تاریخ: ۰۹ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۵۲
بازدید: ۴۰۷
کد خبر: ۷۷۰۵۵
با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت:
می‌متالز - نقشه یکپارچه زمین‌شناسی کواترنری (نهشته‌های عهد حاضر) که در مقیاس ملی برپایه محیط‌های رسوبی تهیه و تنظیم شده، عصر امروز با حضور دکتر رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در محل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور رونمایی شد.
رونمایی از نقشه یکپارچه زمین‌شناسی کواترنری در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

به گزارش می‌متالز، عدم وجود اطلاعات یکپارچه نهشته‌های مورفولوژیک رسوبی با تلفیقی از محیط رسوبی تشکیل‌دهنده آنها در مقیاس ملی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور را بر آن داشت تا با تشکیل کارگروهی ویژه و همفکری با صاحب‌نظران این امر، از شهریور سال 97 تهیه این نقشه را آغاز کند.

شایان ذکر است، این نقشه برپایه GIS (داده مکانی) حاوی بیش از 22هزار و 800 تعداد فیلد اطلاعاتی تهیه و تولید شده است و زمان کواترنری با توجه به سن کم در تمام زمینه‌های زندگی انسان نقش دارد و به دلیل تشکیل‌دهنده بستر زیستی و جوامع شهری، پوشاندن بیش از نیمی از مساحت کشور، وقوع اکثر فعالیت‌های حیاتی مثل کشاورزی و شهرسازی و... در این دوره،  وجود مطالعات آب‌شناسی و آبخیزداری و ذخیره روان آب‌ها در داخل رسوبات این زمان، مطالعات بنیادین جهت احداث خط راه‌آهن، فرودگاه، راه‌های ارتباطی بین شهرها‌و...، مطالعه جهت شناسایی معادن پلاسر نظیر طلا، آهن، نمک، گچ، پتاس‌و...، طرح و بررسی دفن زباله‌ها و آلودگی آب‌ها و رسوبات زیرسطحی، مطالعه جهت جلوگیری از رویدادهای خطرزا (فرونشست، سیلاب و...)، مطالعات گردشگری، زمین‌شناسی پزشکی و باستان‌شناسی دارای اهمیت است.

پیش از رونمایی از  نقشه یکپارچه زمین‌شناسی کواترنری وزیر صنعت، معدن و تجارت از بخش‌های مختلف این سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور  بازدید کرد. این سازمان مسئول انجام بررسی‌های زمین‌شناسی و معدنی در سراسر کشور، جمع‌آوری نتایج فعالیت‌های انجام شده در این زمینه، ایجاد هماهنگ، تهیه، تکمیل و انتشار نقشه‌های زمین‌شناسی ایران است و هم اکنون وظایف اکتشافی در سطح کشور به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور محول شده است.

گفتنی است، این سازمان در حال حاضر مسئول مطالعات زمین‌شناسی کشور و ارزیابی اکتشافی منابع معدنی بجز هیدروکربورها است و گروه‌های مختلف سازمان مانند، چینه‌شناسی، سنگ‌شناسی، رسوب‌شناسی، زمین شناسی دریایی، فسیل‌شناسی، زمین‌ساخت، لرزه زمین‌ساخت، اکتشاف، ژئوفیزیک، ژئوشیمی، ژئومتیکس و آزمایشگاه‌های مختلف را به انجام می‌رسانند.

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در حال حاضر با حدود 950 نفر پرسنل با مدارج علمی بالا و بهره‌گیری از تجهیزات آزمایشگاهی و امکانات کامپیوتری توان اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و اکتشافی را با کیفیت بالا دارا است. اداره مرکزی این سازمان در تهران است و در مراکز مختلف استانی از جمله تبریز، مشهد، شیراز، اهواز، کرمان، سنندج، ساری، رشت، زاهدان، لرستان، یزد، سمنان‌و... نیز مراکزی برای ارائه خدمات زمین‌شناسی منطقه‌ای تاسیس شده است.