تاریخ: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۳۲
بازدید: ۲۰۷
کد خبر: ۱۰۸۳۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عبور شاخص بورس از سقف مقاومتی

می متالز - مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ایران معتقد است که شاخص کل بازار سرمایه در بلندمدت از سقف کانال یک‌میلیون واحدی عبور می‌کند.
عبور شاخص بورس از سقف مقاومتی

به گزارش می متالز، شاخص کل بازار سرمایه وارد حوزه ابر کانال یک‌میلیون واحدی شده است، این شاخص یک سقف مقاومتی دارد، همچنین این سقف سبب تعدادی اصلاحات کوچک شده است.

شاخص بلندمدت از این سقف عبور خواهد کرد. اقتصاد کشور به یک کمک‌فنر برای جلوگیری از تورم‌های انباشته نیاز دارد، همچنین، یکی از ردیف‌های بودجه دولت فروش دارایی برای کسب نقدینگی است.

بازار سرمایه سازوکارهای سهل‌الوصولی دارد، با توجه به موارد یادشده بازار سرمایه انگیزه لازم برای حفظ شرایط رشد را دارد.

بازار سرمایه پس از تورم و کسری بودجه توانایی صعود را دارد. P/E تی‌تی‌ام بازار هم‌اکنون به عدد ۱۷ رسیده است،  به‌عبارتی‌ دیگر P/D به عدد ۳۳ رسیده است و P/S تی‌تی‌ام بازار ۴.۵ برابر شده و این به آن معناست که  قیمت‌های بازاری شرکت‌ها ۴.۵ برابر فروش آن‌هاست.

با وجود آمارهای عجیب‌وغریب مقاصد بازار سرمایه همچنان حفظ شده است، وضع بلندمدت بازار امسال در کنار اصلاحات کوتاه‌مدت روندی افزایشی با شیبب اندک خواهد بود.

مشکل هسته مرکزی یکی از مهم‌ترین مشکلات در بازار سرمایه است، این مسئله تا پیش از عرضه «شستا» در بازار بیشتر اتفاق می‌افتد.

هسته مرکزی کفایت این حجم از معاملات را در بازار سرمایه نداشت، کافی نبودن، اجرای معاملات را با اختلال روبه‌رو می‌کرد در نتیجه جهت بازار منفی می‌شد.

موکول کردن حجم برخی معاملات عرضه اولیه به ساعات خارج از بازار یکی از راه‌های کاهش این مشکل بود، تغییر ساعت عرضه اولیه افزون بر روان‌سازی معاملات بازار سبب تسهیل معاملات خود عرضه اولیه‌ها نیز شد.

تدبیر تغییر ساعت تا حدودی مشکلات زیرساختی را کاهش داد. این اقدام افت‌های بازاری این از اختلال را کاهش داد، شاخص بورس با تغییر ساعت عرضه اولیه به مدار پیشین خود بازگشت، در نتیجه این تغییر ساعت به‌عنوان راهی برای حل مشکل فیزیکی سبب بهبود شاخص شدند.

 

پریا اسدالهی‌نیک

مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ایران

عناوین برگزیده