تاریخ: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۲۳
بازدید: ۲۷۷
کد خبر: ۱۰۷۴۹۰
سرویس خبر : انرژی
سخنگوی صنعت برق از احتمال وقوع خاموشی گسترده در تابستان امسال خبر داد

مردم صرفه‌جویی کنند تا به خاموشی نخوریم

می متالز - تابستان سال‌جاری زیر تیغ خاموشی‌ها قرار گرفته و احتمال تکرار خاطره تلخ سال 1397 زیاد است. سالی که با خاموشی‌های گاه و بیگاه همراه بود و شبکه برق توان تأمین نیاز شبکه را نداشت. البته این بار دلیلش رشد مصرف برق بیش از حد انتظار است.
مردم صرفه‌جویی کنند تا به خاموشی نخوریم

به‌طوری که هفته گذشته پیک (اوج بار مصرف) برق از 50 هزار مگاوات عبور کرد و با افزایش بیش از 6 درصدی نسبت به سال قبل مواجه بود. این درحالی است که رشد مصرف در سال گذشته حدود یک درصد بود و به همین خاطر فصل گرم 1398 بدون خاموشی برنامه‌ریزی شده پشت سر گذاشته شد. اما حالا با رشد 6 درصدی مصرف، اگر به استقبال تابستان برویم، باید منتظر قطع برق نیز باشیم. این موضوعی است که سخنگوی صنعت برق بیان می‌کند و در گفت‌و‌گو با «ایران» هشدار می‌دهد: «امسال تابستان بدون خاموشی خواهیم داشت؛ اگر مردم مصرف خود را مانند سال قبل مدیریت کنند. برای مثال، مصارف غیرضرور خود را به ساعات خارج از پیک انتقال دهند. در غیر این صورت دغدغه خاموشی‌ها در تابستان 99 نیز وجود خواهد داشت.»
آخرین وضعیت تأمین برق تابستان 99
بیش از 3 هزار مگاوات ظرفیت جدید از پیک سال گذشته تا پیک امسال وارد شبکه می‌شود. سخنگوی صنعت برق با اعلام این خبر توضیح می‌دهد: «خوشبختانه بعد از پیک سال 98 با برنامه‌ریزی برای نیروگاه‌های جدید و موجود 3 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق به شبکه اضافه شده و می‌شود. تاکنون 1340 مگاوات آن وارد شبکه شده و 1700 مگاوات دیگر نیز از این بخش بزودی تأمین خواهد شد.» مصطفی رجبی مشهدی ادامه می‌دهد: «از محل نیروگاه‌های موجود با اجرای تمهیداتی 500 مگاوات ظرفیت ایجاد خواهد شد. همچنین در بخش نیروگاه‌های مقیاس کوچک 300 مگاوات اضافه می‌شود. 300 مگاوات نیروگاه تجدید پذیر نیز وارد شبکه خواهد شد. در بخش نیروگاه‌های برق آبی نیز 110 مگاوات ظرفیت جدید به مدار می‌آید. اقداماتی نیز برای رفع محدودیت‌های شبکه در حال انجام است. در مجموع انتظار داریم با حدود 60 هزار مگاوات توان واقعی تولید برق، تابستان امسال را بدون خاموشی برنامه‌ریزی شده، سپری کنیم.» او تأکید می‌کند: «اما آنچه امسال تعیین‌کننده و مهم خواهد بود، وضعیت بخش مصرف و تقاضاست. میزان تولید برق ایران برابر با مصرف چند کشور همسایه ماست. حتی از کشورهایی که جمعیت برابر با ایران دارند و صنعتی هستند، هم مصرف برق ایران بالاتر است. این نشان می‌دهد که می‌توان با مدیریت مصرف براحتی دغدغه خاموشی را رفع کرد.»
50 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد
برای ایجاد این 3 هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی، میلیاردها دلار سرمایــــه‌گذاری شـــــده است. به‌طوری که سخنگوی صنعت برق می‌گوید: «این ظرفیت جدید با حدود 50 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به کمک بخش خصوصی ایجاد شده است. ضمن آنکه قیمت خرید تضمینی برق از بخش خصوصی 4 تا 5 برابر نرخ فروش آن است.»
رجبی با بیان اینکه 20 درصد صرفه‌جویی توسط مشترکان صنعت برق کشور را از سرمایه گذاری‌های نجومی تنها برای عبور از چندین ساعت پیک تابستان نجات خواهد داد، اذعان می‌کند: «20 درصد صرفه‌جویی در مصرف برق می‌تواند 20 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی به‌دنبال داشته باشد. این 20 درصد صرفه‌جویی در مصرف کار بسیار ساده‌ای است. برای مثال در مناطق گرمسیری کافی است که مشترکان 6 درجه دمای کولرهای گازی خود را افزایش دهند و روی دمای آسایش تنظیم کنند.»
برای 6 درصد افزایش مصرف آمادگی نداریم
آمارها نشان می‌دهد که سال 1397 افزایش میزان مصرف حدود 3 درصد بوده و در سال 1398 این رقم در بازه یک‌درصد. با رشد 6 درصدی مصرف در هفته گذشته صنعت برق اکنون نگران وقوع خاموشی است. چراکه انتظار این میزان افزایش مصرف را نداشته است.
در این باره سخنگوی صنعت برق می‌گوید: «امسال آماده 1.4 درصد افزایش مصرف برق هستیم و بیش از این مقدار ما را با چالش مواجه می‌کند. اگر رشد مصرف مانند هفته گذشته باشد، برای روزهای آتی نگرانی‌هایی خواهیم داشت و برای عبور از پیک به بحران برمی خوریم. همه سعی و تلاش ما این است که تابستان امسال بدون خاموشی باشد. اما اگر رشد مصرف نامتعارف باشد، رفاه مشترکان و تأمین پایدار برق به خطر می‌افتد.»
امسال دمای هوا بیش از یک درجه بیشتر از سال قبل پیش‌بینی شده است. هر یک درجه افزایش دمای هوا حدود 1350 مگاوات تا 1500 مگاوات به مصرف برق کشور اضافه می‌کند که با این پیش‌بینی سخنگوی صنعت برق می‌گوید: «این افزایش دما میزان مصرف برق کشور را در هفته جاری به رقم بی‌سابقه 52 تا 53 هزار مگاوات خواهد رساند.»
صرفه‌جویی کنید تا قبض برقتان رایگان شود
با طرح تشویق و تنبیه مشترکان برق که از سال گذشته آغاز شد، 106 میلیارد تومان فقط در سال گذشته به بخش خانگی خوش مصرف پاداش داده شد. اکنون سخنگوی صنعت برق می‌گوید که اگر مشترکان زیر الگوی مصرف و کمتر از مدت مشابه سال قبل خود مصرف داشته باشند، پاداش مدیریت مصرف می‌گیرند. به‌طوری که اگر مشترکان 10 درصد کاهش مصرف نسبت به سال قبل داشته باشند، 20 درصد هزینه قبوضشان کم خواهد شد. حتی برای مشترکان خوش مصرف قبوض مجانی می‌شود.
به‌گفته رجبی مشهدی، برای پرمصرف‌ها 16 درصد به بهای مصرفی دوره اضافه خواهد شد که اکثر آنها با 20 درصد مدیریت مصرف می‌توانند از این وضعیت رها شوند. سال گذشته 15 درصد از مشترکان مشمول این جریمه‌ها شدند.‌

مصرف کنید، اما مدیریت شده!

تأکید بر رعایت الگوی صحیح مصرف و مدیریت آن به معنی مصرف نکردن نیست. بلکه تنها با اقدامات ساده‌ای می‌توان هم هزینه قبض برق را کم کرد و هم از خاموشی جلوگیری کرد.
سخنگوی صنعت برق در این باره توضیح می‌دهد: «همه می‌توانند مصرف داشته باشند؛ اما لازم است که اقدامات ساده‌ای برای جلوگیری از خاموشی‌ها انجام دهیم تا تأمین برق امسال پایدار باشد.»
او با تأکید بر اینکه مشترکان می‌توانند با تنظیم دمای کولرهای گازی خود روی 24 تا 25 درجه(دمای آسایش) کاهش مصرف برق داشته باشند، توضیح می‌دهد: «ساعت‌های اوج مصرف از ساعت 13 تا 17 است که مشترکان باید در این ساعات از دور کند کولر آبی استفاده کنند، دمای ترموستات کولر گازی را روی عدد 24 درجه قرار دهند و از وسایل پرمصرف مانند ماشین لباسشویی، ظرفشویی و اتو بخار در این ساعت‌ها استفاده نکنند. استفاده از دور کند کولر آبی در زمان اوج مصرف و نصب سایبان روی کولر تا 30 درصد مصرف برق را کاهش می‌دهد. تغییر درجه ترموستات کولر گازی از 18 به 24 درجه معادل 20 درصد و خاموش کردن هر لامپ اضافی، در زمان اوج مصرف هزار مگاوات از مصرف برق کشور را کاهش می‌دهد.»

عناوین برگزیده