تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۱۱
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۲۶۸۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تاوان هیجان در بورس

نقشه نیمروز بورس یکشنبه(30 دی)

می متالز - رفت و برگشت نماگر اصلی سهام در شرایطی رخ می‌دهد که موعد انتشار گزارش عملکرد پاییز در ایستگاه پایانی قرار دارد و بنگاه‌های بورسی ملزم هستند صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای منتهی به پایان آذر را تا پایان امروز منتشر کنند. ترافیک سنگین گزارش‌های مزبور توجه فعالان بورسی را به کدال جلب کرده و ضمن فشار عرضه‌ها از شدت تقاضا در بازار کاست و موجب برگشت بیش از 1000 واحدی شاخص کل از سقف روزانه شد.
نقشه نیمروز بورس یکشنبه(30 دی)

به گزارش می متالز، بورس تهران معاملات امروز را با رشد حدود 900 واحدی شاخص کل شروع کرد. استقبال سهامداران از سهام گروه‌های کالایی بیشترین نقش را در عبور شاخص کل از مرز 167 هزار واحد داشت. البته شاخص کل تجربه پایداری در کانال 167 هزار واحدی نداشت و خیلی زود از سقف 30 روز کاری گذشته عقب نشست. فشار عرضه در نیمه دوم معاملات در کنار عدم تقاضای موثر را می‌توان به تردید‌ معامله‌گران در آستانه انتشار گزارش‌های سرنوشت‌ساز فصلی نسبت داد. وضعیتی که سبب شد تا برآیند تغییرات شاخص کل  را در ساعت پایانی معاملات به محدوده صفر نزدیک کند.

اقتدار شکننده پالایشی‌ها

در جریان دادستدهای امروز پالایشی‌ها به رشد مقتدرانه خود ادامه دادند. در بین نمادهای موثر بر شاخص، نام نمادهای پالایشی است که می‌درخشد. «شپنا»، «شبندر» و «شــتران» حامیان اصلی شاخص در جریان دادوستدهای امروز هستند. علاوه بر وضعیت پایدار بازار جهانی نفت و تداوم صعودهای پی‌درپی برای طلای سیاه، باید استمرار رشد قیمت در نمادهای اصلی این گروه را به عملکرد قابل‌قبول پالایشی‌ها در پاییز نسبت داد. اولین گزارش از نمادهای اصلی این گروه دیروز منتشر شد. «شتران» در گزارش 9 ماهه خود به ازای هر سهم سود 48 تومانی را برای فصل پاییز شناسایی و روانه کدال کرد. عملکردی که پس از انتشار، استقبال سهامداران را در پی داشت. بررسی‌های «دنیای بورس» نشان می‌دهد جهش سودآوری در «شتران» عمدتا حاصل تغییرات موجودی محصولات بوده است. رویدادی که تکرار سودآوری پرقدرت این سهم در دوره‌های آتی را عملا دشوار می‌کند و محاسبات خطی برای به دست آوردن سود سال جاری شرکت را کاملا غیرکارا جلو می‌دهد.

در گروه فرآورده‌های نفتی که امروز به عنوان لیدر جریان معاملات مطرح هستند، حجمه فروش از سوی سهامداران عمده و عرضه‌های سنگین نسبت به کشش فعلی، جو کل بازار را منفی کرده‌است. برآیند عملکرد سهامداران حقوقی در نمادهای مطرح پالایشی نظیر «شپنا» ، «شبندر» و «شتران» نشان دهنده خالص فروش بالا نسبت به حجم معاملات است.

عقب‌نشینی پس از 10 روز

طی روزهای اخیر شاهد رشد پیوسته و آرام شاخص‌های اصلی بازار بودیم. در میان این نماگرها، شاخص کل هم‌وزن پس از ثبت 10 صعود متوالی در معاملات امروز عقب‌نشینی آرامی را به نمایش گذاشت. به نظر می‌رسد تحرکات بیشتر برای تغییر آرایش سبدهای دارایی در آستانه انتشار آخرین گزارش‌های پاییزی، فشار عمومی خود را بر تقاضا تحمیل کرده است و در این بین، نماد شرکت‌های کوچکتر تحت فشار بیشتری از جریان عرضه سهام قرار گرفتند. تمایل برای حفظ سود کسب در این دوره صعودی در کنار ترس از انتشار کارنامه‌های ضعیف‌تر از انتظار پاییزی فروشندگان بالقوه را به جریان معاملات کشانده است.  واقعیت این است که رشد بسیاری از سهم‌های کوچک بازار طی روزهای اخیر نه بر پایه دلایل بنیادی که بیشتر بر مسیر اخبار مرتبط با افزایش سرمایه یا تجدید ارزیابی دارایی‌ها رخ داده است. با وجود این، شاهد حرکت معکوس قیمت در نماد این شرکت‌ها طی معاملات امروز هستیم. تشکیل صف‌های فروش در نماد شرکت‌های نظیر «خمهر» و «چفیبر» را می‌توان از این سنخ دانست.

تاثیر روانی رقیق‌شدن سهم پس از افزایش سرمایه و عدم کارایی کافی بورس تهران از محرک‌های اصلی رشد قیمت در این گروه از سهم‌ها ارزیابی می‌شود که به دلیل عدم تغییر بنیادی در معاملات امروز و در آستانه انتشار صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای در معرض عرضه‌ها قرار گرفته‌اند.

 

لیدرهای بورسی در محاصره فروشندگان


معاملات امروز بازار سهام کاملا تحت تاثیر عملکرد سهام گروه‌های خودرویی و بانکی قرار گرفته‌است. تداوم فشار عرضه در نمادهای بانکی و خودرویی که طی سنوات گذشته به عنوان دماسنج حال عمومی بورس عمل می‌کردند، فضای کلی خرید و فروش‌ها را متشنج کرده‌است به نحوی که بسیاری از فعالان بورسی به دنبال عوامل خارجی برای بروز چنین پدیده‌ای می‌گردند. علاوه بر روش غلط نگاه به روند معاملات لیدرها برای تصمیم‌گیری، که در خرید و فروش‌های روزانه ملاک عمل قرار می‌گیرند؛ انتخاب چنین لیدرهایی می‌تواند تبعات اینچنینی را در پی داشته باشد. کم شدن عمق معاملات در چنین فضایی به تعیین تکلیف کلی از سوی گروه‌های پرقدرت برای کل بورس می‌انجامد که می‌تواند تا حد زیادی غیرمعقول باشد.

عناوین برگزیده