تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۳:۵۳
بازدید: ۱۸۵۲
کد خبر: ۲۸۶۴۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
زاهدیان در گفت و گو با «می متالز» عنوان کرد:

طرح احداث کارخانه گندله سازی 2.5 میلیون تنی غدیر نی ریز / پیش شرط تاسیس کارخانه ها ایجاد زیر ساخت ها بود

می متالز - زاهدیان گفت: بایستی همفکری بین صنعت و دانشگاه ها صورت گرفته و برای تولید قطعات مورد نیاز در صنعت فولاد عزم جدی داشته باشیم.
طرح احداث کارخانه گندله سازی 2.5 میلیون تنی غدیر نی ریز /  پیش شرط تاسیس کارخانه ها ایجاد زیر ساخت ها بود

به گزارش می متالز، علیرضا زاهدیان - مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی ریز -  در حاشیه نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران که توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در تاریخ 17 لغایت 20 دی 1397 در برج میلاد تهران برگزار شد به سوالات خبرنگار «می متالز» پاسخ گفت که مشروح آن به شرح ذیل است:

 

آقای مهندس اولین دوره نمایشگاه بومی سازی را چگونه دیدید؟

فی نفسه نمایشگاه خوبی بود و با توجه به تحریم های یکسویه آمریکا که هدف آن نیز بحث اشتغال است، به نظر من باید همفکری بین صنعت و دانشگاه ها صورت گرفته و برای تولید قطعات مورد نیاز در صنعت فولاد عزم جدی داشته باشیم. از این باب ملاقات ها و همفکری ها خیلی مهم است. ما نیز برای اولین بار در این نمایشگاه شرکت کرده و امیدواریم که واردات ما در زمینه قطعات از خارج از کشور مگر در صورت نیاز به تکنولوژی خاص به حداقل برسد.

تکنولوژی مورد استفاده شما، تکنولوژی بومی پرد هست در این مورد توضیح می دهید آیا از آن رضایت دارید؟

خوشبختانه طی 9-8 ماه تولید اکنون در شرایط خوبی هستیم. مصرف ما در انرژی مانند آب و برق کم شده و حتی پایین تر از استانداردهای پیش بینی شده  می باشد و همه عوامل فنی راضی هستند. ایرادهای کوچکی نیز وجود دارند اما در حال برطرف کردن آن هستیم. بهرحال تکنولوژی جدید بوده و این امر طبیعی است.

میزان تولید هشت ماهه اول سال چقدر بوده است؟

ما حدود 590 هزار تن تولید داشته ایم که حد نصاب خوبیست.

در آینده به صادرات نگاهی جدی خواهید داشت؟

بله قطعا ما زمان زیادی است که توجه خاصی به صادرات داشته ایم. البته متاسفانه با شرایط بازار ارز و مسائل مختلف چند ماه صادرات ممنوع شد. ادامه مذاکرات با طرف های تجاری متوقف شد تا زمانی که دکتر سرقینی اعلام کردند ممنوعیت صادرات آهن اسفنجی و اسلب برداشته شده و ما نیز مدتی است در حال بررسی شرایط بوده و به صورت جدی قصد واردشدن به این زمینه را داریم. طبیعی است که ورود به بازار صادراتی نیازمند یافتن طرف تجاری، شرایط قرارداد و عقد آن است که زمان بر خواهد بود. در صورتیکه طرف های دولتی کمک کنند این روند تسهیل می یابد و موانع سریعتر برداشته می شود.  مانع اصلی انتقال ارز بوده که دغدغه اصلی همه شرکت هاست و به واسطه حمایت دولت ها این موضوع برطرف خواهد شد.

در آینده طرح توسعه در صنایع پایین و بالا دست دارید؟

ما یک طرح تولید گندله داریم که در حال دریافت مجوزهای تاسیس و انجام کارهای زیر ساختی و مطالعاتی است و ظرفیت آن 2.5 میلیون تن است. دوستان در حال انجام کارهای کارشناسی پروژه هستند.

برای تامین کنسانتره برنامه شما چیست؟

برنامه ما برای تامین کنسانتره طبق قرارداد با ایمیدرو می باشد. تامین سنگ که جز شروط عقد قرارداد است که ما می توانیم همان سنگ ها را به کنسانتره تبدیل کنیم. پهنه معدنی داریم که در مرز استان کرمان و فارس قرار گرفته است و در تقسیمات کشوری در محدوده کرمان می باشد و ذخیره سنگ آهن آن هنوز قطعی نیست و پیمانکاری برای اکتشاف گرفته ایم و در صورتی که به نتیجه مطلوب برسیم کنسانتره نیز تولید می کنیم.

تکنولوژی مورد استفاده شما برای تولید گندله چه خواهد یود؟

لورگی خواهد بود.

با اتوتک همکاری می کنید؟

خیر، با طرف های چینی در حال پیگیری هستیم تا بحث فاینانس انجام شود.

مشتریان داخلی شما چه شرکت هایی هستند؟

مشتریان ما عمدتا فولاد آلیاژی که سهامدار آن هستیم، پاسارگاد در شیراز، فولاد مبارکه و هرمزگان و شرکت هایی فعال در منطقه سیرجان هستند.  

ظرفیت شما 800 هزار تنی است؟

بله و عمده ظرفیت ما حدود 80 درصد آن، متعلق به فولادسازان بزرگ است.

تاثیرات قیمت انرژی و حمل و نقل بر محصولات شما چگونه بوده است؟

قطعا بسیار تاثیر گذار است. در حمل و نقل بسیار مشکل داشتیم. ما امسال دو بار افزایش قیمت داشتیم و اینها مشکلات جدی است که گریبانگیر صنعت ما شده است. در حمل گندله به عنوان مثال  هزینه ها بسیار تغییر کرده و تصمیم به عدم حمل آن شاید به صرفه تر باشد.

پیش شرط تاسیس کارخانه ها ایجاد زیر ساخت ها بود اما در حالی که  کارخانه ها تاسیس شده اند زیرساخت ایجاد نشده است. به عنوان مثال ما در حال حاضر شبکه ریلی در کرمان نداریم و این علاوه بر کمک به صنعت به رفت و آمد مردم ساکن در منطقه که در جاده های خطرناک تردد می کنند کمک خواهد کرد. ما در روز 300 الی 400 تریلی در محور سیرجان در حال تردد داریم و ضمن استهلاک خطرات عمده ای نیز دارد. خواهش ما از دولت محترم و سازمان های زیربط طبق توافقات قبلی انجام این کار و کمک به این امر است.

البته قرار است شبکه ریلی سیرجان ایحاد شود.

بله خطوطی قرار است از سیرجان به کرمان و به شیراز ایجاد شود که ما در مسیر شیراز هستیم. انتظار ما اینست که قدری اولویت داده شود. ما حتی نامه ای زده ایم که مسیر شیراز به سیرجان، مسیر نی ریز به  گل گهر که کارخانه ما در آنجا واقع شده و 70 کیلومتر است در اولویت قرار گیرد زیرا از نظر من هزینه زیادی در برنخواهد داشت.

در انتها نظر خاصی در زمینه مشکلات دیگر مانند نقل و انتقال مالی و بانک ها  دارید؟

ما چون به دنبال وام نبوده ایم مشکلی از این لحاظ با بانک ها  نداریم. مشکل ما بحث تامین فاینانس است. مشکلاتی با چین داشته ایم که همکاران در شرکت ملی فولاد و ایمیدرو در حال پیگیری هستند.

در بحث زیر ساخت ها دولت باید اهتمام ورزیده و شرایط را به ثبات برساند تا در صورت مذاکره ما برای فاینانس قوانین در ماه بعد تغییر نکند. علاوه بر استهلاک کالا و مشکلات دیگر طرف تجاری دیگر رغبتی به ادامه کار نخواهد داشت. ما درخواستمان این است که ثباتی در زمینه قوانین و مقررات صورت گیرد تا مشکلی از این لحاظ نداشته باشیم.

گفت و گو از علیرضا جعفری نژاد

منبع: می متالز
عناوین برگزیده