تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۲
بازدید: ۸۹۳
کد خبر: ۲۲۳۳۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
«می متالز» بررسی کرد:

«تجلی» کاتالیزور طرح‌های معدنی/ توسعه فعالیت‌های معدنی و اشتغالزایی دستاورد تجلی برای اقتصاد

‌می‌متالز - توسعه در بخش معدن و صنایع معدنی نیازمند تامین نقدینگی و سرمایه گذاری است تا طرح‌های توسعه با سرعت بیشتری اجرا و به مرحله بهره برداری برسند. شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات (سهامی عام) اولین شرکت پروژه محور بورسی در حوزه معدن و صنایع معدنی است. شرکتی که در تلاش است تا نقدینگی لازم برای اجرای پروژه‌های این حوزه تامین شود.

به گزارش می‌متالز، اما در این میان نبود نقدینگی به ویژه در بخش ارزی، اجرای بسیاری از پروژه‌های بخش معدن و صنایع معدنی را زمان بر کرده است در حالی که بهره برداری از آن‌ها می‌تواند به جهش تولید و در ادامه افزایش صادرات غیرنفتی و ارزآوری کمک کند.

البته در این میان محدودیت‌های صادراتی و تغییرات قوانین و برخی موانع تمایل سرمایه گذاران بخش خصوصی را نسبت به حضور در بخش معدن کاهش داده است. همین موضوع می‌تواند زنگ خطر برای تامین مواد اولیه در صنایع معدنی و حلقه‌های پایین دستی زنجیره‌های ارزش از جمله زنجیره ارزش فولاد باشد.

اما در این میان شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با پیش قدم شدن دست به ابتکاری جدید زد تا بتواند با ایجاد شرکتی پروژه محور، مشکلات مالی پروژه‌های بزرگ مانده بر زمین را با حمایت سهامداران حل کند.

شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با ایجاد شرکت «تجلی» که شرکتی بورس محور است، در مسیر جدیدی قدم بر می‌دارد که نتیجه آن چیزی جز توسعه، جهش تولید و اشتغالزایی نخواهد بود.

اما اصلی‌ترین نکته در ایجاد تجلی، پروژه محور بودن و دخیل شدن سهامداران در اجرای طرح‌های توسعه است. اتفاقی که می‌تواند میزان حمایت را چند برابر کرده و استقبال از سهام این شرکت در بورس را افزایش دهد.

مرتضی علی اکبری مدیر عامل شرکت تجلی معتقد است این شرکت نقش کاتالیزور را در اجرای طرح‌های توسعه بخش معدن و صنایع معدنی ایفا می‌کند و به اجرا کار سرعت می‌بخشد.

نکته مهم‌تر نیز آن است که تجلی براساس میزان پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها در بورس اعلام قیمت می‌کند این خود نیز بر افزایش سرعت اجرا می‌افزاید.

مدیرعامل تجلی با اشاره به پروژه محور بودن تجلی، افزود: در شرکت‌های پروژه محور پشتیبانی‌ای از طرح‌ها صورت می‌گیرد که در افزایش سرعت اجرا بسیار اثر گذار است. اولویت این شرکت‌ها درصد پیشرفت پروژه‌ها است. توانمندی مدیریت آن است که این پروژه‌ها را به موقع تمام کند.

علی اکبری می‌افزاید: رقم قابل معامله در بورس نیز براساس پیشرفت فیزیکی سهم‌ها انجام می‌شود و این موضوع مسوولیت مدیران شرکت‌ها را چند برابر می‌کند. درواقع ارزش مدیریت‌ها با بررسی چنین مواردی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. با این ارزیابی وزن و ارزش مدیریت‌ها مشخص می‌شود و می‌توان شاهد افزایش آن‌ها بود.

اما دستاورد شرکتی همچون تجلی برای بخش معدن و صنایع معدنی چه خواهد بود؟ این سوالی است که شاید در ابتدای شکل گیری این شرکت ذهن مدیران و سهامداران را به خود مشغول کرده است. اما اصلی‌ترین دستاورد تجلی برای این بخش را باید افزایش سرعت توسعه دانست. این شرکت به دنبال آن است که نقدینگی لازم از مسیری غیر از فروش اوراق و تسهیلات بانکی تامین شود، زیرا دو مسیر یاد شده دارای بروکراسی‌های پیچیده‌ای است که در نهایت بخش کوچکی از نقدینگی لازم تامین می‌شود، اما تجلی امروز پرچمدار توسعه در بخش معدن و صنایع معدنی آن هم با روشی متفاوت است که شاید نظیر آن در دنیا نیز اجرا نشده باشد.

با بهره برداری از طرح‌های معدنی و صنایع معدنی علاوه بر افزایش بهره برداری از ذخایر معدنی شاهد اشتغالزایی که از دغدغه‌های اصلی مسوولان کشور است خواهیم بود. از سویی دیگر نقش آفرینی واحد‌های افتتاح شده در صادرات نیز به ارزآوری هرچه بیشتر برای کشور ختم خواهد شد.

بر اساس گزارش می متالز، در شرکت تجلی برای ایجاد جذابیت، بهترین پروژه‌ها وارد این شرکت شده و پشتیبان این شرکت سهامدارانی هستند که همیشه جزو ۲۰ شرکت برتر بورس هستند. شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن فلزات، چادرملو، گل گهر و... پشتوانه محکمی برای تجلی هستند و افراد آشنا به صنعت می‌دانند این شرکت‌ها در بورس مطرح و حرفی برای گفتن دارند.

بیشتر بخوانید:

شرکت تجلی کاتالیزور پروژه‌های معدنی/ نگاه بلند مدت تجلی به توسعه بخش معدن

عناوین برگزیده