تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۳۹
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۱۰۹۸۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

هدفگذاری یک میلیارد و ۹۰۶ میلیون دلاری صادرات غیرنفتی فارس در سال ۹۹

می متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: برای سال ۹۹ صادرات یک میلیارد و ۹۰۶ میلیون دلاری کالاهای غیر نفتی از این استان هدفگذاری شده که این رقم برای سال ۱۴۰۰ به میزان ۲ میلیارد و ۳۸۳ میلیون دلار پیش‌بینی شده است.
هدفگذاری یک میلیارد و ۹۰۶ میلیون دلاری صادرات غیرنفتی فارس در سال ۹۹

به گزارش می متالز، حمید رضا ایزدی، عصر دوشنبه در نشست کارگروه صادرات غیر نفتی فارس در شیراز افزود: برای کاهش قیمت تمام شده کالا به افزایش حجم تولید نیاز داریم و ضروری است که با همت و کوشش، سهم واقعی خود را در بخش بازارهای بین‌المللی به دست آوریم.

وی، میزان صادرات غیرنفتی استان فارس را در سال ۹۷، یک و سه دهم میلیارد دلار اعلام و بیان کرد: در سال ۹۸ نیز صادرات غیرنفتی این استان با افزاش ۱۶ درصدی در ارزش و هشت درصدی در وزن به یک و ۶ دهم میلیارد دلار رسید.

او اظهار داشت: کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی نیز ضمن بررسی مسائل و مشکلات فراروی بخش‌های صادرات، واردات، پایانه‌های مرزی و گمرک‎ها در چهارچوب قانون، باید برای حل مشکلات با استفاده از پیشنهادهای بخش خصوصی راهکار ارائه دهد تا دبیرخانه نیز اجرای مصوبات را به طور جدی و دقیق پیگیری کند.

ایزدی، با اشاره به رشد صادرات کالا از طرق گمرک‌های فارس در سال ۹۸ نیز گفت: میزان صادرات کالا این گمرک‌ها از ۲۹۲ میلیون دلار در سال ۹۷ به ۴۰۷ میلیون دلار در سال ۹۸ رسید.

او اضافه کرد: صادرکنندگان استان فارس بنا به دلایلی کالاهای خود را از مبدا گمرک استان‌های ‌بوشهر و هرمزگان صادر می‌کنند اما می‌کوشیم که صادرکنندگان فارس کالاهای خود را از طریق گمرک‌های فارس اصادر کنند..

کاهش صادرات کالا از گمرک‌های فارس به دنبال شیوع کرونا

مدیر کل گمرک‌های فارس هم در این نشست بیان داشت: در پی شیوع کرونا، شاهد کاهش حجم صادرات کالاهای غیرنفتی از طریق این گمرک‌ها در ماه‌های اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ بودیم.

خداداد رحیمی افزود: با شیوع ویروس کرونا در جهان، کشورها شروع به بستن مرزهای زمینی و هوایی خود کردند که این مساله سبب شد که در اسفند ۹۸ در مقایسه با اسفند ۹۷ صادرات این استان حدود ۲۰ درصد و در فروردین ۹۹ نسبت به فروردین ۹۸ حدود ۲ درصد کاهش یابد.

وی گفت: در اردیبهشت ۹۹ نیز میزان صادرات کالاهای غیر نفتی از گمرک‌های این استان حدود ۴۰ میلیون دلار بود که تقریبا برابر با مدت مشابه سال ۹۸ است.

او ادامه داد: روند صادرات کالا از گمرک‌های فارس در خردادماه ۹۹ نیز با توجه به باز شدن تدریجی مرزها رو به افزایش است.

عناوین برگزیده