تاریخ: ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۰۸
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۳۳۶۴۲۹

باران به داد سد‌ها رسید/ ۲۲ سد بیش از ۵۰ درصد آب دارد

‌می‌متالز - بر اساس آخرین آمار از وضعیت سد‌های کشور، در حال حاضر میزان پرشدگی سد‌ها ۵۲ درصد است و ۲۲ سد بیش از ۵۰ درصد آب دارد.

به‌ گزارش می‌متالز، در حال حاضر میزان ورودی آب به سد‌های کشور تا هشتم فروردین‌ماه معادل ۱۶ میلیارد و ۳۴۰ میلیون مترمکعب بوده که این عدد در مقایسه با سال گذشته که عددی معادل ۱۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب بوده ۱۷ درصد کاهش داشته است، همچنین میزان خروجی از مخازن سد‌های کشور در این تاریخ معادل ۱۲ میلیارد و ۴۱۰ میلیون مترمکعب ثبت شده که این عدد در قیاس با سال گذشته که عددی معادل ۱۲ میلیارد و ۵ میلیون مترمکعب بوده بیانگر افزایش ۳ درصدی است.

در شرایط کنونی حجم آب موجود در مخازن ۲۵ میلیارد و ۶۴۰ میلیون مترمکعب ثبت شده که نسبت به سال گذشته ۴ درصد کمتر است و درصد پرشدگی مخازن سد‌های کشور به عدد ۵۲ درصد رسیده است.

باران به داد سدها رسید/ ۲۲ سد بیش از ۵۰ درصد آب دارد

وضعیت سد‌های مهم (شرب - کشاورزی) بیانگر این است که در ۲۲ سد درصد پرشدگی بیش از ۵۰ درصد است به طوری که ۱۳ سد دریاچه ارومیه ۵۲ درصد، سد زنجیره کارون ۷۵ درصد، سد ارس آذربایجان شرقی ۹۳ درصد، سد شهید قنبری استان آذربایجان غربی ۹۶ درصد و سد جگین استان هرمزگان ۷۳ درصد پر هستند.

سد بیجار استان گیلان ۸۱ درصد، سد رودبار استان لرستان ۱۰۰ درصد، سد درودزن، ملاصدرا استان فارس ۵۵ درصد پر هستند. همچنین در استان کرمانشاه نیز سد داریان ۸۰ درصد، سد رئیسعلی دلواری استان بوشهر ۵۳ درصد و در استان سیستان و بلوچستان سد پیشین ۹۱ درصد و سد ریزدان ۸۶ درصد و سد خیرآباد ۹۲ درصد و سد ماشکید اولیا ۹۰ درصد پر هستند.

باران به داد سدها رسید/ ۲۲ سد بیش از ۵۰ درصد آب دارد

همچنین ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۱۴۱.۵ میلی‌متر بوده که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره مشابه درازمدت ۱۷۹.۸میلی‌متر ۲۱ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته که عددی معادل ۱۶۱.۸میلی‌متر بوده ۱۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در همین راستا فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب در خصوص آخین وضعیت سد‌ها و میزان بارش‌ها اعلام کرد: فعالیت دو سامانه بارشی قوی در روز آخر سال ۱۴۰۲ و هفته اول فروردین ۱۴۰۳ باعث افزایش حدود ۲۹ میلی‌متری بارش کشور بر اساس شبکه بارانسنجی مبنای وزارت نیرو شد. این بارش‌ها که در مجموع پوشش مناسبی را در سطح کل کشور به‌ جز جنوب‌ شرق رقم زد، باعث جبران بخشی از کمبود‌های بارشی شد، اما همچنان بارش کشور با کاهش ۱۵ درصدی نسبت به شرایط نرمال مواجه است.

به گفته وی همان گونه که پیش‌بینی می‌شد بارش‌ها در طول فعالیت دو سامانه اخیر باعث وقوع سیلاب در استان‌هایی از قبیل خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد، فارس، خراسان شمالی، یزد، بوشهر و همدان شد. افزایش جریان رودخانه‌ها در این استان‌ها با مدیریت مناسب و حصول آمادگی لازم، خوشبختانه بدون وقوع خسارت، باعث افزایش ورودی به مخازن سد‌ها گردید. در برخی از سدها، ورودی‌های ناشی از بارش همچنان تداوم دارد.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه افزایش ورودی سد‌ها در طول فعالیت دو سامانه بارشی، به نحوی مدیریت شد که ذخیره‌سازی مناسبی در مخازن اتفاق بیفتد لذا تاکنون منجر به افزایش حدود سه میلیارد مترمکعبی حجم مخازن شده است، گفت: در حال حاضر، سد‌های کشور دارای پرشدگی ۵۴ درصدی است که البته نسبت به سال گذشته همچنان با ۲ درصد کاهش مواجه هستیم.

قاسم‌زاده گفت: سد‌های پنجگانه تامین‌کننده شرب تهران نیز با دو درصد بهبود دارای ۱۵ درصد پرشدگی هستند که همچنان نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد کاهش را نشان می‌دهند.

باران به داد سدها رسید/ ۲۲ سد بیش از ۵۰ درصد آب دارد

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده