کاشی و سرامیک
آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۳ ماه نخست سال نشان میدهد

می متالز - سال گذشته صنعت شیشه جزو معدود صنایعی بود که با تمام ظرفیت مشغول تولید بود.
به گزارش می متالز، در سال ۹۷ حدود ۲.۵ میلیون تن شیشه تولید شد که البته از این میزان حدود ۳۰تا ۳۵درصد آن به صادرات اختصاص یافت. آمارهای ۳ماه نخست امسال نیز از رشد این صنعت حکایت دارد.
همچنین در زمینه کاشی و سرامیک براساس دادههای آماری وزارتخانه یاد شده، در ۳ ماه نخست امسال میزان تولید کاشی و سرامیک از مرز ۸۱ هزار و ۳۲۹.۶ تن گذشت که در مقایسه با ۸۵ هزار و ۵۳۸.۷ تن عملکرد ۳ماه نخست سال گذشته افت ۴.۹درصدی را نشان میدهد.
رشد ۲ رقمی تولیدات شیشه
آمارهای ۳ماه نخست امسال در زمینه چینی بهداشتی، ظرفهای چینی و شیشه جام حاکی از رشد ۲ رقمی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.
بر پایه جدولهای آماری وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۳ ماه نخست امسال در زمینه چینی بهداشتی تولید به بیش از ۲۸ هزار و ۹۰۰ تن رسید که در مقایسه با ۱۹ هزار و ۱۰۰تن عملکرد مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۱.۶درصدی ثبت شد که در بین ۱۳ محصول، تولیدات معدنی و صنایع مربوط بالاترین میزان افزایش را نشان میدهد.
همچنین ظرفهای چینی تولیدی در ۳ ماه نخست امسال افزونبر ۱۳ هزار و ۴۰۰تن بود که در مقایسه با ۱۰ هزار و ۹۰۰تن عملکرد ۳ ماه ابتدایی سال گذشته افزایش ۲۳.۱درصدی را نشان میدهد.
گمرک ایران در زمینه ارزش صادرات ظرفهای چینی و شیشهای در سال ۹۶ رقم ۱۲۶ میلیون دلار را عنوان کرده بود که در مقایسه با سال ۹۵ رشد حدود یکدرصدی داشت.
برابر آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت ۳ ماه نخست امسال تولید شیشه جام به ۲۷۲ هزار و ۳۰۰ تن رسید که رشد ۱۵.۷درصدی را نسبت به عملکرد ۳ ماه بهار سال ۹۷ نشان میدهد. تولید شیشه جام در ۳ ماه ابتدایی سال گذشته ۲۳۵ هزار و ۴۰۰تن ثبت شده بود.
گمرک ایران ارزش صادرات شیشه ساختمانی در سال ۹۶ را ۱۰۶میلیوندلار اعلام کرد که نسبت به سال ۹۵ رشد ۱۰.۴درصدی داشت.
آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تولیدات ظرفهای شیشهای در ۳ ماه سال ۹۸گویای افت ۹.۹درصدی در این بخش نسبت به عملکرد دوره مشابه سال ۹۷ است.
امسال در دوره این گزارش ۱۰۳ هزار و ۳۰۰تن ظرف شیشهای تولید شد، درحالیکه تولید سال گذشته افزونبر ۱۱۴ هزار و ۷۰۰تن بود.
تولید بیش از ۸۱ هزار مترمربع کاشی و سرامیک
همچنین براساس دادههای آماری وزارتخانه یاد شده، در ۳ ماه نخست امسال میزان تولید کاشی و سرامیک از مرز ۸۱هزار و ۳۲۹.۶ تن گذشت که در مقایسه با ۸۵ هزار و ۵۳۸.۷ تن عملکرد ۳ماه نخست سال گذشته افت ۴.۹درصدی را نشان میدهد.
صنعت کاشی و سرامیک که در سال ۱۳۹۳ظرفیت ۵۰۰میلیون مترمربعی داشت، در سال ۱۳۹۶ به ۵۴۰میلیون مترمربع رسید و انتظار میرود در سال ۱۴۰۴ به ظرفیت ۷۰۰میلیون مترمربعی برسد.
سال گذشته حدود ۴۰۰میلیون مترمربع کاشی و سرامیک تولید شد که از این رقم بیش از ۱۰۰ میلیون مترمربع صادر شد و امروز با وجود اینکه ایران در بین ۵ کشور شاخص صادرکننده جای دارد، اما به جمع ۱۰کشور تولیدکننده پیوسته است، زیرا اوایل دهه ۹۰ در این عرصه نیز بین ۵ کشور نخست بود.
آمارهای غیر رسمی حکایت از جذب حدود ۸۰درصد صادرات کاشی و سرامیک ایران از سوی عراق دارد و در عین حال بازارهای متنوعی از شرق آسیا تا قاره سیاه (افریقا) وجود دارد و شرایط بینالمللی اکنون برای نقل و انتقال پول دشواریهایی ایجاد کرده که در امر صادرات تاثیرگذار است.
گمرک جمهوری اسلامی ایران در آمارهای سال ۹۶ تصریح کرد: ارزش صادرات کاشی و سرامیک ایران افزونبر ۴۱۰میلیون دلار است که نسبت به عملکرد سال ۹۵ رشد ۱۱.۷درصدی دارد.
رتبه پنجم صادرات کاشی و سرامیک
پیش از این نیز رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور با اعلام اینکه سال گذشته تولیدات این بخش به مرز ۴۰۰ میلیون مترمربع رسید، گفت: ظرفیت نصب شده ماشینآلات این بخش ۳۵تا ۴۰درصد بیش از تولید فعلی است.
محمد روشنفکر افزود: صادرات کاشی و سرامیک کشور در سال ۹۷حدود ۱۰درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش یافت، صادرات این بخش در سال ۹۶ حدود ۱۲۱میلیون مترمربع بود.
وی تصریح کرد: کشور از لحاظ تولید کاشی و سرامیک در سالهای ۹۱- ۱۳۹۰ جایگاه پنجم (پس از چین، هند، برزیل و اسپانیا) را به خود اختصاص داده بود، اما بهدلیل سیاستهای تنظیم بازار به رتبه نهم یا دهم نزول کردیم، از نظر صادرات نیز رتبه پنجم را در سالهای یادشده داشتیم که همچنان این جایگاه حفظ شده است.
صادرات ۲۰ درصدی تولید
رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور یادآور شد: آمارهای موجود گویای آن است که در سالهای گذشته بیشاز ۸۰درصد کاشی و سرامیک تولیدی در بازار داخلی جذب و بقیه به عراق و دیگر بازارهای هدف صادر شد.
روشنفکر اضافه کرد: علاوه بر عراق و کشورهای منطقه، آسیای میانه نیز صادرات این بخش را جذب کرد و اکنون برخی از کشورهای افریقایی هم از تولیدات ایران استقبال میکنند.
وی در ادامه تصریح کرد: صنعت کاشی و سرامیک ایران امروز از نظر کیفیت، طراحی و... به توانمندی لازم رسیده که بازارهای اروپا، اقیانوسیه و امریکای شمالی را نیز زیر پوشش قرار دهد.
واردات کاشی و سرامیک یک فرصت
روشنفکر معتقد است؛ بازار کاشی و سرامیک ایران از نظر اقتصادی برای کشورهای رقیب بهصرفه نیست، زیرا تولیدات داخلی با کیفیت مرغوب به مراتب ارزانتر از مشابه خارجی است و برآورد میشود که سال گذشته واردات این بخش صفر شده باشد.
وی خاطرنشان کرد: واردات کاشی و سرامیک خارجی امروز دیگر برای تولیدکنندگان این بخش بهمنزله تهدید نیست، بلکه فرصتی برای ارتقای تنوع تولید و کیفیت بهشمار میآید.
لازم به یادآوری است، چندی پیش رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز درباره صنعت کاشی و سرامیک عنوان کرد: ایران در زمینه کاشی و سرامیک سالانه ۳۶۰میلیون مترمربع تولید دارد، درحالیکه در گذشته ۳میلیون مترمربع واردات داشت، اکنون نهتنها نیازی به واردات نیست، بلکه امکان صادرات هم فراهم شده است. رحمانی در ادامه اظهار کرد: پاکستان سالانه ۱۰۰میلیون مترمربع کاشی و سرامیک مصرف میکند و سال گذشته ۸میلیون مترمربع صادرات ایران به پاکستان ثبت شد.
می متالز - نشست روابط عمومی های زنجیره تولید فولاد در کشور با حضور مدیر روابط عمومی وزارت صمت در حال برگزاری است.
می متالز - وزارت صنعت، صدور مجوز صادرات از اول دی ماه را مشروط به ارائه مدرک تسویه حساب ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما برای ۶ ماه نخست سال جاری کرد.
می متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برگزاری ۶ میز تخصصی تعمیق ساخت داخل از تیرماه امسال در صنایع راهبردی خودرو، پتروشیمی، صنایع معدنی، برق، الکترونیک و مخابرات کلید خورد و تاکنون ۴۱۲ میلیون یورو کاهش ارزبری به ثبت رسیده است.
می متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تامین نقدینگی موردنیاز قطعه سازان ظرف دو هفته آینده و تصویب آن در شورای پول و اعتبار خبر داد.
سرپرست معاونت امور صنایع:
می متالز - مهدی صادقی نیارکی در نشست شورای مدیران معاونت امور صنایع با تاکید بر کاهش بروکراسی و تسهیل فرایند امور اداری در دفاتر تخصصی وزارت صمت گفت: امور اداری واحدهای صنعتی باید در مدت زمان کوتاهی بررسی و دفاتر تخصصی نسبت به تسهیل در فرایند اداری حساس باشند.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در جلسه ستاد توسعه صادرات:
می متالز - قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: ضروری است تا مجموعه اقدامات انجام شده در حوزه صادرات، به اطلاع ذینفعان آن ها از جمله اتاقهای بازرگانی، تشکلها، اصناف و بخشخصوصی برسد.