تاریخ: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۵۰
بازدید: ۲۹۹
کد خبر: ۲۳۸۸۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در همایش چشم‌انداز صنعت زغال‌سنگ در بازار سرمایه مطرح شد:

احتمال واردات ۲ میلیون تنی زغالسنگ

می متالز - یک میلیارد و 200 هزار تن ذخیره قطعی زغال‌سنگ در کشور وجود دارد.
احتمال واردات ۲ میلیون تنی زغالسنگ

به گزارش می متالز، همایش چشم‌انداز صنعت زغال‌سنگ در بازار سرمایه در محل مرکز مدیریت صنعتی کشور برگزار شد و زوایای مختلف توسعه این صنعت توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت. مبنای نرخ‌گذاری زغال‌سنگ و تحلیل راه‌های افزایش تولید و همچنین به روز رسانی تجهیزات و ایجاد ارزش افزوده برای زغال‌سنگ از طریق پنل‌های کنسانتره موضوعات اصلی بود که در این همایش مورد بررسی قرار گرفت.

 

توافق بر سر قیمت زغال‌سنگ

محمد مجتهدزاده رئیس انجمن زغال‌سنگ در همایش چشم‌انداز صنعت زغال‌سنگ در بازار سرمایه از توافق با ذوب‌آهن درباره قیمت زغال‌سنگ خبر داد و گفت: در مذاکرات با ذوب‌آهن شاخص‌های پایه مورد توافق  قرار گرفته و قیمت نهایی بر اساس شاخصه‌های جهانی تعیین خواهد شد.

مجتهدزاده خاطرنشان کرد: در جلسات برگزار شده با ذوب‌آهن اصفهان قیمت گذاری زغالسنگ بر مبنای اساس عیار و کیفیت مورد توافق قرار گرفت و همچنین مقرر شد نرخ نهایی بر اساس مقایسه با شاخص و نرخ جهانی تعیین شود

مجتهدزاده با بیان اینکه یک میلیارد و ۲۰۰هزار تن ذخیره قطعی زغال‌سنگ  در کشور موجود است، گفت: که از این میزان سالیانه حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار تن زغال کک شو استخراج می‌شود.

وی افزود: با توجه به پتانسیل حوزه صنعت زغال‌سنگ و چشم‌انداز فولاد کشور باید توسعه صنعت زغال‌سنگ مورد توجه جدی قرار گیرد چراکه تولید ۳٫۵تا۴میلیون کنسانتره زغال به استخراج ۸میلیون تن زغال‌سنگ احتیاج دارد.

مجتهدزاده از تشکیل کمیته‌هایی در انجمن زغال‌سنگ در راستای انجام طرح‌های توسعه‌ای خبر داد و عنوان کرد: کمیته‌های ایمنی، کمیته ماشین‌آلات و مکانیزاسیون و کمیته فرآوری در جهت بررسی افزایش عملکرد صنعت زغال ایران تشکیل شده‌‌اند.

وی به اهمیت ایمنی در معادن زغال اشاره کرد و گفت: در چهار مرکز اصلی زغال سنگ ایران با مرکزیت کرمان پایگاه‌های ایمنی برای نظارت بر تجهیزات ایمنی معادن و همچنین پوشش حوادث تشکیل شده‌است.

مجتهدزاده با بیان اینکه هم اکنون هند و چین متقاضی زغال‌سنگ ایران هستند، گفت: همچنین تهیه فرمول برندسازی برای زغال ایران در بازارهای جهانی و ایجاد ارزش افزوده از طریق پنل‌های مختلف کنسانتره برای توسعه چشم‌انداز صادراتی از وظایف کمیته فرآوری است.

رئیس انجمن زغال سنگ ایران افزود: همچنین در کمیته ماشین‌آلات و مکانیزاسیون انجمن ظرفیت برداشت معادن مورد بررسی قرار گرفته و طرحی به وزارت‌خانه برای تجهیز ماشین‌آلات و افزایش ۵میلیون تنی استخراج ارائه شده‌است.

رئیس انجمن زغال‌سنگ ایران به سهم تجهیزات معدنی در استخراج اشاره کرد و گفت: تجهیزات استخراج و بهره‌برداری سهم عمده‌ای در ظرفیت سالانه بر عهده دارند و درصورت به روز بودن تجهیزات معدنی امکان استخراج ۸میلیون تنی زغال‌سنگ در سال فراهم است.

وی از ایجاد بانک اطلاعات معادن زغال سنگ در انجمن خبر داد و گفت:۹۰ درصد از معادن زغال‌سنگ ایران عضو انجمن هستند که نشان دهنده یکپارچگی صنعت زغال ایران در راستای مدیریت بهینه است

به گفته رئیس انجمن زغال‌سنگ ۳۰درصد از انرژی جهان از طریق زغال سنگ تولید می‌شود و به دلیل وجود معادن زغال در بخش‌های مختلف کشور، این صنعت از ظرفیت خوبی برای حضور در بازارهای جهانی و سرمایه‌گذاری برخوردار است.

 

استفاده از زغالسنگ تا ۴ قرن آینده

همچنین سعید صمدی دبیر انجمن زغال‌سنگ در همایش چشم‌انداز صنعت زغال‌سنگ در بازار سرمایه اظهار داشت: مصرف زغالسنگ در ایران تا سال آینده به ۳٫۵ میلیون تن می‌رسد و این در حالی است که در صورت عدم افزایش تولید به واردات ۲میلیون تن زغال‌سنگ نیاز خواهد بود.

وی با بیان اینکه در کشور پتانسیل زغال‌سنگ به درستی دیده نشده‌است، گفت: سوخت ۸۰درصد از تولید برق جهانی، ۹۲درصد از تولید سیمان و ۹۴ درصد از تولید فولاد در جهان از طریق زغال‌سنگ تامین می شود و این در حالی است که با وجود معادن زغال‌سنگ در داخل کشور، شاهد سهم  ۱۵درصدی زغالسنگ از تولید فولاد هستیم

صمدی در خصوص آلودگی زیست محیطی زغال‌سنگ اظهار داشت: مشکل جهانی گرمایش زمین ارتباط مستقیم با سوخت زغال‌سنگ ندارد و گازهای گلخانه‌ای را شامل می شود و کارشناسان مصرف زغال در جهان را تا ۴۰۰سال آینده تخمین زده‌اند.

وی با بیان اینکه سوخت واحدهای تولیدی فولاد در کشور از طریق گاز تامین می‌شود، عنوان کرد: تولید ۱۶میلیون تن فولاد با روش احیای مستقیم هزینه ۳میلیارد و ۳۷۶میلیون دلاری را دربر اما با استفاده از زغال‌سنگ این هزینه کاهش چشم گیری پیدا خواهد کرد.

عناوین برگزیده