تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۲۶
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۳۳۷۸۰۷
سرویس خبر : انرژی

کاهش ادامه‌دار تولید قیر در چین

‌می‌متالز - میانگین نرخ بهره‌برداری از ظرفیت پالایشگاه‌های قیر در چین طی سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۴ به کم‌ترین میزان در طول پنج سال گذشته یعنی ۲۷.۴۱ درصد رسید. کارشناسان معتقدند روند نزولی تولید قیر در این کشور به دلیل هزینه‌های بالای تولید و کاهش تقاضا ادامه خواهد یافت.

به گزارش می‌متالز، بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید قیر در چین روند نزولی پیدا کرده است و طبق آمار‌ها تولید قیر در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۴ در چین ۲۱.۲ درصد کاهش یافت. بر این اساس تولید این ماده در طول ژانویه تا مارس ۲۰۲۴ حوالی ۶.۵۱ میلیون تن برآورد شد که ۱.۷۵ میلیون تن معادل ۲۱.۲ درصد نسبت به سه ماهه گذشته و ۳۰۴۰۰ تن یعنی ۰.۴۷ درصد نسبت به سه ماه ابتدایی سال گذشته کاهش داشته است. در جست‌وجوی علت این موضوع مشخص شد تولید قیر با توجه به هزینه‌های بالا و تقاضای ضعیف در بازار داخلی چینی صرفه اقتصادی ندارد.

کاهش ادامه‌دار تولید قیر در چین

همانطور که در جدول فوق مشاهده می‌شود، پالایشگاه‌های مستقل چین به ویژه پتروشیمی Hebei Kaiyi، پتروشیمی بندر Rizhao Landbridge و Shandong Shengxing Chemical به دلیل هزینه‌های بالا و کاهش تقاضا در پایین دست، از حجم تولید قیر به میزان قابل توجهی کاسته‌اند. همچنین تولید قیر توسط شرکت CNPC به عنوان بزرگ‌ترین شرکت چینی در حوزه صنعت انرژی در ژانویه و فوریه متوقف شد که تأثیر بسزایی در افت تولید این ماده در این کشور داشت. بر اساس جدیدترین اطلاعات منتشر شده میانگین نرخ بهره‌برداری از ظرفیت پالایشگاه‌های قیر در چین طی سه ماهه ابتدایی سال میلادی جاری به کمترین میزان در طول پنج سال گذشته یعنی ۲۷.۴۱ درصد رسید چرا که میانگین پنج ساله ظرفیت پالایشگاه‌های قیر در این کشور ۲۹.۵۲ درصد بوده است. علت اصلی این موضوع نیز به عدم سودآوری و ضرر تولیدکنندگان در فروش قیر در بازار داخلی چین باز می‌گردد.

کاهش ادامه‌دار تولید قیر در چین

مطابق جدول ذیل، ۳۱ پالایشگاه چینی تا پایان ماه مارس واحد‌های خود را برای تعمیر و نگهداری در طول سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ تعطیل کردند که مجموع ظرفیت تولید سالانه آن‌ها شامل ۳۲.۹۶ میلیون تن برآورد می‌شود و در طول این زمان ۶۸۳۲۰۰ تن از تولید قیر این ۳۱ پالایشگاه کاسته شده است. در میان این پالایشگاه‌ها ۱۲ واحد برای تعمیر و نگهداری معمول تعطیل شدند که ظرفیت تولید سالانه آن‌ها ۸.۳۶ میلیون تن است. در مقابل ۱۹ واحد تولیدی از این ۳۱ پالایشگاه به طور کلی نوع محصول تولیدی خود را تغییر داده‌اند که این به معنای از دست دادن ظرفیت تولید ۲۴.۶ میلیون تن قیر در سال در چین است. کارشناسان معتقدند روند نزولی تولید قیر در این کشور به دلیل کسادی بازار و سود فروش پایین ادامه خواهد یافت، تا جایی که تولید قیر در چین طی سه ماهه دوم سال جاری ۲.۳۸ تا ۲.۴۵ میلیون تن پیش‌بینی می‌شود و این میزان بیانگر کاهش ۶۲۷۸۰۰ تنی معادل ۷.۹۷ درصدی در مقایسه با سال قبل است.

کاهش ادامه‌دار تولید قیر در چین

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده