تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۲۰
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۱۰۰۴۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مناقصه عجیب در گمرک آستارا؛

نیازی که دو ساعته تامین می شود + سند!

می متالز - حالا اما گمرک آستارا مناقصه ای به مراتب جالب تر ایجاد کرده است! مناقصه ای که در آن تاریخ اعلان عمومی، تاریخ ایجاد نیاز و تاریخ اعتبار نیاز همه و همه در یک روز و تنها به فاصله زمانی دو ساعت و نیمه صورت گرفته است! تهیه، نصب و راه اندازی فیبر نوری و متعلقات جهت اتصال دوربین های سالن مسافری به اتاق مونیتورینگ حراست گمرک آستارا، نیازی بود که توسط اداره گمرک آستارا ایجاد و اعتبار آن تنها دو ساعت و سی و سه دقیقه بعد از زمان ایجاد نیاز بود!!
نیازی که دو ساعته تامین می شود + سند!

به گزارش می متالز، سامانه تدارکات الکترونیکی دولت که به اختصار سامانه ستاد خوانده می شود، محلی است که ادارات دولتی موظند در بستر آن، نیازهای خود را در قالب مناقصه یا مزایده منتشر کنند. این سامانه با هدف ایجاد شفافیت و ممانعت از بروز لابی گری های مرسوم در گذشته، به وجود آمده تا پیمانکاران و تامین کنندگان از تمام کشور بتوانند با ثبت نام در آن، به صورت شفاف در مناقصه ها و مزایده ها شرکت کنند. 

در واقع این سامانه نقش مهمی در از بین بردن رانت اطلاعاتی و زد و بند برخی کارگزاران دولتی با پیمانکاران بخش خصوصی ایفا می کند به نحوی که دیگر معدود مسوولان ادارات دولتی نمی توانند زمان برگزاری یک مزایده یا مناقصه را تنها به نورچشمی های خود اطلاع داده و یا در پیشنهادات ارائه شده دست برده و به مهندسی مناقصات بپردازند. 

علیرغم الزام تمام دستگاه های دولتی به طرح نیازهای خود در سامانه ستاد، بعضا موارد عجیبی در این سامانه به چشم می خورد. مواردی که حداقل در ظاهر امر حکایت از وجود شائبه های فراوان در عملکرد برخی ادارات دولتی دارد. نظیر این موضوع را می توان در مناقصه چندی پیش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گیلان دید. مناقصه ای که در آن از قبل نام سه شخص حقوقی به عنوان شرکت های مجاز به حضور در مناقصه معرفی شده بود!! (این بار در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گیلان؛ تکرار مناقصات پرشائبه ای که برنده شان از قبل معلوم است! + سند!)

حالا اما گمرک آستارا مناقصه ای به مراتب جالب تر ایجاد کرده است! مناقصه ای که در آن تاریخ اعلان عمومی، تاریخ ایجاد نیاز و تاریخ اعتبار نیاز همه و همه در یک روز و تنها به فاصله زمانی دو ساعت و نیمه صورت گرفته است!

تهیه، نصب و راه اندازی فیبر نوری و متعلقات جهت اتصال دوربین های سالن مسافری به اتاق مونیتورینگ حراست گمرک آستارا، نیازی بود که توسط اداره گمرک آستارا ایجاد و اعتبار آن تنها دو ساعت و سی و سه دقیقه بعد از زمان ایجاد نیاز بود!!

باید از مسئولین گمرک آستارا پرسید علت این عجله برای شناسایی پیمانکار چه بوده است؟ این فرصت کم، ناخواسته این سوال را به ذهن متبادر می کند که آیا هدف از انتشار این مناقصه، تنها عمل به الزام قانونی انتشار مناقصات در سامانه ستاد بوده است؟! اگر پیمانکاری از قبل در جریان تاریخ و ساعت ایجاد این نیاز در سامانه ستاد نباشد، واقعا چقدر احتمال دارد که بتواند دقیقا در همین فاصله زمانی دو ساعت و نیم آن هم در وقت غیر اداری از این مناقصه مطلع گشته و در آن شرکت کند؟ اگر هم پیمانکاری از قبل در جریان تاریخ و ساعت ایجاد نیاز بوده، چه کسی این اطلاعات را در اختیار وی گذاشته است؟! 

عناوین برگزیده