تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۰۹
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۸۴۵۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ابهاماتی در نحوه محاسبه نرخ بازدهی داخلی افزایش سرمایه "شنفت":

وقتی از نگاه حسابرس هم دور می‌ماند!

می متالز - از نکات قابل توجه گزارش طرح توجیهی افزایش سرمایه شرکت نحوه پیش‌بینی و محاسبه صورت سود و زیان شرکت سرمایه‌پذیر و عایدات حاصل از آن است.
وقتی از نگاه حسابرس هم دور می‌ماند!

به گزارش می متالز،، متاسفانه این روز‌ها آخرین چیزی که در تهیه گزارش‌های طرح توجیهی افزایش سرمایه شرکت‌ها و حسابرسان مورد توجه قرار می‌گیرد مفاد و دیتای محاسباتی پیش‌بینی‌های سود و زیان و در نهایت توجیه‌دار بودن افزایش سرمایه‌های از محل نقدی و آورده سهامداران است.

عدم شناسایی صحیح نرخ‌های استهلاک، عدم پیش بینی و محاسبه صحیح مفروضات صورت‌های سود و زیان پیش‌بینی و ...، تنها بخشی از نکات نگران‌کننده‌ای است که در گزارش های افزایش سرمایه منتشر شده روز‌های اخیر در سامانه کدال است.

بنا بر گزارش طرح توجیهی ارائه شده توسط هیات مدیره شرکت، افزایش سرمایه ۱.۲۵۰.۰۰۰ میلیاردی از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران تنها بخشی از هزینه‌های لازم جهت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سرمایه‌پذیر است.

از نکات قابل توجه گزارش طرح توجیهی افزایش سرمایه شرکت نحوه پیش‌بینی و محاسبه صورت سود و زیان شرکت سرمایه‌پذیر و عایدات حاصل از آن است و در حالی که این روز‌ها دلار نیمایی در نرخ‌های ۱۲۵.۰۰۰ ریالی نوسان دارد، این شرکت نرخ تسعیر ارز سال ۱۳۹۸ را ۱۰ درصد بالاتر از ۸۴.۰۰۰ ریال ارز نیمایی سال ۱۳۹۷ در نظر گرفته که بر حسب اتفاق حسابرس محترم شرکت نیز مفاد این محاسبات و اختلاف بیش از ۳۰ درصدی را دارای ابهام تشخیص نداده اند.

عناوین برگزیده