تاریخ: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۰۰
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۱۰۰۱۳۱
سرویس خبر : انرژی

افزایش 31 درصدی واردات نفت چین از روسیه

می متالز - با استناد به آمار اداره مدیریت گمرک چین به جزئیات افزایش واردات نفت این کشور از بعضی از کشورها در ماه مارس امسال در مقایسه با همین ماه در سال ۲۰۱۹ میلادی پرداخته است.
افزایش 31 درصدی واردات نفت چین از روسیه

به گزارش می متالز، افزایش واردات نفت چین در مقایسه با مارس ۲۰۱۹ بر اساس آنچه اعلام شده به کشورهایی نظیر روسیه، ایران، عراق، مالزی و آنگولا برمی‌گردد.

بر این اساس واردات چین از روسیه در این مدت بیش از ۳۱ درصد رشد داشته؛ واردات این کالا از عربستان سعودی البته با کاهش همراه بوده است.

در مورد ایران، با وجود تحریم های نفتی آمریکا، چین حدود ۲/۵ میلیون تن واردات نفتی داشت که نسبت به ماه مارس پارسال بیش از ۱۱ درصد افزایش داشته است.

رویترز حدود دو هفته پیش گزارش داده بود که واردات نفتی چین در سومین ماه سال جاری میلادی با نزدیک به ۱۰ میلیون بشکه در روز در مقایسه با همین ماه در پارسال مجموعا ۴/۵ درصد افزایش داشته است.

این در حالیست که از ابتدای سال ۲۰۲۰ و همزمان با شیوع گسترده کووید ۱۹ تقاضای نفت در جهان کاهش یافته که به سقوط تاریخی این کالا در بازارهای جهانی منجر شد.

همزمان به گزارش بعضی از رسانه‌های چین سقوط اخیر قیمت نفت در بازار باعث شده سرمایه‌گذاران تجاری چینی رقمی معادل ۹ میلیارد یوان (۱/۲۷میلارد دلار) متضرر شوند.

این خسارت برای حدود ۶۰ هزار سرمایه‌گذار حقیقی حدود ۴/۲ میلیارد یوان برآورد شده است.

این افراد از طریق قراردادهای آتی نفت (داخلی و بین‌المللی) که بانک مرکزی چین به مشتریان عرضه می‌کرد، اقدام به خرید کرده بودند.

هفته پیش برای اولین بار در تاریخ قیمت نفت منفی شد و نرخ هر بشکه نفت غرب تگزاس (قراردادهای آتی ماه مه) به نزدیک -۳۸ دلار هم رسید؛ رسانه اقتصادی-مالی چایژین، گزارش داده بانک مرکزی چین در زمان این سقوط تاریخی ۲۴ تا ۲۵ میلیون بشکه نفت در بازار داشته است.

با فراگیری کرونا در جهان، بسیاری از شرکتهای نفتی یا تولید را متوقف کرده‌اند و یا حجم تولید را کاهش داده‌اند.

چین تا پیش از شیوع کرونا بطور متوسط روزانه ۱۴ میلیون واردات نفت داشت.

با گسترش بیماری بسیاری از واحدهای صنعتی محدود شدند یا بطور کلی فعالیتهای خود را متوقف کردند؛ بسته شدن مرز کشورها هم توقف سفرهای هوایی را در بر داشت که بطور کلی بر تقاضای بازار نفت تاثیرگذار بوده است.

با بسته شدن بسیاری از کارخانه ها و کسب و کارها در چین، اقتصاد این کشور در سه ماهه اول سال جاری میلادی با سرعتی کم سابقه منقبض شده است.

براساس آمارهای رسمی این کشور، دومین اقتصاد بزرگ جهان در این فاصله ۶/۸ درصد کوچک شده است.

صندوق بین‌المللی پول اخیرا اعلام کرده نرخ رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی (۲۰۲۰) به دلیل شیوع گسترده کرونا و توقف بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی، ۳ درصد کاهش می‌یابد.

همزمان رشد اقتصادی چین در امسال کماکان مثبت تخمین زده شده (۱/۲ درصد) که کمترین میزان از سال ۱۹۷۶ است؛ صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصادی چین در سال آینده میلادی را ۹/۲ درصد تخمین زده است.

تخمین این سازمان از کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان در سال جاری در حالیست که انتشار داده‌های تجاری چین تصویر روشن‌تری را ترسیم کرده است.

بر اساس این آمار، حجم صادرات چین در ماه مارس امسال به نسبت به همین ماه در سال ۲۰۱۹ میلادی ۶/۶ درصد افت کرده است؛ که پیشتر ۱۴ درصد پیش‌بینی شده بود؛ بر همین اساس واردات این کشور در ماه مارس امسال نسبت به همین ماه پارسال یک درصد افت داشته که پیش‌بینی‌ها رقم بسیار بالاتری را نشان می‌داد.

به اعتقاد بعضی از کارشناسان آمار صادرات و واردات چین در ماه مارس بهتر از چیزی بوده که تصور می‌شده است.

عناوین برگزیده