تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۲۳
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۳۱۲۳۷۵
سرویس خبر : قراضه و بازیافت

کاهش حجم صادرات قراضه و افزایش واردات آن به ژاپن

‌می‌متالز - تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند تغییرات چشمگیری در صنعت فولاد ژاپن تا سال ۲۰۳۰ رخ دهد. در همین راستا انتظار می‌رود حجم صادرات قراضه آهنی ژاپن کاهش یابد و استفاده داخلی از این مواد در بحبوحه گذار از فناوری و روش تولید کوره بلند (BF) به سمت کوره قوس الکتریکی افزایش پیدا کند.

به گزارش می‌متالز به نقل از موسسه «Fastmarkets»، پیش‌بینی می‌شود در چند سال آینده دسترسی به قراضه آهنی در ژاپن با محدودیت روبه‌‎رو شود که این امر منجر به کاهش حجم صادرات این کشور می‌شود. انتظار می‌رود شرکت‌های تجاری بزرگ در ژاپن خود را برای تقویت روابط با شرکت‌های صادرکننده قراضه در مناطقی مانند ایالات متحده آمریکا که تقاضای واردات بیشتر این مواد را دارند، آماده کنند.

در همین راستا، پیش‌بینی می‌شود حجم تقاضای قراضه در ژاپن به دلیل روند صعودی استفاده از ظرفیت کوره قوس الکتریکی افزایش قابل توجهی پیدا کند. به گفته الکس کرشاو، تحلیلگر ارشد در موسسه «Fastmarkets»، این امر بر مصرف‌کنندگان دیگر کشور‌ها خصوصا آسیا که قراضه مورد نیاز خود را از ژاپن تهیه می‌کنند فشار آورده و ممکن است باعث شود برخی مصرف‌کنندگان در بخش‌هایی از کشور‌های آسیای‌شرقی، مانند کره‌جنوبی، به طور فزاینده‌ای به سمت ایالات متحده آمریکا برای تامین حجم قراضه مورد نیاز خود سوق پیدا کنند.

پیش‌بینی تقاضای قراضه آهنی داخلی

طبق پیش‌بینی آسادا شینپی، نماینده سابق شرکت «Metal One» در کنفرانس شرکت «Mysteel» در فوریه ۲۰۲۳، حجم تقاضای داخلی قراضه آهنی ژاپن به حدود ۱٫۲ میلیون تن در سال ۲۰۳۰ و دو میلیون تن در سال ۲۰۵۰ خواهد رسید که بیشتر از حجم عرضه آن در این کشور خواهد بود.

از آنجایی که کشور ژاپن برای مدت طولانی به عنوان بزرگ‌ترین کشور صادرکننده قراضه آهنی در آسیا شناخته می‌شود و بیشترین حجم قراضه آهنی خود را به کره‌جنوبی، تایوان و ویتنام صادر می‌کند، این یک تغییر وضعیت مهم تلقی خواهد شد.

بر اساس اطلاعات رسمی گمرک ژاپن، این کشور در سال ۲۰۲۲، حدود ۶٫۳۱ میلیون تن قراضه فولادی تحت کد تعرفه بین‌المللی کالا «HS ۷۲۰۴» صادر کرد که نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود ۱۳٫۶ درصد کاهش داشت. در سال ۲۰۲۲، ژاپن تنها حدود ۹۰ هزار و ۲۹ تن قراضه فولادی را وارد کرد.

کاهش حجم صادرات قراضه و افزایش واردات آن به ژاپن

علی‌رغم پیش‌بینی‌های انجام شده، ارزش قراضه آهنی در ژاپن در بحبوحه کاهش حجم تقاضای داخلی در سال ۲۰۲۳، همراه با روند نزولی عرضه و تقاضای جهانی قراضه کاهش یافته است. موسسه «Fastmarkets» هزینه صادرات قراضه فولاد در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ با شرط تحویل در بنادر اصلی ژاپن، با تقبل هزینه ارسال محصول توسط فروشنده در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ را به طور متوسط ۴۸ هزار و ۳۰۸ ین (۳۴۱ دلار) در هر تن ارزیابی کرد که نسبت به سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲، حدود ۱۷٫۷ درصد کاهش داشت.

احتمال افزایش حجم استفاده از قراضه آهنی

اتحادیه آهن و فولاد ژاپن در ماه فوریه ۲۰۲۱ اعلام کرد که افزایش استفاده از قراضه در کوره‌های بلند در ژاپن، به عنوان گام مهمی در جهت دستیابی به کاهش انتشار دی‌اکسید کربن تلقی می‌شود، اما افزایش ظرفیت استفاده از قراضه در کوره‌های قوس الکتریکی در سال‌های آینده، موجب افزایش تمایل برای استفاده از آن‌ها خواهد شد.

شرکت فولادسازی «Nippon Steel» در ماه می ۲۰۲۳ اعلام کرد که برخی واحد‌های تولیدکننده فولاد باید فرایند تولید خود را از کوره‌های بلند، به فرایند کوره قوس الکتریکی تغییر دهند. این شرکت ضمن تاکید بر اینکه عملیات نصب کوره‌های قوس الکتریکی جدید این شرکت در واحد «Setouchi» در ماه اکتبر ۲۰۲۲ آغاز شد، افزود: از سال ۲۰۲۴، یک کوره قوس الکتریکی به وزن ۱۰ تن را در مرکز تحقیق و توسعه خود در منطقه «Hasaki» نصب خواهد کرد.

به گفته یکی از معامله‌گران قراضه در ژاپن، شرکت «Tokyo Steel» قصد دارد ظرفیت تولید مبتنی بر کوره قوس الکتریکی خود را تا سال ۲۰۳۰ دو برابر کند و به حدود ۶ میلیون تن برساند. همچنین شرکت «JFE Steel»، کوره‌های بلند را با کوره‌های قوس الکتریکی جدید در واحد تولید فولاد خود در شهر کوراشیکی در ماه آگوست ۲۰۲۲ جایگزین کرد.

علی‌رغم ارائه طرح برخی فولادسازان، داده‌های بررسی شده در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که استفاده از قراضه در ژاپن اخیرا هم‌زمان با روند نزولی مقدار تولید فولاد روند کاهشی به خود گرفته است. این وضعیت منجر به افزایش جزئی حجم صادرات قراضه طی پنج ماه اول سال ۲۰۲۳ شد.

بر اساس آمار‌های ارائه شده از سوی موسسه «Fastmarkets»، مقدار تولید فولاد ژاپن با ۵٫۳ درصد کاهش سالانه، به ۳۶٫۵ میلیون تن در بازه ماه‌های ژانویه تا می ۲۰۲۳ رسید. به علاوه، حجم تقاضای قراضه فولادی با کاهش ۲٫۸ درصدی به ۱۲٫۶ میلیون تن رسید. آخرین روند افزایش حجم صادرات قراضه از ژاپن، در سال ۲۰۲۰ و درست زمانی که بیماری همه‌گیر کرونا تقاضای داخلی برای این مواد را افزایش داد، اتفاق افتاد.

کاهش حجم صادرات قراضه و افزایش واردات آن به ژاپن

احتمال محدودیت در دسترسی قراضه آهنی با عیار بالا

این افزایش حجم صادرات قراضه از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا به امروز، علی‌رغم شایعاتی مبنی بر مقاومت بازار در ژاپن در برابر صادرات مواد با عیار بالاتر اتفاق افتاد. یکی دیگر از نمایندگان شرکت‌های معامله‌گر قراضه در ژاپن عنوان کرد: شرکتی که وی در آن فعالیت می‌کند، اخیرا تعداد ثبت سفارش صادرات برای قراضه با عیار بالاتر مانند قراضه سنگین را کاهش داده است. همچنین با توجه به انتظارات برای افزایش حجم مورد تقاضای قراضه داخلی، عرضه قراضه آهنی با عیار بالا جایز نیست.

یکی از فولادسازان بزرگ در ژاپن بر این باور است که قراضه این کشور نباید به یک کشور دیگر صادر شود؛ چراکه در آینده نزدیک، کمبود این قراضه‌ها در ژاپن محتمل خواهد بود و روند صادرات قراضه باید متوقف شود.

کمبود قراضه با عیار بالا در ژاپن می‌تواند باعث مشکلات بزرگ برای چندین واحد فولادسازی در کره‌جنوبی و همچنین یک فولادساز بزرگ در بنگلادش و یک واحد فولادسازی بزرگ دیگر در ویتنام با توجه به تهیه این مواد به روش سنتی شود. همچنین قراضه سنگین، جزو مهم‌ترین قراضه صادراتی ژاپن است که واحد‌های فولادسازی در چین، بیشترین تقاضا برای خرید آن را ارائه می‌کنند.

به گفته شرکت «Asada»، رقابت بر سر تهیه قراضه با عیار بالاتر ممکن است افزایش یابد، اما واحد‌های فولادسازی در ژاپن در سال‌های آینده، باید از عیار‌های پایین‌تر قراضه‌های سبک و سنگین استفاده کنند.

به گفته یکی دیگر از صادرکنندگان قراضه در ژاپن، در حال حاضر قراضه سبک در بازار داخلی ژاپن هیچ تقاضایی ندارد؛ بنابراین این محصول به هر حال باید صادر شود.

گفتنی است که کشور ژاپن ۶٫۳ میلیون تن قراضه مازاد صادر کرده است. سوالی که در این حین مطرح می‌شود، این است که آیا واحد‌های فولادسازی که از کوره‌های بلند استفاده می‌کنند، می‌توانند رو به سوی استفاده از قراضه‌های سبک بیاورند یا اینکه امکان این کار برای آن‌ها میسر نیست.

اقدام فولادسازان در ژاپن به منظور جایگزینی کوره‌های قوس الکتریکی به جای کوره‌های بلند می‌تواند استفاده از مازاد قراضه سبک در این کشور را تضمین کند؛ چراکه در کوره‌های قوس الکتریکی، بیشتر از قراضه سبک استفاده می‌شود. گفتنی است کوره‌های بلند، فناوری استفاده از قراضه سبک برای تولید محصولات با عیار بالا در ژاپن را ندارند.

به گفته این صادرکننده قراضه در ژاپن، احتمال اینکه حجم تقاضا برای واردات در کوتاه‌مدت افزایش یابد، چندان زیاد نیست. همچنین ممکن است در آینده حجم واردات برای قراضه افزایش یابد، اما این افزایش مشمول قراضه با عیار‌های بالاتر نخواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دسترسی به این مواد با عیار بالا در جهان بسیار محدود شده است؛ چراکه برخی از مناطق مانند کشور‌های اتحادیه اروپا نیز صادرات این مواد را محدود کرده‌اند.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده