تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۱۱
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۱۰۵۴۳۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

پایان اعتراضات دو هفته‌ای کارگران زغال‌سنگ کرمان/ ضرب‌الاجل ۴۵ روزه برای احقاق حقوق

می متالز - آخرین خبر‌ها حاکی بازداشت چند تن از معترضین و پایان تجمع دو هفته‌ای کارگران زغال سنگ کرمان مشروط به یک توافق نامه چهل و پنج روزه است که در صورت اجرا، حق و حقوق کارگران زنده خواهد شد.
پایان اعتراضات دو هفته‌ای کارگران زغال‌سنگ کرمان/ ضرب‌الاجل ۴۵ روزه برای احقاق حقوق

به گزارش می متالز به نقل از خبرگزاری دانشجو، اعتراضات کارگران زغال سنگ کرمان در اردیبهشت ماه سال جاری با حضور حدود ۳ هزار کارگر شرکت زغال سنگ کرمان که در تونل‌های متعلق به این شرکت در سه شهرستان راور، کوهبنان و زرند کار می‌کنند، آغاز شد. این کارگران در اعتراض به تصمیم مدیران این مجموعه برای واگذاری سهام آن به بخش خصوصی، روز دوشنبه، ۱ اردیبهشت دست به اعتراض زدند که در گزارشات گوناگون، اخبار آن منعکس شد.


۱۴ اردیبهشت ماه، مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد کشور خبر داد که شرکت سرمایه گذاری این صندوق را از جمله شرکت‌زغال سنگ کرمان در ماه‌های آینده وارد بورس خواهد کرد. روز دوشنبه، ۲۲ اردیبهشت کارگران مجدداً برای پیگیری خواسته هایشان در برابر شرکت تجمع کردند. این بار اما خانواده‌های کارگران نیز با آن‌ها همراه شده و این شروعی برای تحصن دو هفته‌ای آنان بود.

بنا به اعلام معترضان، مدیران شرکت زغال سنگ قصد دارند ۴۵ درصد از سهام آن را در بورس عرضه کنند. آنگونه که کارگران می‌گویند شرکت در نظر دارد برای جبران بخشی از هزینه‌های خود در روز‌های تعطیل عمومی  و چند روز تعطیلی پیش از عید، کارگران را به بیمه بیکاری معرفی کند که آن‌ها مخالف این کار هستند؛ چراکه باعث وقفه در سوابق بیمه‌ای آن‌ها می‌شود. کارگران این شرکت نگران آینده شغلی خود هستند و می‌گویند این واگذاری‌ها امنیت شغلی آنان را به مخاطره خواهد انداخت.

دغدغه کارگران چیست؟

یکی از کارگران در خصوص دغدغه هایش به فعالین دانشجویی کرمان می‌گوید: ما فقط خواستار بازتاب رسانه‌ای اخبار هستیم، چرا نباید صدای چنین اعتراضی در رسانه‌ها نپیچد و صدا و سیما با وجود گذشت چندین روز، کوچک‌ترین بازخوردی را از مشکلات ما نداشته باشد؟ هپکو هم چنین وضعیتی داشت، اما با ورود رهبری اوضاع آن تغییر کرد.

یکی دیگر از اعضای شورای کارگران ادامه می‌دهد: از مسوولین یکی از نهاد‌ها که با آن در ارتباط بودم، خواستار ورود و پیگیری مسائل و حواشی زغال سنگ کرمان شدم. بسیاری از کارگران و اعضای شورا، بسیجی هستند و در تمامی مشکلاتشان بسیجی ماندند و حاضر به آلوده کردن دامان نظام به شبه‌ها نیستند؛ اما انتظار زیادی است که از بالادستی‌ها تقاضای یاری کنیم؟

کارگری با اشاره به مشکلات اساسی پیش آمده عنوان می‌کند: ماهیت شرکت زغال سنگ کرمان، دولتی بود. اما بالاخره نفهمیدیم که ما در حال حاضر، کارگریم، کارمندیم؟ کارمند دولت یا کارگر شخصی هستیم؟ ما هنوز نمی‌دانیم برای کجا کار می‌کنیم که حالا زمزمه واگذاری به دالاهو رسیده است! به قول خودشان می‌خواهند با ورود به بورس سودآوری کنند که این دروغ محض است. با توجه به اظهارات رهبری در خصوص فواید خصوصی سازی، مشکلی با این امر نداریم، ولی در صورتی که امنیت شغلی، حقوق و مزایا و دیگر خواسته های ما با خدشه ای رو به رو نشود.

ماجرای بازداشت چند تن از کارگران زغال سنگ کرمان

صبح روز شنبه چند تن از کارگران زغال سنگ به بهانه برهم زدن نظم عمومی بازداشت شدند. به عقیده کارگران، این اقدام در راستای ترساندن دیگران و وادار به عقب نشینی کردن آنهاست. با این حال، اخبار نشان از پایان تجمع و اعتصاب تمامی کارگران دارد. ضمیری، از اعضای شورای معادن زغال سنگ کرمان در گفتگو با خبرنگار دانشجو می‌گوید: شنبه، ۲۷ اردیبهشت سه نفر از کارگران زغال سنگ کرمان بازداشت شدند و بعد از پیگیری‌های صورت گرفته ساعت ۳:۳۰ بامداد روز یکشنبه آزاد شدند. ما می‌خواستیم به شکلی دیگر ماجرا را جلو ببریم، اما مامورین امنیتی رنگ دیگری به این جریان دادند. با این حال از دلایل آن‌ها بی اطلاعیم.

ضمیری می گوید: در کل این پروسه به این دلیل صورت گرفت تا ما از مواضع خود عقب بکشیم. از طریق امام جمعه کرمان با مسوولین کارخانه وارد صحبت شدیم و قول احقاق حقوق ما را داده اند. قرار بر این است که به مدت ۴۵ روز دست از اعتراض بکشیم و اگر شرایط طبق قرارداد پیش نرفت، اعتراضات را از سر بگیریم.

این عضو شورای معادن زغال سنگ کرمان در ادامه می گوید: در حال حاضر کارگران به خانه های خود بازگشته اند، اما در صورت تدوام مشکلات بعد از مدت زمان تعیین شده، باز هم اعتراضات آغاز خواهد شد.

به گفته ضمیری، معادن در گذشته ضربات سختی از خصوصی سازی خورده؛ برای همین هم کارگران رویکرد خوبی به این ماجرا ندارند. دالاهو اگر صرفا سودای شرکت در بورس را داشت، مشئله ای پیش نمی آمد، اما زمزمه های خصوصی سازی به دلیل خاطرات ناخوشایندی که رد نشدن بیمه ها، واریز نشدن حقوق و مزایا و از دست دادن امتیازات برایشان در گذشته رقم زده، اکنون برای کارگران قابل پذیرش نیست.

ضمیری می گوید: به احترام نماینده ولی فقیه و قول هایی که به ما داد، تصمیم به عقب نشینی چهل و پنج روزه گرفتیم و قرار بر پیگیری برای باز پس گیری حقوق کارگران شد. در این توافق نامه امضایی صورت نگرفت، فقط به احترام امام جمعه کرمان صحبت هایی صورت گرفت که امیدواریم نتیجه ای بدهد.

دانشجویان کجای میدان اند؟

سید محمدامیر گنجعلیخانی، دبیر سابق قرارگاه احمدی روشن کرمان و یکی از فعالین دانشجویی دانشگاه شهید باهنر در خصوص توافق نامه صورت گرفته کارگران می‌گوید: با ورود علیدادی، امام جمعه کرمان اوضاع بهتر شد. مسئولین پیگیر‌تر شدند و بعد از یک جلسه با نماینده کارگران؛ صورت جلسه‌ای شکل گرفت.

گنجعلی خانی می‌گوید: با اینکه نماینده کارگران زیر متن را امضا کردند، اما عده‌ای از کارگران این توافق نامه را قبول ندارند. استدلال نمایندگان این بود که اگر امضا نمی‌کردیم همین هم از دستمان می‌رفت. آنها می گویند باید به تمامی خواسته‌های ما پاسخ داده می‌شد.

گنجعلیخانی معتقد است که باید پیگیر مصوبات جلسه مذکور برای رسیدن به مرحله انجام باشند و جریان دانشجویی پیگیر احقاق حقوق کارگران خواهد بود.

خبرگزاری دانشجو تمامی اخبار اعتراضات کارگری زغال سنگ کرمان را مانند دو هفته اخیر پوشش خواهد داد و پیگیر چگونگی روند احقاق حقوق معترضان می‌باشد.

عناوین برگزیده