تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۲۴
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۱۰۶۰۳۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل ذوب ‌آهن اصفهان در گفتگو با رسانه‌ها:

اگر دولت در بازار فولاد دخالت نکند مطمئناً‌ قیمت‌ها عادی خواهد شد/ کنترل قیمت در سراسر زنجیره تولید

می متالز - مدیرعامل ذوب ‌آهن اصفهان با اشاره به اینکه کنترل قیمت در بازار فولاد باید در سراسر زنجیره تولید انجام شود، تاکید کرد اگر دولت در بازار فولاد دخالت نکند مطمئناً‌ قیمت‌ها عادی خواهد شد.
اگر دولت در بازار فولاد دخالت نکند مطمئناً‌ قیمت‌ها عادی خواهد شد/ کنترل قیمت در سراسر زنجیره تولید

دلایل نوسانات بازار فولاد

به گزارش می متالز، منصور یزدی‌زاده پیرامون دلایل نوسانات قیمت بازار آهن و فولاد، اظهار داشت: اگر دولت حساسیت خود را از بازار فولاد بردارد مطمئناً‌ قیمت‌ها عادی خواهد شد.
البته ما هیچ مخالفتی با کنترل قیمت نداریم ولی کنترل قیمت باید در زنجیره از ابتدا تا انتها باشد.
در حال حاضر قیمت سنگ‌آهن باید ۸ درصد، کُنسانتره ۱۳ درصد وگُندله ۲۲ درصد شمش فولاد خوزستان باشد اما ببینید چه نسبتی دارد!

وی در ادامه اضافه کرد: علاوه بر این باید دقت شود که ذوب‌آهن ۱۰ درصد فولاد کشور را تولید می‌کند و حق دارد که ۱۰ درصد مواد اولیه را داشته باشد اما متأسفانه تأمین مواد به‌سختی انجام می‌شود و همین امر مشکلاتی را برای ما به وجود آورده است.”

 

قیمت‌گذاری محصولات فولادی

مدیرعامل ذوب ‌آهن اصفهان پیرامون حاشیه‌ها و اعتراضاتی که همواره پیرامون قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس و بازار آزاد وجود دارد، بیان داشت: به‌ اعتقاد بنده کنترل قیمت‌ها حق مسلم دولت‌ها است آن‌هم در شرایطی که کشور تحت فشار تحریم‌های استکبار قرار دارد اما نکته مهم اینجاست اگر قرار است کنترل قیمت صورت گیرد باید این اقدام در کل زنجیره اجرا شود.
مهمترین بحث و اشکال ما به این روند این است دولت کنترل قیمت‌ها را انجام دهد اما به ما نگوید قیمت محصول شما نباید افزایش پیدا کند در حالی که از طرف دیگر، نهاده‌های تولید افزایش قیمت داشته باشد.

 

فرمول ستاد تنظیم بازار

یزدی زاده در ادامه، اضافه کرد: نکتۀ دیگر به فرمول ستاد تنظیم بازار برمی‌گردد که براساس آن ۸۳ درصد قیمت صادراتی، کف قیمت محصولی است که تولیدکنندگان آن را در بورس عرضه می‌کنند، این در حالی است که قیمت‌ها باید معقول باشند.
ما اگر بخواهیم مطابق این فرمول اقدام کنیم متأسفانه با دو اتفاق روبه‌رو می‌شویم؛ نخست اینکه قیمت صادراتی فوب‌مان ایراد دارد بعنوان نمونه ما یک شمش را ۳۷۰ دلار صادر می‌کنیم اما آقایان می‌گویند، آن چیزی که ما قیمت گذاشتیم ۳۴۰ دلار است، این اولین اشتباه است.
ما می‌گوییم اشکال ندارد ۸۳ درصد قیمت صادراتی کف قیمت باشد اما برای سقف باید صد در صد یعنی قیمت صادراتی معیار و مدنظر باشد.

 

صادرات فولاد

مدیرعامل ذوب ‌آهن اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه ما در حال حاضر از یک کشور واردکننده به یک کشور صادرکننده تبدیل شده‌ایم، خاطرنشان کرد: اگر خدای نکرده بخواهد اتفاقی برای صادرات فولاد ایران بیفتد، فولاد ایران دچار بحران می‌شود، ما ۲۸ میلیون تن تولید فولاد سالانه را کجا می‌خواهیم مصرف کنیم؟ مگر چقدر می‌شود فولاد را نگه‌داشت؟ بعد هم اگر بخواهید آن را نگه دارید مگر سرمایه در گردش داریم؟
پس کشوری که از واردکننده به صادرکننده تبدیل شده است به‌راحتی می‌تواند ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن صادرات انجام دهد، در این شرایط تولیدکننده دیگر نباید دغدغۀ ارز داخلی داشته باشد.

 

عرضه فولاد در بورس

یزدی‌زاده پیرامون عرضه فولاد در بورس نیز، گفت: به ‌اعتقاد بنده اگر سازوکار بورس کارکرد خودش را داشته باشد و دخالتی در آن انجام نشود مطمئن باشید به‌اندازۀ کافی محصول برای عرضه وجود خواهد داشت.
شما هر کجا محدودیت ایجاد کنید عکس‌العمل منفی می‌بینید. در حال حاضر اگر دولت حساسیت خود را از بازار فولاد بردارد مطمئناً‌ قیمت‌ها عادی خواهند شد.
باز هم تأکید می‌کنم ما هیچ مخالفتی با کنترل قیمت نداریم ولی کنترل قیمت باید در زنجیره از ابتدا تا انتها باشد.
در حال حاضر قیمت سنگ‌آهن باید ۸ درصد، کُنسانتره ۱۳ درصد و گُندله ۲۲ درصد شمش فولاد خوزستان باشد اما ببینید چه نسبتی دارد!

 

کنترل قیمت در سراسر زنجیره تولید

مدیرعامل ذوب ‌آهن اصفهان در پایان پیرامون انتقاد معدنی‌ها مبنی بر اینکه همه سود نصیب فولادی‌ها می‌شود، پاسخ داد: در کُدال همۀ اطلاعات منتشر می‌شود، سود عملیاتی مجموعه‌ها را به‌نسبت فروش‌شان مقایسه کنید، مشاهده می‌کنید که سود معدنی‌ها بسیار زیاد و حتی تا دو برابر فولادی‌ها است، ما می‌گوییم زنجیره داخلی هم باید سقف قیمت داشته باشند.
کافی است نسبت سود به فروش معدنی‌ها بررسی شود که در نهایت مشاهده می‌شود ارقام بسیار بالایی است.
اما باید این نکته را هم بگویم که متأسفانه معادن سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، اکثر فعالیت‌ها در سطح است و فقط از دوره‌ای که پروانه بهره‌برداری گرفته‌اند تا زمانی که دوره‌شان به اتمام برسد تمام هم و غم‌َشان این است که بیشترین سود را کسب کنند

عناوین برگزیده