تاریخ: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۵۶
بازدید: ۸۴۱
کد خبر: ۲۴۳۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیر عامل احیا معادن سپاهان خبر داد:

هشدار در مورد حذف صادر کنندگان کنسانتره سنگ آهن

می متالز - در شرایط سخت تحریم ها دولت باید به سمت تجارت آزاد حرکت کند.
هشدار در مورد حذف صادر کنندگان کنسانتره سنگ آهن

به گزارش می متالز، هادی گلزار مدیر عامل شرکت احیا معادن سپاهان گفت: سیاست تجاری ترکیه بهترین روش برای عبور از بحران های اقتصادی است و در شرایط فعلی حرکت به سمت تجارت آزاد نسخه مطلوب برای عبور از گردنه سخت تحریم هاست.
وی افزود: بانک مرکزی متاسفانه تصمیم گیری صحیحی را در مورد سیاست های ارزی و نرخ بازگشت ارز حاصل از صادرت انجام نداده است بطوریکه به نظر می رسد این رویه دولت در بخش ارزی مطلوب شرکت های کوچک و متوسط معدن و فولاد است اما برای شرکت های بزرگ کار ساز نیست چراکه شرکت هایی که از درآمد ارزی بالای یک میلیون دلار برخوردارند نرخ مواد اولیه را باید همانند شرکت هایی خریداری کنند که درآمد ارزی زیر یک میلیون دلار دارند .بنابراین کوچکتر ها معاف از بازگشت ارز هستند و شرکت ها بزرگ باید این ارز را به سامانه نیما برگردانند .این استراتژی در بلند مدت سبب حذف فولاد سازان و معدنی های بزرگ در بازارهای جهانی می شود.
گلزار خاطر نشان کرد:سیاست اخیر ارزی بانک مرکزی سبب می شود تا شرکت های بزرگ ایرانی بتدریج از بازارهای جهانی حذف شوند از سوی دیگر شرکت های کوچک هم توان حفظ و حضور در بازارهای بزرگ را ندارند.
وی تصریح کرد:متاسفانه هم اکنون در بازار پسته هم دچار این آسیب دیدگی هستیم وصادر کنندگانی ایرانی ۱۰میلیون دلار صادرات داشتند از بازار حذف و شرکت های آمریکایی جایگزین آنها شده اند.
گلزار گفت: هم اکنون شاهد تشکیل شرکت های متعدد کوچک صادرکننده و باکارت های بازرگانی متعدد برای نشان دادن صادرات زیر یک میلیون دلار و‌دور زدن قانون هستیم که با رواج این موضوع بطور عملی مصوبه ارزی بانک مرکزی کارایی خود را از دست می دهد .و شرکت های بزرگ با ورود ارز به نیما در این شرایط حساس ضرر می کنند.
مدیر عامل احیا معادن سپاهان خاطر نشان کرد :هم اکنون قیمت سنگ آهن عیار ۶۲درصد در بندر عباس تنی ۶۵دلار است که با دلار آزاد تنی ۸۱۲هزار تومان و با دلار نیمایی حدود ۶۸۰هزار تومان محسابه می شود که شاهد یک اختلاف ۲۰۰هزار تومانی هستیم بطور مثال در یک کشتی ۵۵هزار تنی سنگ آهن ۱۱میلیارد تومان تفاوت قیمتی بین نرخ آزاد و نیمایی مشاهده خواهیم کرد،اعتقاد داریم این مهم قدرت رقابت صادرکنندگان بزرگ در بازارهای جهانی کاهش می دهد.
گلزار افزود: تولید کنندگان و‌‌ صادر کنندگان کنسانتره سنگ آهن در ایران که بالای ۱۰میلیون دلار صادرات دارند باید سنگ آهن دانه بندی شده را بانرخ دلار آزاد بخرند و لی ارز حاصل از صادرات کنسانتره سنگ آهن راباید با دلار نیمایی بفروشند که این نقص مهم سیاست های ارزی دولت است.و در بلند مدت توسعه زنجیره فولاد را به دلیل افزایش قیمت تمام شده با مشکل روبرو خواهد شد.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده