تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۴۸
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۱۸۲۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جزییات تصمیمات مهم شرکت های بزرگ معدن وصنایع معدنی با بانک مرکزی

می متالز - جلسه ای در بانک مرکزی با حضور شرکتهای بزرگ معدن و صنایع معدنی کشور در خصوص تامین ارز نیما برگزار شد.
جزییات تصمیمات مهم شرکت های بزرگ معدن وصنایع معدنی با بانک مرکزی

به گزارش می متالز، مهترین تصمیمات آن در پی می آید.

1- در صورت کاهش صادرات نفت به زیر 1 میلیون بشکه در روز، فولادسازان و بخش معدن متولی تامین ارزی بخشی از کالاهای اساسی خواهد شد و رشد صادرات آنها، استراتژیک و ملی خواهد بود.

2- مصرف ارز صادراتی توسط خود شرکت مجاز بوده و در هنگام ثبت سفارش، گزینه ارز متقاضی پر و شماره گواهی مربوطه به بانک ارایه شود.

3- به نظر میرسد در خصوص صادرات کشور بزرگنمایی شده و خبری از عرضه 40 میلیارد دلار در نیما نیست لازم است وزارت صمت اقدام به بالانس عرضه نیما با تقاضای صنعت نماید(مواد اولیه، بدهی ها و تعهدات) .بانک مرکزی توان تامین ارز صنایع را ندارد و سیاست فعلی بانک، عدم دخالت در بازار است.

4- گلوگاه تخصیص ارز فعلا دفاتر تخصصی وزارت صمت بوده که مسئولیت اولویت بندی تقاضا را نیز دارند.لازم است توسعه متوقف و امور بهره برداری در دستور باشد.

۵- ۹۰درصد سامانه نیما فعلا از ارز پتروشیمی تامین اعتبار میشود و معدن و فولاد نیز به آن سریعا اضافه شود.

6- منابع زیادی در کره جنوبی در دسترس بوده و بانک مرکزی آماده تهاتر وون کره جنوبی با روپیه هند است.گسترش تجارت با روسیه، لازمه افزایش تبادلات ارزی 2 کشور بوده که در بخش نفت، محدود است.

7- یک دوره آموزشی ویژه از طرف بانک مرکزی برای صنایع صادرات محور و نحوه عرضه ارز صادراتی در سامانه نیما در اسرع وقت تشکیل شود.

عناوین برگزیده