تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۴۰
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۳۳۸۹۲۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

چرا تنش میان ایران و اسرائیل برای بازار جهانی فولاد اهمیت دارد

‌می‌متالز - ایران یک بازیگر کلیدی در تجارت جهانی فولاد است و طبیعتاً بازار‌های جهانی به دقت نظاره گر هستند که در صورت تشدید تنش‌ها چه اثراتی بر بازار می‌گذارد. ایران دهمین تولیدکننده فولاد خام در جهان است و در ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۳، تولید فولاد خام آن به بیش از ۳۱ میلیون تن رسید که تقریباً ۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.

به گزارش می‌متالز به نقل از بیگ مینت، صادرات فولاد تمام شده ایران در سال گذشته (۲۱ مارس ۲۰۲۳ تا ۲۰ مارس ۲۰۲۴) به ۳.۴۴ میلیون تن رسید که ۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت، در حالی که کل صادرات فولاد نیمه تمام با ۶ درصد افزایش به تقریباً ۸ میلیون تن رسید.

بازتاب ناآرامی‌ها بر تجارت فولاد

اگرچه حملات ایران به اسراییل اثری فوری بر بازار فولاد نداشته، اما به تدریج عواقب آن احساس خواهد شد. یک مورد صادرات بیلت و بلوم است که ایران یک بازیگر اصلی در بازار آن است. در همین حال، قیمت شمش و میلگرد داخلی ایران به دلیل افزایش عرضه و کمبود تقاضا به روند نزولی خود ادامه داد.

بسیاری احساس می‌کنند ۴۰ درصد احتمال وجود دارد که تنش‌های اسرائیل و ایران باعث اختلال در کشتیرانی و تجارت نفت در تنگه هرمز شود. ایران سومین تولیدکننده بزرگ اوپک است و قیمت نفت خام آمریکا و برنت اخیرا به این دلیل که بازار امیدوار شد تنش میان ایران و اسرائیل بیشتر از این تشدید نخواهد شد، اندکی کاهش یافت. برخی معتقدند که با افزایش احتمالی قیمت نفت، حق بیمه‌ها احتمالاً افزایش می‌یابد که تأثیری صعودی بر هزینه‌های حمل‌ونقل خواهد داشت.

چند روز پس از حمله ایران به اسرائیل، بخش تجاری محدودیت‌هایی را برای حرکت کشتی‌ها از کانال سوئز پیش‌بینی کرد. قیمت‌های قراضه، نفت خام و فولاد افزایش یافت. اما اکنون قیمت‌ها همگی بازگشته است.

با این حال، معاملات آتی نفت خام روز پنجشنبه دوباره افزایش یافت، زیرا بازار با داده‌های ناامیدکننده اقتصادی ایالات متحده آمریکا و عدم اطمینان در مورد بحران خاورمیانه تحت تاثیر قرار گرفت.

حال سوال این است که آیا تحریم‌های آمریکا نگران کننده است؟

در اقداماتی جدید اخیراً آمریکا بیش از دوازده شرکت، شخص و کشتی از جمله سه شرکت هندی را به دلیل تسهیل تجارت غیرقانونی و انتقال وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین از طرف ارتش ایران تحریم کرده است. تحریم‌های آمریکا علیه ایران چیز جدیدی نیست و دولت ترامپ نیز به شدت با بازار فولاد و نفت ایران برخورد کرده بود.

تحلیلگران معتقدند اگر تجارت بیلت ایران تحت تأثیر گسترده‌تری قرار گیرد، می‌تواند به نفع چین باشد تا از ظرفیت‌های اضافی خود استفاده کند. کارخانه‌های چینی احتمالاً از محدودیت‌های عرضه منطقه منا برای پر کردن این شکاف استفاده خواهند کرد. ممکن است کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس فعال در صادرات بیلت نیز ممکن است از این فرصت احتمالی سود ببرند.

انتظار می‌رود حتی اگر تولید فولاد خام در ایران تحت تاثیر قرار نگیرد، صادرات فولاد ممکن است در کوتاه مدت تا میان مدت با چالش‌هایی مواجه شود. تنگه هرمز، گذرگاهی حیاتی برای کشتی‌های نفتی به مقصد بازار‌های آسیایی است که عمدتاً توسط ایران کنترل می‌شود که می‌تواند به طور بالقوه به نقطه عطفی تبدیل شود.

در صورت تداوم تنش‌های ژئوپلیتیکی، احتمال فشار صعودی بر قیمت گاز طبیعی نیز وجود دارد که به نوبه خود می‌تواند قیمت زغال سنگ حرارتی را افزایش دهد. این سناریو به ویژه برای تامین کنندگان زغال سنگ حرارتی در کلمبیا، آفریقای جنوبی، روسیه و اندونزی مفید خواهد بود.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده