تاریخ: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۴۵
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۱۰۴۵۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دولت، وزارت صمت را به محاق برد

می متالز - وزیر صمت جدید زمان کافی برای اجرای برنامه خاص ندارد. وزارت صمت عملا شامل چهار وزارتخانه صنایع سنگین، صنایع، معادن و بازرگانی است و در این روزها با این اقدام در بلاتکلیفی بسر خواهد برد. دولت می‌توانست این امر را با تامل بیشتری صورت دهد.
دولت، وزارت صمت را به محاق برد

به گزارش می متالز، هدایت‌الله آقایی، درباره نحوه عزل وزیر صمت گفت: یکی از نقاط ضعف دولت روحانی انتصاب و انتخاب مدیران در سطح کلان بوده است. در راستای این امر چارچوب مشخص و معینی وجود نداشته است. در همین راستا شاهد بودیم ویسه قرار بود در ابتدا به سمت وزارت صمت منصوب شود و تمام برنامه‌ها در این راستا مدون شده بود. شخصی که سوابق طولانی در صنعت داشت اما به ناگاه تصمیم تغییر می‌کند و نعمت‌زاده به عنوان وزیر منصوب شد.

نعمت‌زاده نیز در سمت وزیر صمت تلاش‌هایی انجام داد اما بیماری و سن و سال بالا اجازه فعالیت را به ایشان نداد. پس از ایشان نیز شریعتمداری به کرسی ریاست وزارت صمت تکیه زد که ایشان سبقه صنعتی نداشته و غالبا در حوزه تجارت و بازرگانی تجربه ‌اندوخته و تخصص داشتند و ایشان صرفا توانستند موقتا در این سمت باقی بمانند و در مرحله بعد نیز رحمانی برای این سمت انتخاب شد.

در شرایطی که زمان از دست می‌رفت، انتخاب فردی پر کار و تلاشگر که سابقه قائم مقامی این وزارتخانه را نیز در کارنامه داشته است می‌توانست انتخاب خوبی باشد. مشکل اینجا بود که با ایشان در رابطه با حدود و توقعات صحبت نشده بود. مسئولیت‌ها و حدود برای ایشان ناشناخته بود. به خصوص درزمینه مسائل سیاسی و اجتماعی برخی از این مسائل به خوبی انتقال داده نشد.

زمانی که از ابتدا حد و مرز برای وزیر مشخص نشود این شخص گمان می‌کند که می‌تواند با هر شخص و یا گروهی لابی کند. وزیر تصور می‌کند در برخی مسائل می‌تواند مذاکره کند اما پس از انجام آن، شاهد این قبیل تغییر و تحول‌ها خواهیم بود. در برهه‌ای از زمان که دولت در سال پایانی خود قرار داشت و مجلس نیز روزهای پایانی خود را سپری می‌کند، این امر می‌توانست با تامل بیشتری صورت گیرد.

دولت در چند روز آینده یا باید وزیر معرفی کند و یا باید منتظر روی کار آمدن مجلس یازدهم و شکل‌گیری آن باشد که ممکن است چند ماه زمان ببرد و این وزارتخانه مهم همچنان با سرپرست هدایت شود. به‌خصوص در زمانی که کشور با سختی‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، وزیر جدید عملا نمی‌تواند برنامه خاصی را اجرایی کند و پس از مدت کوتاهی دولت به کار خود پایان می‌دهد. وزارت صمت عملا شامل چهار وزارتخانه صنایع سنگین، صنایع، معادن و بازرگانی است و در این روزها با این اقدام در بلاتکلیفی بسر خواهد برد.

عناوین برگزیده