تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۰۳
بازدید: ۳۲
کد خبر: ۳۳۸۵۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در دوره آموزشی انتشار ابزار‌های تامین مالی و ملاحظات فقهی مطرح شد:

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه/ آموزش کسب‌وکار و جهش تامین مالی با محوریت انتشار اوراق

‌می‌متالز - دوره آموزشی «انتشار ابزار‌های تامین مالی و ملاحظات فقهی» در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برای نهاد‌های مالی تحت نظارت بازار سرمایه، برگزار و مباحثی همانند «آموزش کسب‌وکار و جهش تامین مالی با محوریت انتشار اوراق و ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز، «میثم حامدی» مدیر مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار در دوره آموزشی انتشار ابزار‌های تامین مالی و ملاحظات فقهی با اشاره به برنامه‌های سال جاری مدیریت پژوهشی سازمان گفت: در مدیریت پژوهش سازمان بورس، کار‌ها و اقدامات مختلفی از جنس توسعه‌ای، آموزش و پژوهش در حال پیگیری و انجام است.

ملاحظات کمیته فقهی

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از دلایل طولانی شدن فرآیند انتشار اوراق، مربوط به دارایی پایه است به طوری‌که دارایی پایه برای انتشار اوراق مناسب و مدل آن مطابق با موازین فقهی نیست.

حامدی عنوان با بیان این که یکی از مشکلات اصلی، عدم اشراف کامل مشاوران عرضه نسبت به برخی از موارد است اظهار داشت: در چهار اوراق اصلی که بیشترین حجم انتشار را دارند باید ملاحظات کمیته فقهی طرح شود، از سویی دیگر در این جلسه قرار است ملاحظات اصلی و انتشار اوراق مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

نهضت تامین مالی تولید

وی در ادامه به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» اشاره کرد و افزود: شعار امسال جهش تولید است و تولید هم نیاز به تامین مالی دارد. طبق دستور رئیس سازمان بورس باید بتوانیم در سال جاری به عنوان یکی از اقدامات و برنامه‌های اصلی تامین مالی تولید، با محوریت شرکت‌های کوچک و متوسط انتشار اورق را عملیاتی کنیم و برای این کار باید بررسی کرد که با چه ابزار‌هایی می‌توان به جهش تولید کمک کرد.

حامدی تصریح کرد: یکی از اقدامات ما برای تحقق شعار سال، وزن دادن به نهضت تامین مالی تولید است تا بتوانیم در سال جاری بیشتر از سال‌های گذشته تامین مالی تولید را تقویت کنیم و در این راه نیازمند همکاری همه جانبه هستیم.

وی با اشاره به اینکه این برنامه راهبردی جزو اهداف اصلی سال جاری است، افزود: از نظر مسائل آموزشی به دنبال ارتباطات با نهاد‌های مالی هستیم تا بتوانیم فضای آموزشی را توسعه دهیم و به سمت آموزش کسب‌وکار و جهش تامین مالی با محوریت انتشار اوراق حرکت کنیم.

مدیر مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ تحقیقات کلانی نسبت به تامین مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی انجام شد و به این جمع‌بندی رسیدیم که این امر برای نهاد‌های مالی منفعت دارد و در همین حال در سال ۱۴۰۳ یکی از اقدامات و کار‌های ویژه، جذب سرمایه‌گذاری و تامین مالی خارجی است.

تسهیل تامین مالی از محل ابزار‌ها و اوراق

در ادامه این دوره آموزشی، مجید پیره، سرپرست اداره مطالعات مالی اسلامی مدیریت پژوهش سازمان بورس و دبیر کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به مسائل جدید فقهی مرتبط با انتشار اوراق «منفعت و سلف» و تامین مالی از محل این اوراق، گفت: با وجود دو اوراق «منفعت و سلف» در بازار سرمایه، امید است ظرفیت تامین مالی از محل این دو اوراق افزایش یابد.

وی با بیان اینکه جنس این اوراق از نوع با درآمد انتظاری است، عنوان کرد: تسهیل تامین مالی از محل این ابزار‌ها و رشد و توسعه بازار، هدف برگزاری این جلسه است.

ریسک شریعت

پیره در ادامه اظهار داشت: ایده تشکیل کمیته فقهی از ابتدای راه‌اندازی این بود که ابعاد فقهی و شرعی مرتبط به ابزار‌های بازار سرمایه چگونه مورد بررسی و عملیاتی شدن قرار گیرد.

سرپرست اداره مطالعات مالی اسلامی مدیریت پژوهش سازمان بورس ادامه داد: در بازار‌های سرمایه دنیا با بیان این که فاکتوری به نام «ریسک شریعت و یا شریعت ریسک» وجود دارد، اظهار داشت: ماهیت فعالیت کمیته فقهی مربوط به مدیریت این ریسک است. در همین ارتباط کمیته فقهی سازمان بورس تشکیلاتی برای توافق با دفاتر مراجع تقلید در شهر قم دارد و موضوعات آنجا بررسی می‌شود.

تامین مالی از محل اوراق جدید

پیره گفت: در این دوره مباحث مهمی از جمله اینکه شرکت‌ها برای تامین مالی از محل این اوراق با تاکید بر مباحث فقهی چه نکاتی را باید رعایت کنند مطرح می‌شود تا فرآیند‌ها تسریع شود.

سرپرست اداره مطالعات مالی اسلامی مدیریت پژوهش سازمان بورس با اشاره به اینکه این جلسات، هر ۳ یا ۶ ماه برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در این جلسه مباحث مربوط به اوراق جدید «منفعت و سلف» و عرضه آن و همچنین مباحث مربوط به تامین مالی شرکت‌ها از محل این اوراق مورد بررسی قرار می‌گیرد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده