها تناسبی ندارد.
شیخان در ادامه، درباره کیفیت سیمان در کشور خاطرنشان کرد: کیفیت سیمان کشور با وجود تحریم‌ها، بالاست و تولید نیز ادامه داشته و براین روند پیش می‌رود.
پیش از این، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با روزگار معدن عنوان کرد: امسال ۲ اتفاق برای سیمانی‌ها رخ داد؛ از یک سو افزایش نرخ اتفاق افتاد و از سوی دیگر تخفیف‌هایی که برخی سیمانی‌ها ارائه می‌کردند، حذف شد. آن‌قدر هزینه‌های تولید افزایش یافته که دیگر کارخانه‌های سیمان قادر به ارائه تخفیف نیستند. تا پیش از این، کارخانه‌های سیمان تخفیف‌های بسیاری می‌دادند و به نوعی رقابت منفی بین واحدها شکل گرفته بود که حالا تا حدی از بین رفته است.

 

ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید در کشور

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان همچنین به بورس‌نیوز درباره آمار تولید و فروش ۹ ماهه صنعت سیمان، بیان کرد: در ۹ ماهه امسال ۴۸ میلیون و ۹۷۵ هزار تن کلینکر تولید شد که حدود ۴.۷ درصد بیش از حجم تولید مدت مشابه سال گذشته بوده است. از این میزان حدود ۴۲ میلیون تن به سیمان تبدیل شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته، کاهش ۰.۷درصدی داشته است.
در ۹ ماه امسال، ۴ میلیون و ۵۵۴ هزار تن کلینکر و ۴ میلیون و ۵۲۷ هزار تن سیمان روانه بازارهای صادراتی شده است.
شیخان افزود: در ۹ ماه ابتدای امسال در مجموع ۹ میلیون و ۸۱ هزار تن سیمان و کلینکر صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۰.۹ درصد افزایش داشته است.
این فعال صنعت سیمان اظهار کرد: به لحاظ وزنی، صادرات سیمان و کلینکر نسبت به سال پیش، تفاوت محسوسی نداشته اما با توجه به افزایش نرخ سیمان و نرخ ارز، درآمد شرکت‌های صادرکننده نسبت به سال گذشته، رشد کرده و بررسی گزارش‌های شرکت‌های سیمانی هم گویای همین مطلب است اما نمی‌توان رقم دقیقی برای ارزش صادرات سیمان و کلینکر اعلام کرد چراکه بخشی از صادرات صنعت به شکل ریالی انجام شده و تمام درآمد صادراتی، ارزی نبوده است.
شیخان درباره تاثیر برنامه وزارت راه و شهرسازی برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید در ۲ سال آینده اظهار کرد: اگر ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید در کشور بر اساس برنامه انجام شود، تقاضای سالانه سیمان در کشور حدود ۳ تا ۴ میلیون تن افزایش خواهد یافت و این حجم تقاضا، اثر مثبتی بر بازار سیمان و سودآوری شرکت‌های سیمانی خواهد داشت.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم این طرح اجرایی شود تا علاوه بر متقاضیان مسکن، تولیدکنندگان مصالح ساختمانی و سیمان هم از مزایای اجرای آن بهره‌مند شوند.

عناوین برگزیده