تاریخ: ۰۴ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۵۸
بازدید: ۷۲۵
کد خبر: ۳۳۶۱۷۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
گزارش کامل از مجمع «کگهر»

گهرزمین ۳۲۰ تومان سود تقسیم کرد

‌می‌متالز - مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین با نماد «کگهر» برای سال مالی منتهی به ۳۰ آذرماه ۱۴۰۲ با حضور ۹۴.۹۹ درصد سهامداران در ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۲ در هتل المپیک تهران برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، در این مجمع، به ازای هر سهم ۳۲۰ تومان سود تقسیم شد که این سود در مجموع ۸ هزار میلیارد تومان بود. همچنین صورت‌های مالی شرکت شامل صورت‌های سود و زیان، صورت مالکانه اصلی و تلفیقی به تصویب رسید. علاوه بر این، برای چهارمین سال متوالی موسسه حسابرسی «وانیا نیک تدبیر» به عنوان حسابرس مستقل و قانونی شرکت و موسسه حسابرسی آگاهان و همکاران به عنوان حسابرس مستقل و قانونی علی‌البدل انتخاب شد. روزنامه «اطلاعات» نیز به عنوان روزنامه کثیرالانتشار برای درج چاپ آگهی این شرکت منتخب شد. در زمینه مسوولیت‌های اجتماعی نیز مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان مصوب شد. همچنین یک میلیارد تومان به عنوان پاداش هیات مدیره تعیین شد.

هیات رئیسه این مجمع از «محمدابراهیم راعی عزآبادی» به عنوان رئیس مجمع، «سیدمحسن نبوی» و «سعید داراب ملک‌آبادی» به عنوان ناظرین جلسه، خانم حسینی نماینده شرکت بورس و «حسن یحیوی رازلیقی» به عنوان دبیر مجمع و «عباس نویدی» حسابرس موسسه حسابرسی وانیا نیک تدبیر به عنوان بازرس قانونی تشکیل شد.

موقعیت خاص معدن گهرزمین

در ابتدای این مجمع مهندس «محمد محیاپور» مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین به ارائه گزارشی از اقدامات انجام‌شده در طول سال مالی جاری در این مجموعه پرداخت و عنوان کرد: معدن گهرزمین یکی از معادن پرپتانسیل سنگ آهن، حداقل با ذخیره معدنی ۶۴۰ میلیون تن است که جزو یکی از بزرگ‌ترین معادن حال حاضر کشور به‌شمار می‌رود. این معدن شرایط ایده‌آلی دارد، به‌گونه‌ای که در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۶ میلیون تن سنگ آهن از این معدن استخراج شده است.

محیاپور با اشاره به این موضوع که معدن گهرزمین جزو خاص‌ترین معادن کشور به‌شمار می‌رود، تصریح کرد: با توجه به شرایط بسیار خوب معدن، برنامه‌ریزی ۱۰ ساله برای برداشت پیوسته از معدن در نظر گرفته شده است.

وضعیت واحد‌های تولیدی شرکت گهرزمین

وی با اشاره به وضعیت واحد‌های تولیدی شرکت خاطرنشان کرد: شرایط امروز بازار فولاد به‌گونه‌ای است که باید یک واحد فولادی زنجیره کامل فولاد را در اختیار داشته باشد؛ بنابراین سهامداران تصمیم گرفته‌اند که زنجیره تولید را در گهرزمین تکمیل کنند. پتانسیل اصلی این شرکت در حوزه سنگ آهن و فولاد است؛ بنابراین پروژه‌هایی در این شرکت تعریف شده که در راستای این هدف است.

محیاپور ادامه داد: سه کارخانه کنسانتره‌سازی مجموعه هر یک با ظرفیت تولید سالانه ۲ میلیون، از ظرفیت ۶ میلیون تنی برخوردار است. همچنین ظرفیت خط گندله‌سازی ۵ میلیون تن است. ضمن اینکه ظرفیت تولید کارخانه خط خردایش ۱۵ میلیون تن در سال است.

اتفاق‌های خوب سال مالی ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین با اشاره به اتفاق‌های خوبی که در سال مالی ۱۴۰۲ برای شرکت گهرزمین روی داده، گفت: یکی از اتفاق‌های خوب برای شرکت، بحث ایستادن در جایگاه نخست بازار فرابورس بود. همچنین در سایر موفقیت‌های شرکت می‌توان به افزایش ۲۴ درصدی درآمد عملیاتی شرکت، افزایش ۱۴ درصدی استخراج سنگ آهن و کلوخه نسبت به سال گذشته، ثبت بهترین عیار آهن گندله و کنسانتره تولیدشده در کشور، دریافت تقدیرنامه سه ستاره در نخستین حضور شرکت در تعالی سازمانی، افزایش توان تمامی خطوط تولید نسبت به سال گذشته، کسب حداقل ۲۳ رکورد اشاره کرد که در زمینه خط کنسانتره و فرآوری در ۱۱ ماه نخست در تمامی ماه‌ها رکورد ثبت کرده‌ایم.

محیاپور ادامه داد: برای نخستین‌بار در بحث فروش در بورس کالا، بحث پاداش اف‌ای Fe را داشته‌ایم، در فروش‌ها نیز افزایش قیمت داشتیم. در بازار صادراتی نیز بازار‌های جدید پیدا کرده و محصولات خود را به آنجا صادر کرده‌ایم، به‌گونه‌ای که برخی شرکت‌ها تنها از گندله گهرزمین استفاده می‌کنند. در زمینه فروش گندله ۱۳.۵ درصد افزایش قیمت به ثبت رسانده‌ایم که به ازای هر تن گندله، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته‌ایم که افزایش قابل توجهی است. در پروژه فولاد بردسیر حدود ۳ هزار هکتار زمین با هزینه بسیار پایین را به ثبت رسانده‌ایم. همچنین در این سال، تغییر نام شرکت از معدنی (یعنی سنگ آهن گهرزمین) به معدنی و صنعتی (یعنی معدنی و صنعتی گهرزمین) اتفاق افتاد تا شرکت به جایگاه صنعتی خود نیز برسد.

وی همچنین درباره بحث بخشودگی جرائم و تخفیف مالیاتی خاطرنشان کرد: در بخشودگی جرائم و تخفیف مالیاتی، حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان مشمول بخشودگی و تخفیف شده‌ایم. همچنین برای نخستین‌بار افزایش ۲۰۰ درصدی سرمایه ثبتی شرکت داشته‌ایم. خواهش من از سهامداران این است که افزایش ثبتی شرکت را به عدد مورد نیاز خود برسانند.

تولید گهرزمین در سال ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین با اشاره به میزان تولید گهرزمین در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد: در زمینه کلوخه ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن و در زمینه سنگ آهن بیش از ۱۶ میلیون تن تولید داشتیم که این میزان تولید در سال گذشته ۱۳.۶ میلیون تن بوده است. برنامه داریم که به صورت پایدار و منظم به حداقل بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون تن استخراج سنگ از معدن برسیم. با توجه به ذخیره مناسب معدن، تولید دانه‌بندی از ۹.۶ میلیون تن به ۱۱ میلیون تن رسیده است. در زمینه کنسانتره ظرفیت کارخانه ۶ میلیون تن بوده که سال گذشته ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولید شده و در سال جاری شمسی (سال ۱۴۰۲) به بیش از ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کنسانتره رسیده است.

محیاپور با یادآوری این موضوع که در تمام ماه‌های سال، رکورد ماهانه به ثبت رسانده‌ایم، گفت: در سال مالی منتهی به ۳۰ آذرماه ۱۴۰۲، موفق به کسب ۷ رکورد در تولید سنگ آهن دانه‌بندی، کسب ۱۰ رکورد در تولید کنسانتره و کسب ۵ رکورد در تولید گندله شده‌ایم. در واحد گندله‌سازی با ظرفیت ۵ میلیون تن، سال گذشته ۳.۵ میلیون تن تولید داشتیم که امسال به ۵ میلیون و ۱۸۰ هزار تن تولید رسیدیم. در سال شمسی نزدیک ۶ میلیون تن تولید گندله داشتیم و برنامه داریم بدون توسعه زیرسقف به ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید برسیم و با طرح توسعه زیرسقف به ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن دست یابیم. با توجه به روند بازار پیش‌بینی ما این است که به زودی بازار گندله رونق خواهد گرفت و با افزایش ظرفیت گندله کار را آغاز کردیم و شاهد اتفاق‌های خوبی خواهیم بود که امیدواریم گندله به جایگاه واقعی خود برسد.

ببینید: گزارش تصویری از مجمع عمومی عادی سالانه شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین (کگهر)

سهم گهرزمین در بازار

وی همچنین با اشاره به سهم گهرزمین در بازار عنوان کرد: گهرزمین ۱۸ درصد فروش کنسانتره بازار را به خود اختصاص داده که از این نظر رتبه دوم را داراست. همچنین سهم ۲۷ درصدی از تولید گندله کشور را دارد. قطب تولید فولاد، گندله و کنسانتره کشور در منطقه گل‌گهر و گهرزمین واقع شده است و درصد عمده‌ای از مواد اولیه و محصولات زنجیره فولاد در شهرستان سیرجان تولید می‌شود. گهرزمین رتبه دوم فروش کنسانتره و رتبه دوم فروش گندله در کشور را به خود اختصاص داده که رتبه اول متعلق به شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر است.

رشد فروش در گهرزمین

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین با اشاره به میزان فروش عنوان کرد: در زمینه میزان فروش نسبت به سال گذشته ۶۸ درصد در دانه‌بندی رشد کرده‌ایم، ۲ درصد در گندله و در زمینه گندله صادراتی نیز ۹ درصد رشد فروش داشته‌ایم. مقایسه میزان فروش و متوسط قیمت گندله، رشد ۹ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در بحث تولید و بحث ارزی با رشدی ۱۰ درصدی همراه بوده‌ایم.

محیاپور ادامه داد: درآمد عملیاتی شرکت ۲۴ درصد رشد کرده، با توجه به این موضوع که قیمت محصولات چندان رشد نداشته و بیشتر درآمد عملیاتی روی افزایش تولید فروش بوده است. سود عملیاتی شرکت ۱۶ درصد رشد کرده و سود خالص و واقعی شرکت حداقل ۳۴ درصد با رشد همراه بوده است، این در حالی است که شرکت با مسائل و محدودیت‌هایی همچون افزایش مالیات، افزایش قیمت حامل‌های انرژی، افزایش نرخ عوارض صادراتی و افزایش نرخ بهره مالکانه روبرو بوده است؛ با تمام این محدودیت‌ها، روند شرکت سودده بوده است.

وی همچنین به تجزیه و تحلیل نسبت‌های مالی شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین اشاره کرد و گفت: نسبت جاری (نسبت دارایی جاری به بدهی جاری) برابر با ۱.۰۱ درصد، نسبت حاشیه سود خالص (نسبت سود ناخالص به فروش خالص) برابر با ۳۹ درصد و نسبت سود خالص (نسبت سود خالص به فروش خالص) برابر با ۳۳ درصد است. در ارتباط با نسبت‌های سودآوری نیز نسبت بازده دارایی (سود خالص به میانگین جمع دارایی‌های دو سال) برابر با ۳۵ درصد و نسبت بازده حقوق صاحبان سهام (سود خالص به میانگین حقوق صاحبان سهام سال جاری و سال قبل) برابر با ۸۰ درصد است.

طرح‌های توسعه‌ای در راستای تکمیل زنجیره

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای شرکت عنوان کرد: اگر افزایش سرمایه داده نشود و طرح‌های توسعه شرکت در اولویت قرار نگیرد، شرکت در شرایط سختی قرار خواهد گرفت. با توجه به دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌های دولتی، هر سال فشار روی حوزه معدن، تولید کنسانتره و گندله بیشتر می‌شود و به دلیل همین قوانین تا چند وقت پیش تولید گندله زیان‌ده شده بود، یا سنگ آهن سود خاصی نداشت.

محیاپور در ادامه با تاکید بر این موضوع که هر بار سوددهی در یک حلقه زنجیره فولاد اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: یکبار حاشیه سود روی کنسانتره و بار دیگر روی گندله، یا آهن اسفنجی یا فولاد است. شرکت‌های بزرگ فولادی کشور با وجود تکمیل زنجیره است که به سوددهی بالایی رسیده‌اند، از این‌رو تکمیل زنجیره فولاد یک ضرورت به‌شمار می‌رود؛ از این‌رو خواهش من از سهامداران این است که به این موضوع تکمیل زنجیره توجه داشته باشند.

وی تاکید کرد: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، تکمیل زنجیره در گهرزمین یک ضرورت است که از ظرفیت معدنی بالایی برخوردار است. پروژه دو مگامدول آهن اسفنجی بردسیر در راستای تکمیل زنجیره تعریف شده‌اند. در این دو پروژه هر ماه ۵ درصد پیشرفت پروژه داشته‌ایم که تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ به ۵۱.۳ درصد رسیده است. تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم که این دو مگامدول آهن اسفنجی تا پایان سال آینده راه‌اندازی شوند.  

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین با اشاره به سایر اقدامات توسعه‌ای این شرکت گفت: کار‌های اکتشافی بسیاری را در منطقه «جبال بارز» آغاز کردیم و سه تیم حفاری هم‌زمان در این مجموعه مشغول به کار هستند. همچنین پروژه بازیابی آب با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد در دست اقدام است و تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا پیش از خردادماه این پروژه به بهره‌برداری برسد.

محیاپور با اشاره به این موضوع که پروژه مهم و اصلی گهرزمین، پروژه حمل پیوسته مواد معدنی یا همان IPCC است، ادامه داد: کار‌های مقدماتی این پروژه انجام شده و کار‌های آن به‌زودی آغاز می‌شود. اسپریدر این پروژه خریداری شده است و طراحی کامل پروژه انجام و مناقصه آن در حال برگزاری است. این پروژه حداقل ۲۵ درصد هزینه‌های برداشت معدنکاری را کاهش می‌دهد، چراکه رفتن به عمق ۶۰۰ تا ۷۰۰ متری معدن با تراک و کامیون امکان‌پذیر نیست؛ از سوی دیگر، در شرایط امروز گازوئیل قابل تامین نیست که یکی از چالش‌های ما در زمستان همین کمبود گازوئیل است.

وی به سایر پروژه‌های گهرزمین اشاره کرد و افزود: یکی از پروژه‌های ما افزایش زیرسقف کارخانه گندله به میزان ۲ میلیون تن با حداقل هزینه‌هاست. پروژه جانجا، پروژه دیگری است که ما سهامدار ۲۰ درصدی این پروژه هستیم که با پیگیری تمام سهامداران این پروژه، مناقصه آن انجام و پیمانکار آن انتخاب شده است. عملیات بزرگی در معدن جانجا در حال آغاز شدن است. پروژه توسعه زیرسقفی خطوط کنسانتره را داریم که با توجه به این موضوع که حاشیه سود کنسانتره امروز بالاست، توسعه خطوط کنسانتره یک ضرورت محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین همچنین با تاکید بر این موضوع که برگ برنده گهرزمین معدن نیست، بلکه سهامداران ارزشمند و پرسنل زحمتکش و متخصص این مجموعه است، گفت: در زمینه نیروی انسانی، با احتساب پیمانکاران ما بیش از ۱۱ هزار نفر پرسنل داریم.

بیشتر بخوانید: گهرزمین وارد حوزه مس می‌شود

گزارش حسابرس

در ادامه این جلسه، گزارش حسابرس قرائت شد و به موضوع پرونده‌های مالیاتی شرکت پرداخت شد که به دلیل اعتراض‌ها پرونده‌های مالیاتی باز مانده بود که قرار شد ظرف چهار ماه مسائل مالیاتی این شرکت حل و فصل شود. همچنین به موضوعاتی همچون درصد بهره مالکانه، رعایت استاندارد‌ها در تدوین صورت‌های مالی، تعیین تکلیف نیروگاه ارس، اجرایی شدن تکالیف مجامع و تهیه و اجرایی شدن نحوه فروش اعتباری پرداخته شد.

پاسخ به پرسش‌های سهامداران

در پایان این مجمع، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین به پرسش سهامداران پاسخ داد.

بهره مالکانه ۴.۲ درصدی

محیاپور در پاسخ به این پرسش که موضوع بهره مالکانه و حقوق دولتی از معادن تحت تملک ایمیدرو، برای سال آینده چه سمت و سویی خواهد گرفت، گفت: بحث ۵ درصد بهره مالکانه همواره یکی از مطالبات سهامداران بوده است. این ۵ درصد سال مالی گذشته تصویب شد و امکان تغییر آن وجود نداشت. وی در پاسخ به این پرسش که برای سال آینده بهره مالکانه ۷ تا ۱۳ درصد در نظر گرفته شده، چه اقداماتی در این راستا انجام داده‌اید، گفت: در مود بهره مالکانه در بودجه جدید، پیگیری‌های بسیاری انجام شده است؛ در این راستا سه شرکت گل‌گهر، چادرملو و گهرزمین جلسه‌های متعددی با کمیسیون صنایع و کمیسیون تلفیق و تمام اعضای این کمیسیون برگزار کرده‌اند و گزارش‌های کارشناسی بسیاری در این راستا تهیه شد که بررسی‌های این سه شرکت به شورای نگهبان رفت تا با ارزیابی جدید روی آن به مجلس بازگردد. امیدواریم با این پیگیری‌های انجام‌شده این عدد برای سال آینده ۵۵ درصد قیمت سهم یا ۴.۲ درصد قیمت کدال شود، هرچند این عدد نیز بالاست و نظر ما ۳ درصد قیمت کدال است که امیدواریم بازهم بتوانیم این عدد را کاهش دهیم.

بهره‌برداری از دو واحد احیا در آذر ۱۴۰۳

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه احداث دو واحد احیای ۱.۷ میلیون تنی به کجا رسید، گفت: قرار است این دو پروژه در آذرماه سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسند. سهامداران عمده در گام اول، افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی انجام دادند که سرمایه شرکت از ۲۵۰۰ به ۷۵۰۰ میلیارد تومان در آذرماه را مورد تصویب قرار دادند و بخشی از تامین مالی پروژه‌ها انجام شده و برنامه‌ریزی لازم برای انتشار اوراق گواهی سپرده حال به مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان صورت گرفته است.

محیاپور افزود: برنامه دیگر ما برای این دو پروژه، انتشار اوراق مرابحه در بازار سرمایه حداقل به مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان است، بنابراین تامین مالی به‌درستی در حال انجام است. برآورد ما این است که در زمان مقرر این دو پروژه به بهره‌برداری برسند.

توقف معدنکاری با کمبود گازوئیل

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در پاسخ به این پرسش که نرخ مصوب گازوئیل قرار است به نصف نرخ فوب خلیج فارس برسد، در این زمینه چه برنامه‌ای دارید، عنوان کرد: در زمستان یکی از چالش‌های اصلی ما، قطع گاز و بحث تامین گازوئیل است. در این راستا بحث قیمت گازوئیل روی واحد ما تاثیر جزئی به همراه دارد؛ نکته مهم برای ما، بحث تامین گازوئیل است. اجازه ذخیره گازوئیل ما به‌صورت محدود است، این در حالی است که اگر یک هفته گازوئیل به معدن نرسد، معدنکاری متوقف می‌شود. در آینده هم افزایش قیمت گازوئیل و هم کمبود آن را در پیش‌رو خواهیم داشت، از همین‌رو این مساله را پیش‌بینی کرده‌ایم. سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تا ۱۵۰ میلیون لیتر گازوئیل در معدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توسعه صادرات

محیاپور همچنین در پاسخ به این پرسش که عمده مقصد صادراتی گهرزمین به کجاست، گفت: عمده صادرات ما به چین است. با شناسایی بازار جدید و با توجه به کرایه حمل به چین، به تازگی به بازار عمان نیز ورود پیدا کرده‌ایم، بنابراین متوسط فروش صادراتی ما با ۱۲ دلار افزایش قیمت همراه بوده و این موضوع به دلیل ورود به بازار عمان رخ داده است.

طرح‌های توسعه‌ای زیرسقفی

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره طرح‌های توسعه‌ای زیرسقفی خاطرنشان کرد: در زمینه توسعه زیرسقف، دو طرح انجام داده‌ایم. دو موضوع برای ما اهمیت دارد، یک موضوع افزایش سرمایه شرکت و دوم تکمیل زنجیره فولاد است. اگر تکمیل زنجیره انجام ندهیم، در آینده با چالش مواجه خواهیم شد.

تعیین تکلیف پرونده‌های حقوقی

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین همچنین درباره پرونده‌های حقوقی شرکت عنوان کرد: ما بیش از ۴۲ پرونده حقوقی داشتیم که هم‌اکنون به ۵ تا ۶ پرونده رسیده‌اند. باز ماندن این پرونده‌ها ممکن بود بیش از ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان برای شرکت هزینه در بر داشته باشد که تمامی پرونده‌ها حساس بسته و موضوعات آنها تعیین تکلیف شدند. هم‌اکنون تنها پرونده حساس ما پرونده نیروگاه ارس است که به دنبال فسخ قرارداد و عودت مبلغ خود هستیم.

توسعه اکتشافات

محیاپور در پاسخ به این پرسش که توسعه اکتشافات به چه میزان انجام داده‌اید، گفت: در راستای بحث توسعه، هم توسعه جغرافیایی و هم توسعه سبد محصول اهمیت دارد که از نظر جغرافیایی به سمت جبال بارز پیش رفته‌ایم و در جا‌های دیگر نیز در حال بررسی هستیم که امیدواریم به نتایج خوبی برسیم. جبال بارز محدوده پرپتانسیل در حوزه مس است که سبب توسعه سبد محصول ما می‌شود. در حفاری انجام‌شده به نظر می‌رسد، این محدوده، محدوده پرپتانسیلی است. توسعه اکتشافات جزو برنامه‌های ماست که امیدواریم میزان ذخیره معدن را افزایش بدهیم.

هم تامین داخلی و هم حفظ بازار صادراتی

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که با وجود افت بازار جهانی آیا صادرات همراه با توجیه خواهد بود، توضیح داد: در زمینه صادرات یکی بحث نیاز به ارز برای تامین ارزی پروژه‌هاست. قیمت صادراتی هم‌اکنون حتی با وجود کاهش قیمت جهانی، بالاتر از قیمت داخلی است. در کل ما با توجه به موقعیت بازار، اقدام به صادرات می‌کنیم، زمانی که قیمت گندله افزایش پیدا کند، آن را صادر می‌کنیم و زمانی که بازار داخلی بهتر باشد، عرضه داخلی انجام می‌دهیم. اگر فقط در بازار داخلی عرضه کنیم، تعادل موجودی داخلی به‌هم می‌ریزد و تاثیر بلند‌مدت روی بازار خواهد داشت. از سوی دیگر، باید این موضوع را در نظر گرفت که بازار صادراتی به سختی به‌دست می‌آید و نباید آن را به راحتی از دست داد، بلکه باید پیوسته به بازار هدف صادرات انجام داد.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد؛ پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

 

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده