تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۳۰
بازدید: ۴۹
کد خبر: ۳۳۷۸۲۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

واردات ۸۰۰ میلیون دلاری قطعات موتورسیکلت با رشد ۴۰ درصدی

‌می‌متالز - طبق اعلام گمرک، سال گذشته نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار قطعات موتورسیکلت وارد کشور شده است. این میزان واردات رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است.

به گزارش می‌متالز، از تعداد ۲۶۱ کد تعرفه گمرکی واردات قطعات و اجزای مربوط به وسایل نقلیه در سال گذشته، از نظر وزنی ۸۶۰ هزار تن و به ارزش ۸.۴ دهم میلیارد دلار بودند، که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۳۳ درصدی در ارزش و ۲۴ درصدی در وزن داشته است.

در سال ۱۴۰۲ صادرات قطعات و تجهیزات خودرو و موتورسیکلت ۱۴۱ میلیون دلار بود، که بیش از ۲۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش نشان می‌دهد.

در بخش خودرو که حدود ۲۱۷ کد تعرفه گمرکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، پارسال صادرات کشورمان حدود ۱۳۳ میلیون دلار بوده، که افزایش بیش از ۲۵ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است. بزرگ‌ترین صادرکنندگان اجزا و قطعات خودرو شرکت‌های ایران خودرو، سپاهان خودرو و ایساکو بودند. مهم‌ترین بازار‌های صادراتی این محصولات هم عراق، تاجیکستان، ونزوئلا و روسیه بودند.

۷۶۹ هزار تن قطعات و اجزای خودرو به ارزش ۷.۶ میلیارد دلار در سال گذشته وارد کشور شد، که از نظر ارزش ۳۲ درصد و از لحاظ وزنی ۲۴ نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشت. چین با ۷۱ درصد، بزرگ‌ترین مبدا وارداتی این محصولات به کشورمان بود، امارات متحده عربی، ترکیه و آلمان در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

میزان صادرات قطعات موتور سیکلت در سال گذشته حدود ۱۴ درصد از نظر وزنی و ۱۲.۵ درصد از لحاظ ارزشی نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته، که این میزان حدود ۸.۶ میلیون دلار بوده است. بازار‌های اصلی این محصولات کشور‌های عراق، افغانستان و جمهوری آذربایجان بودند.

واردات قطعات و اجزای موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ حدود ۷۸۲ میلیون دلار بود، که در مقایسه با سال قبلش افزایش ۴۱ درصدی داشته است. مبادی اصلی واردات قطعات و اجزای موتورسیکلت چین، امارات و تایلند بودند. چین ۶۲ درصد، امارات متحده عربی ۳۳ درصد و تایلند ۳ درصد از واردات این اقلام را به خود اختصاص دادند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده