تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۵۹
بازدید: ۳۱۶
کد خبر: ۱۰۹۵۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش بینی روند مثبت بازار سرمایه پس از اصلاحات موقتی

می متالز - معاون مالی و اقتصادی گروه چدن در خصوص وضعیت بازار سرمایه اطلاع داد: وضعیت بازار سرمایه پس از اصلاحاتی در روزهای گذشته روند رشد را در پیش گرفت. اما به دلایلی این بازار دچار شک گردید. در نهایت در روز جاری بازار مجدداً به عدد 19 هزار میلیارد تومان بازگشت. انتظار داریم این شرایط برای روز آتی نیز پابرجا باشد.
پیش بینی روند مثبت بازار سرمایه پس از اصلاحات موقتی

به گزارش می متالز، محمدرضا صادقی معاون مالی و اقتصادی گروه چدن سازان در گفت و گو با خبرنگار بورس امروز گفت: برای تحلیل بازار سرمایه امروز باید به وضعیت روزهای گذشته نگاهی داشت. بازار سرمایه پس از اصلاح هفته گذشته تلاش کرد تا از عدد شاخص خود را در فروردین ماه عبور کند. برخی از سهام بزرگ عملاً رشدی حدود ۲۰ درصدی را تجربه کردند در نتیجه اصلاحات خود را برگرداندند.

صادقی اظهار داشت: گروهی دیگر نیز از قیمت‌های گذشته خود فراتر رفتند. معاملات شرکت‌هایی همچون بانک ملت، بانک تجارت و فولاد مبارکه در چند روز گذشته تلاشی برای عبور از سقف گذشته بود. به عبارت دیگر این رخدادها یک زورآزمایی بود. انتظار داریم که یک اصلاح مجددی را شاهد باشیم تا عدد شاخص به یک میلیون و چهل و پنج هزار واحد برسد.

وی افزود: این اصلاح به یک سری دلایل برای رخداد احتیاج داشت. از جمله این دلایل معاملات سنگین ساعات پایانی سهام عدالت است. بازار هیچ انتظاری برای اجرای آن نداشت. علت این شوک مباحثی حول اجرای معاملات سهام عدالت در خارج از بازار بود تا تجمع تقاضای فروش سهام شکرت‌ها به اتمام رسیده باشد.

معاون مالی و اقتصادی گروه چدن عنوان کرد: عرضه سهام عدالت در ربع ساعت پپایانی بازار یک شوک را ایجاد کرد. در ادامه این رخداد بحث عرضه سهام عدالت در زمان وجود سقف بازار سهام و عرضه در ساعت غیر بازار به شرط عدم وود سقف مطرح شد. عامل دوم ایجاد اصلاح طرح مجلس برای مالیات بر عایدی سهام بود.

صادقی خاطر نشان کرد: دو بحث در اینجا مطرح است؛ اول لایجه دولت و دوم طرح مجلس. لایحه دولت به عنوان یک عامل محرک بازار سرمایه مربوط به کاهش نرخ مالیات شرکت‌ها از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد است. مجلس در طرح خود عامل زمان را در نگهداری سهام با هدف کاهش سفته بازی در بازار سرمایه دخالت دادند. هدف از طر مجلس تشویق نگهداری سهام برای یک دوره بلندمدت است که اجرای این طرح زمان‌بر هست.

معاون مالی و اقتصادی گروه چدن اظهار داشت: برای اجرای این طرح باید ابتدا در کمیسیون‌های تخصصی بحث شود. این تصمیمات باید با حضور دولتی‌ها انجام شود تا در نهایت تصمیم به اجرا یا لغو این طرح اتخاذ شود. این طرح بودن توجه به احرا یا عدم اجرا، در کواته مدت تأثیر منفی بر بازار داشته است.

صادقی عنوان کرد: عامل سوم مؤثر در وضعیت بازار، شرایط هسته بود. وضعیت هسته به گونه ای بود که یک سهام دارای صف خرید به صورت منفی نشان داده می‌شد. این رخداد ها باعث سردرگمی بسیاری افراد مخصوصاً تازه واردان بازار سرمایه می‌شود. در نهایت این سردرگمی منجر به تصمیمات هیجانی در بازار سرمایه خواهد شد.

وی افزود: انتظار داریم روند میان مدت و بلندمدت بازار سرمایه مثبت باشد. تمامی ین رخدادها یک سری اصلاحات موقتی است. در کنار این رخدادهایی که منجر به شوک در بازار سرمایه شد، شاهد یک اتفاق خوب نیز بودیم. ارزش معاملات مجدداً به سمت بالا صعود کرد. رقم این معاملات به ۱۹ هزار میلیارد تومان رسید. این رخداد جاکی از اجرای بسیار خوب معاملات در بازار سرمایه است.

معاون مالی و اقتصادی گروه چدن در نهایت خاطر نشان کرد: این احتمال وجود دارد در صورت رفع موانع، شاهد رشد مجدد ارزش معاملات به بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان باشیم. شاخص برای این اتفاق نیانز به رشد حجم و ارزش معاملات دارد. انتظار داریم شرایط امروز برای فردا نیز پا برجا باشد تا بازار مطمئن شود که موضوع عایدی سهام چندان برای اخذ مالیات مطرح نیست. این طرح‌ها تا حدودی با خواست حاکیمت برای پویایی بازار سرمایه جهت تأمین مالی تضاد دارد.

عناوین برگزیده