تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۱۱
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۱۲۰۴۴۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش ۵۰ درصدی اعتبارات زیربناها در ایمیدرو

می متالز - رئیس هیات عامل ایمیدرو از افزایش 50 برابری اعتبارات زیربناها در ایمیدرو از سال 97 خبرداد و گفت: امسال سالی ویژه در زمینه زیربناهای بخش معدن و صنایع معدنی در کشور بوده است و ایجاد این زیرساخت‌ها در اولویت قرار دارد
افزایش ۵۰ درصدی اعتبارات زیربناها در ایمیدرو

افزایش ۵۰ درصدی اعتبارات زیربناها در ایمیدرو

به گزارش می متالز، خداداد غریب‌پور روز چهارشنبه در مراسم افتتاح معدن زیرزمینی سولفوره انگوران در زنجان با بیان اینکه با شرکت‌های بزرگ در زمینه زیربناهای ریلی نیز همکاری می‌کنیم افزود:  اعتبار زیربناها در ایمیدرو از سال ۹۷ تاکنون ۵۰ برابر رشد یافته و از ۱۵ میلیارد تومان به ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به اهمیت توسعه راه‌های ریلی در این بخش یادآور شد: ۸۰ درصد از ۵۰ میلیون تن باری که سالانه در بخش حمل‌ونقل ریلی جابجا می‌شود مربوط به مواد معدنی است.

غریب پور با بیان اینکه محصول تولید، شغل بوده و بهترین راه برای ایجاد عدالت اجتماعی ایجاد شغل است، یادآور شد: در بخش معدن اشتغال‌زایی هر نفر، ایجاد ۱۷ شغل غیرمستقیم نیز در پی دارد.

وی با اشاره به اینکه معدن زیرزمینی سولفوره انگوران نیز ۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی دارد، تصریح کرد: این معدن یکی از پروژه‌های فناورانه استخراج در زیر زمین مربوط به ایمیدور است که بدون اتکا به نیروهای خارجی با پیمانکار بومی و دانش فنی بومی در یک معدن کهن با سابقه تاریخی با حدود یک قرن قدمت اجرا می‌شود.

ارزش ریالی معادن فلزات برابر با تولید ناخالص ملی

رئیس هیات عامل ایمیدور به فعالیت‌های تولیدی معدنی غیر از آهن کشور اشاره کرد و توضیح داد: سرب، روی، طلا، نقره، مس و آلومینیوم از جمله این معادن است که از نظر ارزش ریالی به میزان ۴۳۵ میلیارد دلار و برابر با جی دی پی ( تولید ناخالص داخلی ) کشور است.

وی میزان تولید دنیا در این بخش را ۸۰ هزار میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: چین به‌تنهایی ۱۱۹ میلیارد دلار از غیر آهنی‌های دنیا را تولید می‌کند.

غریب پور سهم ایران از تولید آلومینیوم را از ۶۲ میلیون تن دنیا حدود ۷۷۸هزار تن، در مس از ۲۴ میلیون تن دنیا ۲۵۰ هزار تن کاتد مس و در طلا هشت تن از چهار هزار تن دنیا ذکر کرد و افزود: معدن زرشوران یکی از این معادن است که حدود یک تن تولید طلا دارد.

وی یادآوری کرد: در سرب ۱۹۸ هزار و در روی ۲۰۸ هزار تن تولید داریم که این میزان در روی کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت و در سرب نیز کمتر از ظرفیت نصب شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه باید رویکرد ما به فلزات غیر آهنی جدی‌تر و توسعه‌ای باشد، گفت: در این راستا در مس امسال افزایش سرمایه ۱۰ هزار میلیارد تومانی و طرح‌های توسعه‌ای خواهیم داشت.

بر اساس این گزارش، برای معدن زیرزمینی سولفوره انگوران یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و هزار و ۲۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی شده است.

با بهره برداری از این معدن ، سالانه ۱۲۰ هزار تن کانسنگ استخراجی سولفوره، مخلوط سولفوره-اکسیده و اکسید با عیار ۲۵ درصد روی و ۲ درصد سرب تولید خواهد شد.

عناوین برگزیده