تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۲۳
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۳۴۰۵۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تحلیل بورسی:

نگاهی به مزیت‌های نسبی سهام «ومعادن»

‌می‌متالز - همه ما می‌دانیم که بازار سرمایه این روز‌ها حال و روز خوشی را سپری نمی‌کند. تقریباً از ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، بورس دیگر نتوانست آنگونه که باید و شاید نظر اهالی خود را جلب نماید. اما در این میان سهامی بودند که به پشتوانه مدیریت قوی در گام اول و پشتوانه بنیاد عالی در گام دوم، توانستند تا حدود زیادی خودشان را از نوسانات رو به پایین حفظ نمایند و به سهامداران خود زیان زیادی را تحمیل ننمایند. یکی از این سهام، سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در نماد «ومعادن» بود. در این مجال بر آن شدیم تا به معرفی این شرکت بپردازیم.

به گزارش می‌متالز، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در تاریخ ۰۵ اسفند ۱۳۷۴ در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسید و از سال ۱۳۷۷، به عنوان یک شرکت سهامی عام در بورس اوراق بهادار تهران با نماد «ومعادن» مورد معامله قرار گرفت و هم اکنون از سهامداران عمده مجموعه‌های بزرگ معدنی و فولادی ایران از قبیل شرکت‌های: معدنی و صنعتی گل‌گهر، معدنی و صنعتی چادرملو، سنگ آهن گهرزمین، شرکت ملی مس، معدنی و صنعتی صبانور، مجتمع فولاد خراسان، آهن و فولاد ارفع، پویا انرژی، کارخانجات کابل‌سازی شهید قندی، تجلی توسعه معادن و فلزات، گسترش کاتالیست ایرانیان، پرتو تابان معادن و فلزات و شرکت کک طبس است. چشم‌انداز این شرکت این است که تا سال ۱۴۰۴ به برترین شرکت سرمایه‌گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی در منطقه خاورمیانه تبدیل شود.

بررسی وضعیت پورتفوی شرکت

هم اکنون، شرکت در ۱۹ شرکت بورسی و ۳۹ شرکت غیر بورسی سرمایه‌گذاری کرده است. بهای تمام شده کلیه سرمایه‌گذاری‌های شرکت تا انتهای فروردین‌ماه ۱۴۰۳، بالغ بر ۳۱/۲۸۹ همت (هزار میلیارد تومان) است که سهم شرکت‌های بورسی ۱۸/۲۲۰ همت و شرکت‌های غیر بورسی ۱۲/۰۱۳ همت است. مجموع بهای تمام شده واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانکی و سرمایه‌گذاری در املاک نیز به چیزی حدود ۱/۰۵۶ همت بالغ می‌شود. ارزش روز سرمایه‌گذاری در شرکت‌های قابل معامله در بازار سرمایه نیز، حدود ۱۴/۹۹ همت ثبت شده است. همان‌طور که ملاحظه می‌شود، شرکت، ۵۸ درصد از سرمایه‌گذاری‌های خود را در شرکت‌های بورسی، ۳۸ درصد را در شرکت‌های غیربورسی و مابقی که حدود ۴ درصد می‌باشد را در سایر موارد، انجام داده است.

مطالعه صورت‌های مالی شرکت نشان می‌دهد بیشترین سهم از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی مربوط به استخراج کانه‌های فلزی با ۱۴/۸۳۶ همت معادل ۸۱ درصد کل سرمایه‌گذاری شرکت بوده است. پس از آن فلزات اساسی با ۲/۵۷۴ همت معادل ۱۴ درصد و ماشین آلات و دستگاه‌های برقی با ۰/۷۲۸ همت معادل ۴ درصد از کل سرمایه‌گذاری شرکت قرار داشته‌اند.

ارزش روز دارایی‌های شرکت بدون در نظر گرفتن ارزش افزوده پورتفوی غیربورسی در حال حاضر بالغ بر ۱۹۱/۵۳۴ همت می‌باشد که از این مبلغ ۱۴۹/۶۷۳ همت مربوط به ارزش افزوده روز پورتفوی بورسی، ۲/۱۴ همت مربوط به ارزش افزوده املاک و ۳۹/۷۱۳ همت مربوط به حقوق صاحبان سهام می‌باشد. با عنایت به NAV سهم که حدود ۶۳۸ تومان برآورد شده است و قیمت روز سهم که ۳۱۸ تومان طی آخرین روز معاملاتی بوده، نسبت P/NAV سهم، ۴۹/۸ درصد خواهد بود که نشان می‌دهد سهم حدود ۴۰ درصد زیر قیمت ذاتی خود در حال معامله است و پتانسیل رشد حداقل ۴۰ درصدی را خواهد داشت (با فرض اینکه سرمایه‌گذاران در خرید سهام NAV محور، P/NAV مدنظرشان باید عددی زیر ۷۰ درصد باشد تا آن را ارزنده ارزیابی نمایند).

نمودار قیمتی ومعادن

همانگونه در نمودار مشاهده می‌شود، ومعادن در یک روند صعودی بلندمدت با یک ساختار کانالیزه در حال حرکت است. قیمت پایانی سهم در انتهای روز شنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۲۲، ۳۱۸۰ ریال و آخرین قیمت معاملاتی سهم ۳۱۸۴ ریال بوده است. مهمترین حمایت‌های سهم را می‌توان در محدوده ۳۰۷ و ۲۹۶ تومان در نظر گرفت. همچنین قیمت‌های ۳۳۸ و ۳۵۰ تومان نزدیکترین مقاومت‌های سهم در بازه زمانی کوتاه مدت خواهند بود. بازه قیمتی میانه کانال را می‌توان ۳۹۵ تا ۴۰۰ و محدوده ۵۶۰ تا ۶۰۰ تومان را می‌توان برای سقف کانال متصور بود.

نگاهی به مزیت‌های نسبی سهام «ومعادن»

جمع‌بندی:

در حالی که هنوز بسیاری از نماد‌های بازار نتوانسته‌اند پس از ریزش شدید سال ۱۳۹۹ خود را حتی به نزدیکی سقف‌های قبلی خود برسانند، نماد ومعادن توانست چندین بار سقف قبلی خود را پشت سر بگذارد و در برابر ریزش‌های بازار تا حدودی خود را مصون نگه دارد. این سهم در میان بنیادی‌کاران و حتی قدیمی‌های بازار، به عنوان سهمی با بنیه و بنیاد قوی شناخته شده و همواره جهت سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت مورد تأکید بوده است.

طرح‌های توسعه متعدد شرکت، مدیریت قوی، خوش نامی حقوقی‌های شرکت، نقدشوندگی بالا، میزان سهام شناور بالا، حجم بالای معاملات روزانه و … همه نقاط قوت این سهم محسوب می‌شوند که قطعاً باید در ترجیحات خرید سهامداران لحاظ گردند. آنچه که مسلم است هم اکنون بازار سرمایه در رکود به سر می‌برد، اما با بهبود شرایط بازار و بازگشت اعتماد به اهالی بازار سرمایه، می‌توان ومعادن را سهمی پیشرو با پتانسیل بالا در رشد قیمت در نظر گرفت.

منبع: سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
کاش نمی‌دیدمت!
یادداشت علیرضا مخبر دزفولی قائم‌مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسوولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان

کاش نمی‌دیدمت!