تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۱۲
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۱۰۸۲۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
استاد دانشگاه تربیت مدرس مطرح کرد:

ضرورت سرمایه گذاری ایران در کشورهای همجوار

می متالز - یک استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: مبحث مهمی که در ایران مغفول مانده سرمایه گذاری در کشورهای هدف است، به عنوان مثال سرمایه گذاری در معادن و همچنین صنعت کشاورزی در کشورهای همجوار یکی از اقداماتی است که می توان انجام داد، چراکه ایران با بحران منابع آبی روبروست.
ضرورت سرمایه گذاری ایران در کشورهای همجوار

به گزارش می متالز، محمد حسین بصیری گفت: معدن و صنایع معدنی به عنوان یکی از مزیت‌های مهم و اصلی کشور برای درآمد ارزی به حساب می‌آیند و می‌توان با شناخت بازارهای هدف و نیازهای وارداتی آنها نسبت به صادرات صنعت یا محصول اقدام کرد و ما باید کشورهای بازار هدف را به درستی شناسایی کنیم و برای هرمحصول در کدام از صنایع مازاد و مصرف داخلی آن را محاسبه نموده و اجازه صادرات مازاد آن داده شود.

به گفته این استاد دانشگاه، مبحث مهمی که در ایران مغفول مانده سرمایه گذاری در کشورهای هدف است؛ به عنوان مثال سرمایه گذاری در معادن و همچنین صنعت کشاورزی در کشورهای همجوار یکی از اقداماتی است که می توان انجام داد، چراکه ایران با بحران منابع آبی روبروست. بنابراین ما می‌توانیم با حضور در کشورهای همجوار یا هدف خود نسبت به تولید محصول سرمایه‌گذاری کنیم و سود حاصل از آن را به کشور بازگردانیم و تولید ارز داشته باشیم.

وی افزود: این کار در بخش معادن ارز آوری بالایی دارد و می‌توان با اکتشاف و سرمایه‌گذاری هوشمندانه روی کشورهای هدف روی این بخش، سود بالایی بدست آورد. البته این امر مستلزم روان‌سازی و تسهیل در قوانین و بخش نامه‌های کشور است.

به گزارش ایراسین در این زمینه نگاهی به یکی از چالش‌های اصلی در بحث صادرات محصولات غیرنفتی ایران می توان انداخت که آن نیز نامتقارن بودن بازار صادراتی و هدف است. به این شکل که بخش عمده ای از میزان صادرات و درآمد حاصل از آن تنها برای چند کشور بوده و بخش معدن و صنایع معدنی نیز نقش پررنگی در ایجاد درآمد ارزی برای کشور دارند.

این موارد در حالی مطرح می شود که به گفته کارشناسان و متخصصان در صنایع مختلف، علاوه بر نامتقارن بودن بازار صادراتی، نوع سیاست‌گذاری در کشور و تنظیم بازار نیز یکی دیگر از عوامل مهم اثرگذار بر این بخش بوده و منجر شده تا در سال جدید و با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، روند صادراتی و همچنین بازار داخلی کشور با مشکل مواجه شود.

به نظر می‌رسد با کمی تامل و برنامه‌ریزی صحیح برای بخش صادرات محصولات معدن و صنایع معدنی در کشور می‌توانیم به سمت و سوی خوبی در این بخش حرکت کنیم.

عناوین برگزیده