تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۱۵
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۱۷۸۴۳
سرویس خبر : متالورژی و مواد
مهدی یوسف‌زاده مدیرعامل شرکت دیرگداز آذربایجان

تامین مواد اولیه، چالش این روزهای صنعت نسوز کشور است

می متالز - مهدی یوسف‌زاده مدیرعامل شرکت دیرگداز آذربایجان از اهمیت صنعت نسوز گفت: صنعت دیرگداز در رده صنایع پشتیبان شناخته می‌شود و در صنایع مادری همچون، فولاد، سیمان، پتروشیمی، صنایع غذایی و ... کاربرد دارد. در حالت کلی می‌توان گفت هر صنعتی که در مسیر تولید خود از کوره استفاده می‌کند، به نسوز و دیرگداز نیاز دارد.
تامین مواد اولیه، چالش این روزهای صنعت نسوز کشور است

به گزارش می متالز، مدیرعامل شرکت دیرگداز آذربایجان افزود: کیفیت نسوزهای مورد استفاده در واحدهای تولیدی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چراکه کوره از اهمیت ویژه‌ای در یک واحد تولیدی برخوردار است تاجائی‌که بسیاری از فعالان صنعت، کوره را قلب یک کارخانه می‌دانند.

وی افزود: مواد نسوز طی سال‌های گذشته در رده محصولات وارداتی قرار داشتند و هر ساله، میلیون‌ها دلار برای تامین نسوز مورد استفاده در صنایع از کشور خارج می‌شد. اما اکنون این محصول توسط بسیاری از واحدهای تولیدی در داخل کشور تولید می‌شود.

گفتنی است در مسیر تحقق خودکفایی داخلی، شرکت دیرگداز آذربایجان یکی از واحدهایی بود که با هدف تولید نسوز در داخل کشور، فعالیت خود را بیش از یک دهه پیش آغاز کرد. بهره‌گیری از مرکز تحقیق و توسعه پیشرفته و همچنین کارشناسان خبره، این واحد را در پیمودن مسیر تولید داخلی کمک کرد. کارشناسان این واحد تولیدی نسوز وارداتی مورد استفاده در صنایع کشور را تحت مهندسی معکوس قرار دادند و با آزمایش‌های مختلف سرانجام توانستند، به توانایی تولید این محصول دست پیدا کنند.

در حال حاضر درخصوص تولید این محصولات خودکفا هستیم. این شرکت برای نزدیک به چهار سال است که نیاز بسیاری از صنایع به نسوز را تامین می‌کند و تاییدیه‌های متعددی از سوی آن‌ها کسب کرده است.

جرم‌های پاشیدنی مورد استفاده در صنعت سیمان، انواع جرم‌های نسوز مورد استفاده در صنعت فولاد و .... که شوک‌پذیری بسیار بالایی در قبال حرارت دارند و طی سال‌های گذشته از خارج کشور وارد می‌شدند اکنون در داخل کشور تولید می‌شوند و نیاز صنایع را مرتفع می‌کند. خوشبختانه صنایع بزرگ داخلی کشور نیز همکاری خوبی در این زمینه دارند و تامین مواد اولیه از واحدهای داخلی تولیدکننده نسوز را پذیرفته‌اند.

مهدی یوسف‌زاده تاکید کرد: در مقطع کنونی که مجددا تحریم‌هایی علیه ایران در زمینه‌های مختلف اعمال شده و همچنان ادامه دارد، تامین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید نسوز، به یکی از چالش‌های اساسی این صنعت بدل شده است. تامین ارز و مشکلات گمرکی از مهم‌ترین مواردی هستند که خرید و واردات مواد اولیه را دشوار کرده است. درنتیجه تداوم این روند، تعداد قابل توجهی از واحدهای تولیدی در آینده نزدیک امکان ادامه تولید نخواهند داشت.

وی افزود: شرکت دیرگداز آذربایجان تلاش‌هایی برای تولید مواد اولیه مورد نیاز این صنعت انجام داده است و خوشبختانه در حوزه برخی مواد اولیه خودکفا هستیم اما همچنان برخی از مواد اولیه به ناچار از خارج کشور وارد می‌شود و حضور آن‌ها در پروسه تولید ضروری است. به‌عنوان نمونه مواد آلومینایی با خلوص بالا در داخل کشور تولید نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت دیرگداز آذربایجان گفت: مکاتبات زیادی با گمرک و وزارت صنایع انجام شده تا بتوان این موانع را برطرف کرد. البته باید خاطرنشان ساخت اگر امروز هم موانع یاد شده برداشته شود، مراحل ثبت سفارش و تهیه این مواد، چند ماهی زمان می‌یرد.

وی افزود: طی سال‌های اخیر تعداد قابل توجهی واحد نسوز در کشور احداث شد. اکنون بخش قابل توجهی از این واحدها امکان تولید ندارند؛ بنابراین باید راه‌حلی برای آن‌ها اندیشیده شود.

عناوین برگزیده