تاریخ: ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۳۴
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۳۳۶۲۲۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
پیش‌بینی روند صعودی قیمت سنگ آهن در دو سال آینده

برآورد قیمت ۱۰۵ دلاری سنگ آهن در سال جاری میلادی

‌می‌متالز - آژانس بین‌المللی رتبه‌بندی فیچ برآورد کرده قیمت جهانی سنگ آهن بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶ افزایشی باشد و انتظار می‌رود تا پایان سال جاری میلادی به ۱۰۵ دلار در هر تن برسد.

به گزارش می‌متالز، آژانس بین‌المللی رتبه‌بندی فیچ (Fitch Ratings) پیش‌بینی کرده است که در شرایط عرضه محدود قیمت سنگ آهن بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶ افزایشی باشد.

در گزارش منتشر شده از سوی این آژانس بین‌المللی آمده است: پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۴ قیمت جهانی سنگ آهن به ۱۰۵ دلار در تن، در سال ۲۰۲۵ به ۹۰ دلار در تن و در سال ۲۰۲۶ به ۸۵ دلار در تن برسد. این در حالی است که پیش‌بینی قبلی به ترتیب ۹۵ دلار در هر تن، ۸۰ دلار در هر تن و ۷۵ دلار در تن بود.

طبق گزارش استیل اوربیس، پیش‌بینی ماه مارس منعکس‌کننده مشکلات عملیاتی بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ کالا به دلیل سرمایه‌گذاری کم از سال ۲۰۲۰ است.

پیش‌بینی قیمت ۲۴۰ دلاری زغال سنگ کک در سال ۲۰۲۴

از سوی دیگر در مورد زغال سنگ کک، فیچ انتظار دارد قیمت آن در سال ۲۰۲۴ به ۲۴۰ دلار در هر تن و در سال ۲۰۲۵ به ۱۹۰ دلار در هر تن برسد. پیش‌بینی قبلی به ترتیب ۲۱۰ دلار در هر تن و ۱۸۰ دلار در تن بود. این در حالی است که آژانس بین‌المللی فیچ انتظار دارد قیمت برای سال ۲۰۲۶ بدون تغییر در ۱۷۰ دلار در هر تن باقی بماند.

در این گزارش آمده است: پیش‌بینی قیمت زغال سنگ کک‌سازی به دلیل کاهش ذخایر دریا در بحبوحه صادرات ضعیف از استرالیا و روسیه افزایش یافت.

این آژانس خاطرنشان کرد که عرضه استرالیا احتمالاً در سه ماهه دوم سال جاری به تدریج بهبود می‌یابد، در حالی که صادرات تولیدکنندگان روسی تحریم شده محدود خواهد بود. تقاضا توسط نرخ‌های بالای تولید فولاد در چین پشتیبانی می‌شود، اما ممکن است در اواخر سال جاری کاهش یابد.

گفتنی است مرکز GMK قبلا گزارش داده بود قیمت جهانی سنگ آهن در اواسط ماه مارس به پایین‌ترین حد در ۶ ماه گذشته رسید. تا ۱۳ مارس، قیمت سنگ آهن در بورس دالیان ۱۱۲.۲۹ دلار در هر تن و در بورس سنگاپور ۱۰۳.۴۵ دلار در هر تن بود. در ماه فوریه نیز، قیمت مواد خام در بورس سنگاپور ۱۰.۶ درصد و در بورس دالیان ۷.۶ درصد کاهش یافت و از ابتدای سال این کاهش به ترتیب ۱۹.۵ و ۲۵.۳ درصد بود.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده