تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۲۵
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۳۱۸۰۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت سنگ آهن احیاء سپاهان:

دولت به کاهش هزینه‌های سربار تولیدکنندگان فولاد کمک کند

می متالز - مدیرعامل شرکت سنگ آهن احیاء سپاهان گفت: دخالت دولت در مکانیزم قیمت‌گذاری نباید یک‌سویه باشد؛ به‌نحوی که تنها بر روی بخشی از زنجیره تأمین فولاد، فشار اعمال شود. هم‌اکنون که میزان صادرات محصولات تا اندازه‌ای ضعیف است و تنها شاهد پرشدن بیشتر انبارها هستیم، باید چاره‌جویی اساسی برای مشکل واحدهای فولادی انجام داد و در این زمینه بهتر است دولت برای حمایت از تولیدکنندگان فولاد، هزینه‌های سربار آن‌ها را کاهش دهد.
دولت به کاهش هزینه‌های سربار تولیدکنندگان فولاد کمک کند

به گزارش می متالز، هادی گلزار با انتقاد از صدور بخشنامه‌های متعدد از سوی دولت گفت: اولا دولت به هیچ‌عنوان نباید در سازوکار قیمت‌‌گذاری‌ها دخالت کند و ثانیا حتی در صورتی که دولت بخواهد در مکانیزم قیمت‌گذاری دست ببرد، باید در تمام محصولات فولادی و از ابتدا تا انتهای زنجیره نظیر مقاطع فولادی، سنگ آهن، دانه‌بندی و کنسانتره تعیین قیمت صورت گیرد. در این زمینه دولت نباید به‌ صورت نامتوازن تصمیم‌گیری کند که به‌عنوان مثال در ساخت فولاد برای تعیین قیمت فشار وارد کند اما در خصوص مواد اولیه مثل سنگ آهن و کنسانتره الزامی وجود نداشته باشد.

وی در ادامه افزود: حالت ایده‌آل آن است که دخالتی از سمت دولت صورت نگیرد؛ چرا که ادامه این وضعیت در آینده نزدیک زیان انبوه فولادسازان را در پی خواهد داشت. در حال حاضر قطعات و تجهیزات مورد نیاز مجمتع‌های تولید فولاد در کشور، هزینه‌ای بین 100 تا 120 دلار به ازای هر تن محصول دربر دارد. این امر ناشی از بالا بودن قیمت تمام شده فولاد نیست، بلکه به دلیل عملکرد نا‌مطلوب دولت، قیمت شمش در پایین‌ترین حد نگه داشته شده ولی مواد اولیه با قیمت بسیار بالایی به دست تولیدکننده می‌رسد. به علاوه در زمینه گمرک و بحث ترخیص کالاها نیز مجتمع‌های فولادی با مشکل روبه‌رو هستند و به این ترتیب هزینه‌های سربار زیادی به مجتمع‌های فولادی تحمیل شده است. در صورتی که برای رفع این موارد برنامه‌ریزی درستی صورت نگیرد در سال آینده ضرر زیادی متوجه فولادسازان و به تبع آن صنایع بالادستی این صنعت خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن احیاء سپاهان در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: در خصوص تأمین مواد اولیه و فروش، مشکلی نداریم، اما در عوض بروکراسی اداری و شرایط حراستی و بازرسی‌های شدید منجر شده تا صادرات کشور با مشکلات بسیاری مواجه باشد. در ضمن در زمینه فروش محصولات فولادی نباید تا این حد ضعیف کرد که تنها شاهد پر شدن بیشتر انبارها باشیم. هم‌اینک در خصوص فروش کنسانتره و سنگ آهن، اختلاف قیمت زیادی بین قیمت داخل و قیمت صادراتی مشاهده می‌شود و به همین دلیل تولیدکنندگان این بخش، همگی تمایل به صادرات محصول خود دارند. از این رو در این زمینه باید چاره‌جویی اساسی کرد و پیشنهاد می‌شود دولت در تنظیم بازار محصولات فولادی و هزینه‌های سربار آن‌ها اقدامات موثری را در دستور کار خود قرار دهد.

گلزار در انتها گفت: 2 تشکل مهمی که در صنعت فولاد وجود دارد، انجمن فولاد و انجمن سنگ آهن کشور هستند. این 2 تشکل باید نشست‌هایی را با حضور وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت و حتی معاون اول رئیس جمهور برگزار کنند تا بتوان بحران‌های ایجاد شده را تا حد زیادی مهار کرد.

عناوین برگزیده