تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۵۸
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۱۰۰۷۵۴

طرح راه‌آهن و بزرگراه سراسری در چهارمحال و بختیاری در حال اجرا است

می متالز - در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه و ستاد اقتصاد مقاومتی استان چهارمحال و بختیاری، چگونگی تکمیل و اتمام طرح‌های نیمه تمام استان همچون طرح راه‌آهن استان، طرح بزرگراه سراسری، طرح انتقال آب و دیگر طرح‌ها، تصمیم‌گیری شد.
طرح راه‌آهن و بزرگراه سراسری در چهارمحال و بختیاری در حال اجرا است

به گزارش می متالز، عصر امروز جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه و ستاد اقتصاد‌ مقاومتی استان با حضور مسئولان ستاد و به‌ صورت ویدئو کنفرانس با محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و دیگر مسوولان برگزار شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان چهارمحال و بختیاری در این جلسه اظهار داشت: در سفر نوبخت به استان، 14 طرح به عنوان طرح‌های مصوب، تایید نهایی شدند و 529 میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌ها مصوب شده که تا کنون حدود 327 میلیارد تومان اعتبار برای این طرح‌ها اختصاص پیدا کرده است.

علی شهریارپور گفت: اولین طرح، طرح راه‌آهن مبارکه - سفید دشت - شهرکرد است که به عنوان مهمترین طرح استان مطرح است و اعتباری که سال 98 داشته، 101 میلیارد تومان بوده‌، که با تخصیص 89 میلیارد تومان اعتبار، پروژه فعال است. اکنون این طرح 27.6 درصد پیشرفت فیزیکی زیرساخت و 20 درصد کل پیشرفت فیزیکی دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: درخواست ما این است که اعتبار مصوب سال 98 و 99 برای این طرح بصورت صد درصدی تامین شود تا بر‌اساس برنامه زمان‌بندی که قرار است تا پایان بهار 1400 این طرح به بهره برداری برسد، شاهد بهره برداری طرح باشیم.

وی اظهار کرد: طرح و پروژه‌ی بعدی که در راستای ایجاد اشتغال در استان بوده و نیز افزایش رفاه اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی  روستائیان را در بر دارد، احداث 2440 واحد مسکونی برای روستائیان نیازمند است که تا کنون 41 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و عملیات شناسایی مشمولین طرح به خوبی انجام شده است. تاکنون از تعداد 2440 مورد، 1926 مورد آغاز به کار کردند و 32 واحد تکمیل نهایی شدند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: این طرح از جمله طرح های بسیار خوب و با بازدهی خوب در سطح استان است و شرایط مهیا است که اگر 2000 واحد دیگر هم به 2440 واحد قبلی اضافه شود، بسیاری از نیاز مسکن روستائیان رفع و در تحول شاخص‌های اقتصادی استان تاثیرگذار خواهد بود.

شهریارپور گفت: پروژه کنار گذر شهرکرد - سامان تاکنون 45 درصد پیشرفت، طرح تکمیل جاده جوزستان-ارمند، 30 درصد پیشرفت، طرح تکمیل جاده ناغان - کارون 4، حدود 40 درصد‌، طرح تکمیل جاده شهرکرد - ناغان - بازفت‌، 37 درصد پیشرفت‌، طرح تکمیل راه اردل – دوپلان 35 درصد، تکمیل 12 راه عشایری 69 درصد و طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار، 57 درصد پیشرفت داشته است. تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی آموزش و پرورش، که یکی از طرح های خوب استان بوده است،  از 89 مدرسه، 27 مدرسه بصورت کامل تکمیل شده است و 11 مدرسه تا آخر این ماه بهره‌برداری می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان چهارمحال و بختیاری در مورد پروژه انتقال آب بن- بروجن اظهار داشت: طرح انتقال آب بن - بروجن که از طرح‌های مهم استانی است، 68 میلیارد تومان اعتبار مصوب شده داشت که 21 میلیارد و 600 میلیون تومان از آن تخصیص یافته و پیشرفت پروژه 63 درصد تاکنون است که در کل این پروژه به دلیل اجتماع و حضور عده‌ای در محل آبگیر این پروژه، پیشرفت خوبی نداشته است. تامین آب شرب مناطق روستایی برای  20 روستا با حدود 9 هزار نفر جمعیت که 20 درصد از طرح پیشرفت فیزیکی داشته است.

شهریارپور عنوان کرد: برنامه‌های جهش تولید استان با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی و ظرفیت‌های موجود در استان، حدود 89 پروژه با 122 زیرپروژه انتخاب شدند، که این پروژه‌ها در بخش‌های آب و کشاورزی، صنعت و معدن، گردشگری، حمل و نقل و انرژی  هستند. مجموعا 8400 میلیاردتومان اعتبار برای این طرح‌ها پیش بینی شده است‌.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: اقدامات خوبی در بحث مبارزه با ویروس کرونا انجام شده است که بحمدلله استان چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌های پیش‌رو در مبارزه با کرونا بوده است اما در بحث تجهیزات مورد نیاز بیمارستان‌ها در سطح استان مشکل عمده داریم که با تخصیص 116 میلیارد تومان اعتبار، این مشکلات حل می‌شود.

‌در ادامه جلسه محمد باقر نوبخت به‌صورت ویدئو کنفرانس، ضمن تقدیر و تشکر از مسئولین استانی اظهار داشت: پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها نیازمند همت بیشتری است و پیگیری زیادتری را می‌طلبد.

معاون رئیس‌جمهور گفت: از رئیس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه درخواست دارم که در تخصیصی که در روزهای آینده داده می‌شود، کلیه طرح‌ها و پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان چهارمحال و بختیاری را با اولویت آن طرح‌هایی که می‌توانند در سال  99 به اتمام برسند بصورت کامل اعتبار آن تخصیص یابد.

نوبخت ادامه داد: به لحاظ اینکه استان چهارمحال و بختیاری از نظر جغرافیایی خاص است و پیشرفت بسیاری از طرح‌ها در تابستان شکل می‌گیرد، نیاز است در تخصیص اعتبار و تکمیل اعتبار تسریع شود. با اراده‌ای که در مدیران استان وجود دارد و با توجه به اولویت تخصیص بودجه به طرح‌ها و پروژه‌هایی که در سال 99 به پایان خواهند رسید انتظار می‌رود راه آهن استان به بهره برداری برسد تا مرکز استان به شبکه سراسری متصل شود‌ که در این ‌راستا تخصیص و توجه ویژه صورت خواهد گرفت.

استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این جلسه گفت: مبلغ مربوط به راه آهن که بیشتر به مطالبات گذشته اختصاص داده شده است برای تسریع در روند اجرای کار، اصلاح و به ازای پیشرفت کار به پیمانکار پرداخت شود. از 3.64 درصد تسهیلات، 3درصد جذب شده است و جذب 0.64 درصد باقیمانده در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر جذب حداکثری از اعتبارات 87 هزار میلیاردی تصریح کرد: برای اجرا‌ و تکمیل محور شهرکرد - بروجن، با حل و فصل درگیری‌های محلی اقدام خواهد شد. با پرداخت پول راه کمربندی شهرکرد، پروژه رو به اتمام است و مسیر بروجن - لردگان، از 5 میلیارد تومان،  دو سوم ‌پرداخت شده است و یک سوم در شرف پرداخت است و اجرای ‌8 پروژه اساسی جزو دستور کارها قرار بگیرد.

منبع: تسنیم
عناوین برگزیده