تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۱۰
بازدید: ۲۹۳
کد خبر: ۱۱۰۴۲۵
سرویس خبر : محیط زیست
معاون استاندار قزوین:

منشاء بخشی از آلودگی هوای آبیک خارج از استان است

می متالز - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین گفت: منشاء بخشی از آلودگی هوای آبیک و مشکلات زیست محیطی این شهرستان از جمله کارخانه سیمان خارج از استان است که باید از طریق مکاتبات بین استانی برای حل آن تلاش کنیم.
منشاء بخشی از آلودگی هوای آبیک خارج از استان است

به گزارش می متالز، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین  در نشست کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار و آلودگی هوا افزود: ریشه و منشاء برخی از آلودگی هایی که آبیک دچار آن است به استان البرز بازمی گردد و در این خصوص با ارسال نامه ای به استانداری البرز درخواست می شود تا به این موضوع به طور جدی رسیدگی شود.

علی فرخزاد در ادامه با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست باید معادن آلاینده آبیک را شناسایی و معرفی کنیم تا در خصوص فعالیت آنها چاره اندیشی شود، افزود: با هدف کاهش آلودگی هوا در آبیک به موجب مصوبات شورای معادن و همچنین این کارگروه (مقابله با آلودگی هوا) تا اطلاع بعدی صدور مجوز جدید معدن در این شهرستان و تمدید مجوزها در این خصوص ممنوع است.

معاون هماهنگی عمرانی استاندار قزوین با بیان اینکه باید از اضافه برداشت معادن شن و ماسه در آبیک با جدیت بیشتری جلوگیری شود، اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد برخی از این معادن گاه تا 10 برابر میزان تعیین شده برداشت شده اند که این موضوع مخاطرات زیست محیطی به همراه دارد و باید با عوامل آن برخورد شود.

این مسوول با اشاره به وجود قانون هوای پاک و راهکارها و الزامات آن در رابطه با جلوگیری از آلودگی هوا، اظهار داشت: باید از ظرفیت ها و اختیاراتی که این قانون برای حفظ هوای پاک در اختیار ما گذاشته است نهایت بهره را ببریم.

فرخزاد ادامه داد: به منظور کاهش آلایندگی هوا در آبیک می توان از ظرفیت تشکل های مردمی، خیران و رسانه ها نیز به شکل مطلوب بهره مند شد.

این مسوول با بیان اینکه سلامت و جان مردم برای ما مهم است، اظهار داشت: باید با اقدامات خود تهدیدات حوزه سلامت از جمله آلودگی هوا و خطرات زیست محیطی را کاهش داده و از میان برداریم.

وی در خصوص آتش سوزی زمین های کشاورزی و اراضی ملی نیز گفت: باید در کنار اقدامات سلبی و قهری از ظرفیت آموزش به جوامع محلی و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی از طریق رسانه ها شاهد کاهش چنین حوادثی باشیم.

این مسوول گفت: همکاری بخشداری ها و دهیاری ها در رابطه با جلوگیری از این حوادث و مهار آنها نیز باید بیشتر شود.

آبیک مرکز شهرستانی به همین نام و در شرق استان قزوین و در همسایگی استان البرز قرار دارد.

آبیک در یک سال گذشته جزو آلوده ترین شهرهای کشور بوده است.

فعالیت کارخانه سیمان آبیک و همچنین نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی در کنار صدها واحد دامپروری و معدنی در نزدیکی این شهر، وضعیت هوای آن را با مخاطرات جدی همراه کرده است.

عناوین برگزیده