تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۵۳
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۳۴۰۸۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در گفتگو با معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت بر امور شرکت‌های ومعادن مطرح شد:

مدیریت صحیح اجرای پروژه، افزایش اطمینان خرید سهامداران

‌می‌متالز - "هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات" از خوشنام‌ترین و با سابقه‌ترین شرکت‌ها در بازار سرمایه بوده که با اجرای پروژه‌های توسعه‌ای همواره در صدر سوده‌ترین شرکتهاست.

به گزارش می‌متالز، "معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت بر امور شرکت‌های" این هلدینگ معتقد است: در سال‌های آینده سهم بازار ومعادن افزایش چشمگیری خواهد داشت. با دکتر محمدحسین قائمی راد، گفتگویی در خصوص فعالیت‌ها، پروژه‌ها و وضعیت سهام هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات انجام داده‌ایم که از نظر می‌گذرد.

در سال ۱۴۰۳ کدام پروژه‌ها به اتمام خواهند رسید؟

طبق برنامه مصوب پروژه‌ها، در انتهای سال ۱۴۰۳ پروژه گندله‌سازی یک میلیون تن صباامید غرب خاورمیانه را به اتمام و پروژه فولاد اردبیل را به مرحله پیش تولید برسانیم.

میزان برق مورد نیاز واحد‌ها به چه صورت است؟

میزان برق مورد نیاز واحد‌های ما تقریبا ۴۹۰ تا ۵۰۰ مگاوات است که در حال حاضر نیروگاه گازی شهید باکری سمنان را با ۷۳۰ مگاوات ظرفیت داریم و از این میزان ۳۵۰ مگاوات به صورت نیروگاه خود تامین، در قالب قرارداد و تفاهم نامه فی ما بین وزارت صمت و وزارت نیرو است که اجازه استفاده از برق تولیدی را در شرکت‌های سرمایه‌پذیر هلدینگ به ما می‌دهد؛ بنابراین با سرمایه‌گذاری که در بلوک دوم گازی نیروگاه شهید باکری سمنان انجام داده ایم و با داشتن نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی در سمنان و از سوی دیگر طرح‌های توسعه‌ای که برای بخش بخار نیروگاه سمنان (دو واحد بخار هر کدام به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات مجموعا ۳۶۶ مگاوات) بخش بخار هم تا دو سال آینده وارد مدار می‌شود، نیروگاه سمنان بالغ بر هزار مگاوات برق تولید می‌کند که کل نیاز گروه توسعه معادن و فلزات و شرکت‌های تابعه را با طرح‌های توسعه‌ای محقق خواهد کرد و مشکلی در حوزه برق نخواهیم داشت.

سهام ومعادن در چه وضعیتی قرار دارد؟

سهام ومعادن از خوشنام‌ترین و با سابقه‌ترین سهام‌ها در بازار و به ویژه در حوزه صنعت و معدن است و در هیچ دوره‌ای سفته‌ای بازی و سود‌های شارپی و متعاقب آن نزول‌های بسیار شدید نداشته و همواره به دلیل مدیریت صحیحی که وجود داشته باثبات حرکت کرده است و با توجه به پروژه‌های توسعه‌ای که در این شرکت در حال اجرا است آینده درخشانی پیش رو داشته و سهامداران می‌توانند به عنوان سهم بلند مدت برای آن برنامه داشته باشند. از طرف دیگر با بررسی نسبت P/NAV سهم، را در حال حاضر بر روی ۵۵ درصد قرار دارد که این نسبت نشانگر این است که این سهم اگر بازار شرایط مطلوب‌تری پیدا کند قطعا این نسبت بالاتر هم خواهد رفت. از طرف دیگر با بهره‌برداری پروژه‌های توسعه‌ای، سود خالص شرکت توسعه معادن هم افزایش خواهد یافت و متعاقب آن سهم بازار ومعادن هم افزایش خواهد یافت.

فعالیت بین‌المللی ومعادن در چه سطحی است؟

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات سهامدار شرکت کاوند نهان زمین است و این شرکت به طور مشخص ماموریت اکتشاف، استخراج، تملک، بهره‌برداری و سرمایه‌گذاری و خرید معدن چه در داخل و چه خارج از کشور را دارد که در سال‌های گذشته معدن بورلی قزاقستان را که معدن مس است را تملک کرده و در حال حاضر این معدن به بهره‌برداری می‌رسد که این تنها سرمایه‌گذاری خارجی ما که با موفقیت همراه بوده است البته سایر شرکت‌ها مثل گل‌گهر، گهرزمین و صبانور تمامی اینها در حال مذاکره برای تصاحب معادن خارج ازکشور هستند ام به طور مشخص این کیس (معدن بورلی قزاقستان) محقق شده که با پتانسیل‌های بسیار زیاد به تملک شرکت کاوند نهان زمین درآمده است.

شرکت سهامی توسعه معادن و فلزات چه سهمی در بازار دارد؟

شرکت سهامی توسعه معادن و فلزات سهامدار شرکت‌های بزگری از جمله گل‌گهر، گهرزمین، چادرملو، صبانور، فولاد کردستان، آرتابیل اقلید، فولاد ارفع فولاد خراسان و سایر شرکت‌های بزرگ است و طبیعتا سهم چشمگیری در این بازار دارد و با توجه اجرای طرح‌های توسعه‌ای این سهم بازار در سال‌های آینده افزایش چشمیگری خواهد داشت به عنوان مثال در حال حاضر ۵۰ درصد سهم کنسانتره کشور و ۳۵ درصد گندله کشور ۲۵ درصد آهن اسفنجی ۲۱ درصد و ۱۲ درصد فولاد کشور در گروه توسعه معادن و فلزات در حال تولید است. در چند سال آینده در خصوص کنسانتره این عدد از ۵۰ به ۵۵ درصد، گندله از ۳۵ به ۴۰ درصد، اهن اسفنجی از ۲۱ به ۲۵ درصد و در خصوص فولاد از ۱۲ به ۱۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد که این نشانگر شرکت توسعه معادن نه تنها متمرکز فعالیت می‌کند بلکه سهم بازار هم در حال افزایش است.

منبع: سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده