تاریخ: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۱۴
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۱۰۱۸۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی عنوان کرد:

جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه حرکت می کند

می متالز - عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: روزانه صد هزار نفر کد بورسی دریافت می کنند که عدد بالایی است. سال 98 بیش از سه میلیون و 500 هزار نفر کد فعال داشتیم و در حال حاضر با یک رشد چشمگیر در این زمینه رو به رو هستیم که نشان می دهد جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه در حال حرکت است.
جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه حرکت می کند

به گزارش می متالز، وحید شقاقی عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی درباره شرایط اقتصادی کنونی بروس گفت: رشد بی سابقه بورس در ماه های اخیر و همچنین 961 هزار و 923 واحدی بورس در روز یکشنبه نشان از روند مثبت در بازار سرمایه را دارد. بازار سرمایه از بهمن ماه رشد پر شتابی را طی کرده است و همچنان این رشد ادامه دارد.

شقاقی در ادامه افزود: روزانه صد هزار نفر کد بورسی دریافت می کنند که عدد بالایی است. سال 98 بیش از سه میلیون و 500 هزار نفر کد فعال داشتیم و در حال حاضر با یک رشد چشمگیر در این زمینه رو به رو هستیم که نشان می دهد جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه در حال حرکت است.

وی با تاکید بر اینکه رشد بی سابقه بورس هم یک فرصت و هم یک تهدید برای اقتصاد ایران است افزود: این وضعیت بسته به عملکرد دولت می تواند فرصت باشد و اگر دولت نتواند از این فرصت به خوبی استفاده کند، تبدیل به تهدید می شود.

شقاقی با اشاره به تغییر رشد اقتصاد ایران از اقتصاد بانکی به سمت بازار بورس گفت: وضعیت سرمایه گذاری در ایران عمق بسیار کوچک داشته زیرا بیش از 90 درصد از تامین منابع مالی بدست بانک ها بوده است و مردم بازار بورس را نمی شناختند و با بانک ها ارتباط داشتند و نظام مالی ایران نیز به همین دلیل بانک محور بوده است.

وی که در برنامه رادیویی بدون خط خوردگی در حال گفتگو بود با اشاره به تغییر نظام مالی بانک محور به سمت اهمیت بازار بورسی گفت: در گذشته تامین 90 درصد از سرمایه ها در کشور بر عهده بانک ها بود اما بازار سرمایه به سرعت در حال رشد است و احتمالا جایگزین نظام بانکی در طولانی مدت خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: بازار سرمایه مانند یک حوض کوچک است، وقتی در این حوزه، میزان آب زیادی را وارد کنیم، شاهد سرریز شدن آب خواهیم بود. جریان نقدینگی در حقیقت همان آب پرفشاری است که در حال وارد شدن به این حوض کوچک است.

شقاقی دلایل رشد بورس را اینگونه عنوان کرد: دلیل اصلی این موضوع شکل گیری صف های خرید گسترده در بازار بورس است و در نتیجه جریان نقدینگی بسیار زیادی وارد شده است و به همین جهت باید این حوض کوچک را بزرگ کرد وگرنه شاهد یک حباب خواهیم بود.

وی در پایان گفت: جریان نقدینگی از همه بازارهای موازی شامل مسکن، طلا و ارز در حال وارد شدن به بازار سرمایه است و دولت باید با ارائه عرضه اولیه و وارد کردن بخش خصوصی، بورس را بزرگتر کند زیرا در غیر این صورت، شاهد تشکیل یک حباب خواهیم بود.

عناوین برگزیده