تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۵۷
بازدید: ۷۰۶
کد خبر: ۱۰۸۰۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت فنرسازی زر خبرداد

سهم ۷۸ درصدی فنرسازی زر از بازار داخلی

می متالز - فنرسازی زر 78 درصد از بازار داخلی را به خود اختصاص داده و تامین‌کننده نیازهای بازار لوازم یدکی انواع کامیون و دیگر خودروهای داخلی و خارجی است، همچنین بخش عمده‌ای از نیازهای کارخانجات خودروسازی از قبیل سایپا و ایران خودرو، سایپا دیزل، زامیاد، بن رو، ایران‌کاوه و ایران خودرو دیزل و گروه بهمن تامین می‌کند.
سهم ۷۸ درصدی فنرسازی زر از بازار داخلی

به گزارش می متالز، بیت الله رضایی مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت فنرسازی زر در گفت‌وگو با خبرنگار بورس امروز اظهار: سال ۱۳۹۸ که یکی از سخت‌ترین سال‌ها برای فعالان صنعت قطعه سازی خودرو کشور بود. با همت و تلاش مضاعف شاغلان این بخش از گردنه‌های سختی عبور کرد.

رضایی اظهار داشت: این تلاش برای لبیک گویی به منویات مقام معظم رهبری در نامگذاری سال رونق تولید است. صنعتگران فعال در قطعه سازی خودرو سال ۹۸ را با اتکا به توان داخلی و استفاده از ظرفیت‌های مغول مانده به پایان رساندند. تا با آغاز سال جدید بتوانند جهش تولید را در این صنعت کلید بزنند.

تلاش خودرویی‌ها و شبکه بانکی در همرای قطعه سازان

مدیرعامل شرکت فنرسازی زر عنوان کرد: خودروسازان و شبکه بانکی نیز تلاش کردند تا صنعت قطعه سازی را در این مسیر همراهی کنند. گروه خودروسازی سایپا و سیدجواد سلیمانی مدیرعامل سایپا با حمایت ۱۰۰ درصدی از قطعه سازان داخلی توانست گام بلندی در پاکسازی پارکینگ‌های این گروه خودروسازی از خودروهای ناقص بردارد.

رضایی افزود: تکمیل و عرضه ده‌ها هزار خودروی ناقص در سال ۱۳۹۸ اقدام بزرگی بود. این اقدام با سیاست حمایتی سایپا از قطعه سازان داخلی محقق شد. امروز به کلید واژه جهش تولید در گروه خودروسازی سایپا تبدیل شده است. او به واسطه سال‌ها فعالیت در صنعت خودرو با چالش‌های این صنعت به خوبی آشناست.

مدیر عامل شرکت فنرسازی زر بیان کرد: وی سرمایه و استعدادهای این گروه به سوی قطعه سازی هدایت کرد. همچنین حمایت‌های شبکه بانکی به سوی این صنعت روانه کرد. سیدجواد سلیمانی از همان ابتدای سال جاری زمینه رشد و بالندگی هر چه بیشتر صنعت قطعه سازی را فراهم ساخت.

رضایی اظهار داشت: او به خوبی می‌داند مشکل اصلی صنعت خودرو کشور اتکا بیش از اندازه به شرکت‌های خارجی بوده است. در حالی که استعداد تولید بسیاری از قطعات در کشور فراهم است. توزیع عادلانه و تمام و کمال منابع بانکی به قطعه سازان تخصیص داده شد که بسیاری از آنان در تامین نقدینگی با مشکل روبرو بودند.

وی افزود: وی در ابتدای سال توانست خیال صنعتگران را از تهیه مواد اولیه راحت سازد. در نتیجه خطوط تولید این شرکت‌ها به صورت تمام و کمال در خدمت افزایش تیراژ تولید خودرو و جهش تولید خودروسازان قرار گرفت. صنعت قطعه سازی کشور نیز در برابر این حمایت‌ها همچون سال ۹۸، تمام قد به حمایت از صنعت خودروسازی ایستاده است.

مدیرعامل شرکت فنرسازی زر بیان کرد: این حمایت به این صنعت کمک می‌کند تا با تحریم‌های یک‌جانبه استکبار جهانی مواجه شده و بتواند از این چالش سخت نیز سربلند بیرون آید. در این مسیر اما حمایت‌های خارج از صنعت خودرو و صنایع وابسته یکی از اصلی‌ترین نیازهای این صنعت برای تحقق جهش تولید است.

تأمین ارز مورد نیاز؛ چالشی برای صنعتگران

رضایی گفت: توان حمایتی خودروسازان محدود است. تأمین ارز مورد نیاز قطعه سازان امروز به یکی از دغدغه‌های فعالان این صنف تبدیل شده است که رفع آن خارج از توان صنعتگران است. ورود شبکه بانکی کشور و به طور مشخص بانک مرکزی برای رفع این چالش به شدت احساس می‌شود.

مدیرعامل شرکت فنرسازی زر خاطر نشان کرد: قطعه سازان در خط مقدم مبارزه با تحریم‌های یکجانبه صنعت خودرو قرار دارند. آن‌ها با اقدامات خود نقش پررنگی در ایجاد خودکفایی صنعت خودرو داشتند. امروز با مشکلات زیادی در تأمین ارز مورد نیاز خود مواجه هستند. در مقایسه سال گذشته با فعالیت‌های یک دهه قبل قطعه سازان به این نتیجه می‌رسیم که سیاست داخلی سازی موجب کم‌ترین میزان مصرف ارز نسبت به تیراژ تولید در صنعت قطعه سازی کشور شده است.

رضایی با اشاره به اهمیت این اتفاق بیان کرد: صنعت خودرو با شدیدترین چالش‌های خود در دهه‌های اخیر مواجه است. این صنعت دست از ادامه مسیر نکشیده و با تمام مشکلات موجود به تولید ادامه داده است. تمام ظرفیت و استعداد صنعت خودرو برای احیای داخلی سازی تجمیع شده است.

وی افزود: همچنین تمام ارکان این صنعت برای تحقق این مهم و زمینه سازی جهش تولید همدل و هم صدا هستند. جا دارد تا دیگر نهادها نیز با درک بهتر از اهمیت این مقوله، به حمایت بیشتر از این صنعت مهم بپردازند. تا بتوان مسیری را که از اول سال ۹۸ و با شعار رونق تولید کلید خورده است در پایان سال ۱۳۹۹ با جهش تولید خاتمه دهیم.

پیش بینی رشد ۲۰ درصدی صادرات «خزر» در سال ۱۳۹۹

مدیرعامل شرکت فنرسازی زر درباره عملکرد این شرکت گفت: شرکت فنرسازی زر در سال ۱۳۴۲ به صورت شرکت سهامی خاص با ظرفیت تولید ۱۰۰۰ تن انواع فنر تخت تأسیس شد. محصولات شرکت در ابتدای امر جهت برطرف کردن نیاز بازار قطعات یدکی تولید می‌شد.

رضایی اظهار داشت: شرکت ظرفیت تولیدی سالانه خود با توجه به نیاز روزافزون بازار یدکی و کارخانجات تولید کننده خودرو به این محصول در سال ۱۳۵۵ به سطح ۱۲۰۰۰ تن ارتقاء بخشید. این شرکت شامل سه کارخانه تولیدی در شهرهای تهران، گلپایگان و زاهدان است. کارخانه مرکزی و اصلی در تهران بوده و تولید انواع فنرهای تخت و پارابولیک را بر عهده دارد.

مدیرعامل شرکت فنرسازی زر خاطر نشان کرد: واحد صنعتی گلپایگان انواع میل موجگیر، تورشن بار و فنر لول را تولید می‌کند. کارخانه زر سیستان، تولید کننده فنرهای پابند ریل است. در سال ۹۲ با بازنگری چشم انداز و ارزش‌های محوری، ماموریت سازمان بازنگری و تصویب شد.

رضایی عنوان کرد: طراحی، ساخت، تولید و فروش انواع قطعات سیستم‌های تعلیق صنایع خودرویی و ریلی جهت مصرف در بازارهای داخلی و خارجی در حوزه خودرو سازان، واگن سازان و خدمات پس از فروش از جمله فعالیت‌های این شرکت است. محصولات هر سه شرکت به نحو مقتضی در حال توزیع و رسیدن به مشتری است.

مدیرعامل شرکت فنرسازی زر با اشاره به فعالیت گروه گفت: خودرو سازان وصنایع ریلی از طریق انعقاد قرارداد و سفارش گذاری توزیع می‌شود. حوزه خدمات پس از فروش و لوازم یدکی توزیع محصولات از طریق انعقاد قرارداد با نمایندگان شرکت در استان های مختلف انجام می‌شود.

رضایی افزود: همچنین در حوزه صادرات با اخذ سفارشات جدید از مشتریان موجود، پس از آماده سازی محموله و تسویه حساب قبل از ارسال اقدامات لازم صورت می‌گیرد. صنعت قطعه‌سازی جزو صنایع بسیار با اهمیت در کشورمان است. موفقیت در این صنعت نیازمند تولیدات به روز و البته متنوع است.

تنوع محصول رمز موفقیت فنرسازی زر

مدیر عامل شرکت فنرسازی زر خاطر نشان کرد: در صورتی که شرکت‌ها تنها روی یک یا دو محصول محدود شوند قطعا نمی‌توانند برای همیشه موفق باشند. یکی از شرکت‌هایی که توانسته با تنوع محصول و تولید به‌روز خود را در سطح مناسبی نگه‌دارد شرکت فنرسازی زر است.

رضایی اظهار داشت: گروه فنرسازی زر با تولید بیش از ۵۰۰۰ نوع محصول در حوزه فنرهای تخت ساده و پارابولیک، توانمندی تولید این نوع فنرها را دارد. همچنین پابند ریلی بخشی از توانمندی‌های این شرکت در صنعت قطعات خودرویی است. شرکت فنرسازی زر در زمینه تولید انواع قطعات اتصالات ریلی راه آهن نیز فعالیت می‌کند.

مدیرعامل شرکت فنرسازی زر گفت: در حال حاضر این شرکن دارای ظرفیتی معادل سه میلیون قطعه انواع پابند است. علاوه بر این قطعاتی هم‌چون پیچ بتنی تراورس، پلاک کوچک و بزرگ ناودانی تراورس بتنی و انواع بوش‌های فلزی جزو سبد محصولات این شرکت است. شرکت‌های قطعه ساز در حوزه بازار یدکی بسیاری فعال هستند. تأمین بخش بزرگ و اصلی بازار بر عهده گروه فنرسازی زر است.

عمده بازار داخلی در دست فنرسازی زر

رضایی اظهار کرد: این شرکت ۷۸ درصد از بازار داخلی را به خود اختصاص داده است. این شرکت تأمین نیازهای بازار لوازم یدکی انواع کامیون و سایر خودروهای داخلی و خارجی است. همچنین، تأمین کننده بخش عمده‌ای از نیازهای کارخانجات خودرو سازی از قبیل سایپا و ایران خودرو، سایپا دیزل، زامیاد، بن رو، ایران‌کاوه و ایران خودرو دیزل و گروه بهمن هست.

مدیرعامل شرکت فنرسازی زر عنوان کرد: این شرکت در صنایع ریلی نیز تأمین کننده بخش عمده‌ای از قطعات راه آهن جمهوری اسلامی ایران و خطوط مترو است. شرکت فنرسازی زر پس از سال‌ها تجربه و دقت در تولید سیستم تعلیق انواع خودروها، توانسته است از منظر کیفیت بر فراز قله قرار گیرد.

رضایی خاطر نشان کرد: این شرکت بیش از ۵۰ نماینده فروش در شهرها و استان‌های مختلف، سهم قابل توجهی از نیاز حوزه بازار داخلی را به خود اختصاص داده است. حتی با وجود تحریم‌ها همچنان با جلب اعتماد مشتریان توانسته خدمات خود را گسترده‌تر کرده است. همچنین توانسته است که بازار هدف را از مرزهای ایران اسلامی نیز فراتر ببرد.

مدیرعامل شرکت فنرسازی زر گفت: شرکت فنرسازی زر با توجه به سیاست‌های کلان مدیریت ارشد و همچنین از برکت کارکنان متعهد خود، در سال ۱۳۹۸ موفق به تحقق تمامی برنامه‌ها و اهداف فروش داخلی  و خارجی خود گردید. با عنایت به ارزش‌های سازمانی و استراتژیک‌های کلان، در سال ۱۳۹۹ سهم بازار داخلی و خارجی را را حفظ و ارتقاء بخشید. این اقدام با در نظر گرفتن اصول مشتری  مداری، هدف‌گذاری شده است.

برنمامه رشد سالانه صادرات؛ اولویت اصلی فنرسازی زر

رضایی با اشاره به قدمت شرکت فنرسازی زر بیان کرد: گروه فنرسازی زر، یکی از قطعه سازان قدیمی کشور و عضو گروه خودروسازی سایپا است. مشکلات و موانع ایجاد شده فعلی نتوانسته مانع تحقق اهداف صادراتی این شرکت شود. این شرکت علاوه بر تأمین نیاز خودروسازان و بازار داخل کشور، تجربه صادرات به بیش از ۲۰ کشور در اروپا، آسیا و آفریقا را در کارنامه خود دارد.

وی افزود: به واسطه این مهم، موفق به دریافت جایزه صادر کننده نمونه کشور در سال ۱۳۸۳ و لوح تقدیر صادرکننده برتر از نظر تنوع بازار در سال ۱۳۸۵ شده است. در سال‌های اخیر، تحریم‌ها ناعادلانه تر و سخت گیرانه تر شده است. همچنین، نوسانات شدید نرخ ارز مشکلات فراوانی در جهت تامین مواد اولیه خارجی مورد نیاز سفارشات صادراتی را ایجاد کرده هست.

مدیرعامل شرکت فنرسازی زر اظهار داشت: مدیریت این شرکت توانسته با شناسایی به موقع بحران‌ها و آسیب های ناشی از این امر و تزریق دانش، مواد اولیه مذکور را بومی سازی کند. این موضوع تاثیر فراوانی در حفظ بازارهای صادراتی این شرکت داشته است. وضعیت حاکم بر بازارهای بین المللی، عرصه را برای صادرکنندگان ایرانی تنگ‌تر کرده است.

رضایی خاطر نشان کرد: لذا گروه فنرسازی زر چهار مشتری اصلی خود را در کشورهای اروپایی و منطقه با ظرفیت سفارش سالیانه حدود ۶۰۰ تن را از دست داده است. این امر باعث افت صادرات این گروه نشده است. شرکت بازاریابی درست و به موقع و تغییر هوشمندانه بازارهای هدف در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی انجام داده است.

مدیرعامل شرکت فنرسازی زر گفت: بخش صادرات این گروه موفق به جذب ۶ مشتری جدید شده که این امر توسعه سبد محصول را نیز به دنبال داشته است. همچنین، ۱۶۰ محصول جدید نیز به سبد محصولات تولیدی گروه فنرسازی زر اضافه شده است. در سالهای اخیر روند افزایشی صادرات گروه فنرسازی زر همچنان ادامه دارد.

رضایی با اشاره به روند افزایشی صادرات شرکت گفت: صادرات سال ۱۳۹۶ این شرکت نسبت به سال ۱۳۹۵ دو برابر و صادرات سال ۱۳۹۷ نسبت به سال قبل هم حدود ۳۰% افزایش داشته است. گروه فنرسازی زر همچنین برای سال جاری افزایش ۲۰ درصدی صادرات را در اهداف خود دارد. لازم به ذکر است که در سال ۱۳۹۸هم برنامه‌ها و اهداف صادراتی این شرکت محقق شده است.

حضور فعال در نمایشگاه‌های بین‌المللی و بازاریابی محصولات

وی افزود: گروه فنرسازی زر در سال‌های اخیر در نمایشگاه‌های بین‌المللی داخلی و خارجی حضور داشته است. این شرکت همواره در راستای تحقق اهداف بازاریابی و فروش در بازارهای جهانی و داخلی قدم برداشته است. این شرکت با انجام اقدامات هوشمندانه و به موقع، موفق به حفظ و گسترش صادرات خود به بیش از ۶ کشور اروپایی و آسیایی شده است.

مدیرعامل شرکت فنرسازی زر بیان کرد: مهم‌ترین کشورهای مقصد را می‌توان به کشورهای مجارستان، روسیه، اکراین، کویت، عراق و افغانستان اشاره کرد. گروه فنرسازی زر همواره از استراتژی و سیاستهای گروه خودروسازی سایپا پیروی می‌نماید.این شرکت برای حضور و نمایش قوی و یکپارچه از توانمندی شرکت‌های قطعه ساز گروه استفاده نموده است.

رضایی خاطر نشان کرد: شرکت در کلیه نمایشگاه‌های داخلی و بین المللی با دستاورد حضور خواهد داشت. تیم‌های متخصص این شرکت به طور مستمر و قوی در نمایشگاه‌ها حاضر خواهند شد تا اهداف شرکت را محقق می‌نمایند. در یکی دو سال اخیر صنعت خودرو به شدت دچار افت تولید شده است. افت تولیدی که از خودروسازان شروع شده و به قطعه سازان نیز سرایت کرده است.

مدیرعامل شرکت فنرسازی زر اظهار داشت: برخی از شرکت‌ها توانسته‌اند با فعال کردن بازار خدمات پس از فروش و البته توسعه صادرات کمبود تقاضا در صنعت خودرو را جبران کنند. بررسی تولید بسیاری از قطعه سازان نشان از نصف شدن تولید از سال گذشته تا کنون دارد. با وجود تمام مشکلاتی که در صنعت خودرو و قطعه کشورمان وجود دارد اما این شرکت توانسته سطح تولید را حفظ کند.

رضایی عنوان کرد: این شرکت طی سال۹۸ توانسته ۳.۹۲۱ تن انواع محصولات سبک را تولید کند. با این حال فروش این بخش از محصولات فنرسازی زر افزایش هم پیدا کرده و توانسته ۴.۱۹۲ تن از این محصولات را به فروش برساند. همچنین فنرسازی زر طی سال۹۸، ۴۹۰ تن انواع محصولات نیمه سنگین تولید کرده است.

مدیرعامل شرکت فنرسازی زر گفت: این شرکت توانسته ۶۵۴ تن نیز فروش داشته باشد. در بخش محصولات سنگین نیز در این مدت ۱.۷۲۹ تن تولید داشته و ۱.۷۴۱ تن به فروش رسانده است. در کل تولید سال ۱۳۹۸به میزان ۶.۱۴۰ تن و فروش سال ۱۳۹۸ به میزان ۶۵۸۷ تن هست.

حفظ سطح تولید باوجود کاهش تولید صنعت خودرو

رضایی عنوان کرد: صنعت خودرو و قطعه کشورمان با کاهش تولید رو به رو بوده است. این درحالی است که مجموع درآمد‌های این شرکت به بیش از ۹۴۳ میلیارد ریال رسیده است. همچنین دارایی‌های جاری بر اساس اطلاعات ترازنامه ۶ماهه منتهی به شهریور ۱۳۹۸ افزایش داشته و به ۶۵۶ میلیارد ریال رسیده است.

مدیرعامل شرکت فنرسازی زر اظهار داشت: در مجموع دارایی‌های شرکت فنرسازی زر رشد ۵ درصدی را در شش ماه نخست سال ۹۸ نشان می‌دهد. پیش بینی می‌شود که در شش ماه آینده نیز میزان دارایی های شرکت روند افزایشی داشته باشد. همچنین میزان بدهی‌های شرکت نیز تا حدودی افزایش داشته و از ۴۷۰ میلیارد ریال به ۵۰۲ میلیارد ریال رسیده است.

کفه سنگین ترازنامه مالی به سمت راست

رضایی بیان کرد: در مجموع ترازنامه شرکت نشان دهنده وضعیت مطلوب فنرسازی زر است. بر خلاف بسیاری از شرکت‌های قطعه ساز، کفه ترازو در ترازنامه این شرکت به سمت راست آن سنگینی می‌کند. دارایی‌های شرکت بر بدهی‌های آن می‌چربد. ضمن اینکه دارایی‌های غیر جاری شرکت نیز ۵۰۳ میلیارد ریال بوده است.

مدیرعامل شرکت فنرسازی زر خاطر نشان کرد: دارایی‌های این شرکت بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان است. این میزان نشان می‌دهد که شرکت در وضعیت مناسبی قرار دارد. همچنین جمع حقوق صاحبان سهام شرکت نیز به ۶۵۷ میلیارد ریال رسیده است. توسعه بازارهای جدید،داخلی و بین المللی،‌کنترل و کاهش هزینه‌های تولید جهت کاهش بهای تمام شده محصولات از اهداف شرکت است.

اهداف کلان گروه فنرسازی زر برای سال جاری و آینده

وی افزود: توسعه استانداردها، تأمین انتظارات قانونی ذینفعان اصلی شرکت (سهامداران، مشتریان،کارکنان) از دیگر اهداف شرکت است. همچنین، شرکت قصد دارد تا روابط اقتصادی با خودرو سازان و محور سازان داخلی را از طریق افزایش سهم خودرو سازان تجاری داخلی توسعه دهد.

مدیرعامل شرکت فنرسازی زر در نهایت اظهار داشت: شرکت از طریق اصلاح نیروی انسانی و بهره وری ساختار سازمانی خود را اصلاح خواهد نمود. توسعه فعالیت در شرکت‌های زیر مجموعه ( زر سیستان و زرگلپایگان) از طریق افزایش سهم بازار از دیگر اقدامات ماست. این اقدام با توجه به برنامه‌های افزایش تولید شرکت‌های خودروساز است. افزایش خطوط صنایع ریلی، توسعه بازار و رشد فروش متناسب با افزایش سرمایه از جمله اهداف با اهمیت این شرکت در سال جاری است.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده