تاریخ: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۵۳
بازدید: ۲۶۲
کد خبر: ۱۰۸۱۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تخلیه ۴ میلیون تن کالای اساسی/ ۱۶ شناور منتظر تخلیه‌اند

می متالز - معاون فنی گمرک از تخلیه ۴ میلیون تن کالای اساسی تا ۱۱ خردادماه امسال در بنادر خبر داد.
تخلیه ۴ میلیون تن کالای اساسی/ ۱۶ شناور منتظر تخلیه‌اند

به گزارش می متالز، مهرداد جمال ارونقی با اشاره به وضعیت موجودی کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات کشور، اظهار داشت: طبق آخرین آمار، مربوط به ۱۱ خرداد سال جاری بالغ بر ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار تن کالای اساسی در بنادر وجود دارد که از این میزان بیش از سه میلیون تن کالا در بندر امام خمینی به ثبت رسیده است.

معاون فنی و امورگمرکی گمرک ایران افزود: مابقی کالاهای اساسی نیز در سایر بنادر مانند شهید رجایی، امیرآباد، شهید باهنر، بوشهر، خرمشهر، نوشهر و فریدونکنار هستند.

وی در مورد عمده اقلام کالاهای اساسی بیان داشت: این کالاها شامل گندم، ذرت، دانه روغنی، جو، شکر، روغن خوراکی و سویا است.

ارونقی با اشاره به اینکه ۱۶ شناور حاوی کالای اساسی در حال تخلیه هستند تصریح کرد: در بندر امام خمینی ۵۵۹ هزار تن ذرت، شکر، دانه‌های روغنی و گندم، بندر انزلی ۵۵۰۰ تن از طریق ۴ شناور و  ۹۷۴۳ تن روغن و ذرت در بندر امیرآباد در حال تخلیه است. بنابراین در مجموع در سه بندر یاد شده ۵۷۴۴۲۷ تن کالا در این ۱۶ فروند در حال تخلیه هستند.

معاون فنی و امورگمرکی با بیان اینکه ۲۱ فروند شناور در لنگرگاه های ۵ بندر مهم کشور منتظر پهلوگیری هستند، افزود:‌ حجم کالاهای این شناورها شامل ۶۶۹ هزار و ۴۲۹ تن ذرت، شکر و دانه های روغنی است که از این تعداد ۵ فروند شامل ۱۸ هزار تن ذرت و جو در بندر انزلی، سه فروند شامل ۱۵۴۷۳۴ تن گندم و روغن در بندر شهید رجایی، ۷۸۰۰ تن جو در بندر نوشهر و یک فروند شناور با ۴ هزار و ۲۷۰ تن روغن و ذرت در بندر امیرآباد در انتظار تخلیه است.

ارونقی با تاکید بر اینکه مشکلی در رابطه با موجودی کالاهای اساسی برای تخلیه و انجام تشریفات گمرکی وجود ندارد، عنوان کرد: به ترتیب ذرت با ۲ میلیون ۳۱۷ هزار تن، جو ۵۸۱ هزارتن، و ۳۴۴ هزارتن رتبه اول تا سوم عمده کالای اساسی محسوب می شوند.

وی افزود:‌ تا زمانی که کالا به گمرک اظهار نشده مسئولیتی برای ترخیص کالا ندارد و پس از دریافت کد رهگیری بانکی می تواند برای انجام تشریفات گمرکی اقدام کند.

معاون فنی گمرک در مورد نحوه ترخیص کالاها نیز خاطرنشان کرد: اقلامی که در صف تامین ارز باشند صرفاً به صورت درصدی قابل خروج از گمرک هستند و امکان ترخیص کالاهایی که در صف تخصیص ارز باشند، وجود ندارد.

عناوین برگزیده