تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۱۱
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۱۱۰۶۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون وزیر صنعت خبر داد:

سه شیوه جدید قیمت‌گذاری کالاها/ عرضه اسلب پنج درصد افزایش می یابد

می متالز - معاون وزیر صنعت با ارائه توضیحاتی درباره شیوه‌های جدید قیمت‌گذاری کالا و آمار شرکت‌های فولادی که مصوبه عرضه ۷۰ درصد شمش در بورس را رعایت نکردند،‌ گفت: عرضه اسلب پنج درصد افزایش خواهد یافت.
سه شیوه جدید قیمت‌گذاری کالاها/ عرضه اسلب پنج درصد افزایش می یابد

به گزارش می متالز، محمدرضا کلامی در نشستی خبری با بیان اینکه بیش از سه میلیون واحد صنفی فعال است،‌ اظهار داشت: در گذشته سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای حدود پنج درصد از فروش بود ولی این چند سال سهم این فروشگاه‌ها به ۱۰ الی ١٢ درصد رسیده است. ۸۰۰ شرکت پخش کالایی نیز  کالا را از انبار و گمرکات توزیع می‌کنند و اهمیت این شرکت ها در کرونا با کالارسانی مناسب مشخص شد.

وی افزود: اولویت بازرسی این است که گران فروشی رخ ندهد و سازمان حمایت در این راستا دستورالعمل قیمت گذاری سال ٩٩ را در سه گروه تصویب کرده است. قیمت کالایی که تثبیتی است سازمان حمایت بر اساس موارد ارایه شده، نرخ را تصویب می کند. دوم کالاهایی مثل لوازم خانگی و شوینده و ...که تا سال گذشته قیمت گذاری توسط شرکت بود در سال جاری برای مقابله با گران فروشی همه شرکت ها باید ابتدا پیشنهاد قیمت داده و براساس بهای تمام شده قیمت را در سامانه ١٢٤ بارگذاری کنند. قیمت‌های گروه سوم هم رقابتی بوده و شرکت ها برای حفظ سهم بازار حقوق مصرف کننده را رعایت می‌کنند.

این مقام مسوول با اشاره به استفاده از ارز صادراتی برای تامین کالاها عنوان کرد: اولویت سال جاری وزارت صنعت این است صادرکنندگانی که تولید کننده کالا هستند بتوانند از ارز صادراتی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز استفاده کنند. به این منظور بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان کالاهای مختلف، ارتباطی در سامانه نیما برقرار شده تا از ارز حاصل از صادرات برای تامین مواد اولیه مورد نیاز بخش‌های مختلف استفاده شود. تا سال گذشته ۲۵ قلم کالای اساسی و ۵۰۰ ردیف تعرفه مربوط به کالاها و تجهیزات پزشکی از دلار ۴۲۰۰ تومانی استفاده می‌کردند و برای سال جاری این کالاها دسته‌بندی شده و سهمیه‌های ارزی‌ در وزارتخانه‌های مختلف مشخص شده است.

عرضه اسلب ۵ درصد افزایش می‌یابد

کلامی ادامه داد: ۵۰۰ شرکت تولیدی لوازم خانگی وجود دارد اما امروز ورق به عنوان مهمترین ماده اولیه در تولید آنها مطرح است که نرخ آن در بورس تعیین و به نوعی قیمت آن با ارز نیمایی گره خورده است. در مقاطع فولادی حدود ٢٧میلیون تن شمش و اسلب تولید شد که ١٧میلیون تن آن شمش است. در مقابل مصارف درخصوص شمش ٨ میلیون تن است که مازاد را می توان بصورت شمش یا میلگرد صادر کرد.

وی با بیان اینکه هر تولید کننده ای که بخواهد تولیدات را در داخل عرضه کند برای آنها فرمولی تعیین شده، ‌تصریح کرد: تنظیم بازار مکلف کرده همه تولید کنندگان اسلب باید تولیدات را در بورس عرضه کنند. بنابراین قرار نیست تنها فولاد مبارکه عرضه کننده در بورس باشد. برای تامین نیاز ورق شرکت های کوچک کمیته ای تعیین شده که متناسب با مقادیر تولید واحدهای صنفی که با این کالا سروکار دارند و ظرفیت آنها به تامین ورق اقدام شود. همچنین قرار است مقادیر عرضه اسلب نیز پنج درصد افزایش یابد.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت با اشاره به مصوبه ستاد تنظیم بازار در خصوص عرضه ۷۰ درصد شمش در بورس گفت: ۴۶۵ شرکت این مصوبه را رعایت نکردند و تاکنون ۲۵۸ شرکت در سال ۹۹ به تعزیرات معرفی شدند و تا آخر ماه این تعداد بیشتر خواهد شد. در این زمینه برای رصد محصولات فولادی مقرر شده فرآیندی طراحی شود که این کالاها مشمول اعلام موجودی در سامانه انبار شوند و موجودی و عرضه کالاها رصد شود.

کلامی اضافه کرد: بخشی از قطعاتی که برای تولید لوازم خانگی مورد نیاز است، وارداتی است ولی در برخی کالاها مثل بخاری ۹۰ درصد، کولر ۱۰۰ درصد، آبگرمکن بیش از ۷۰ درصد، ماشین لباسشویی بیش از ۶۰ درصد و لوازم خانگی کوچک حدود ۷۰ درصد قطعات مورد نیاز آنها در داخل قابل تأمین است. در تولید تلویزیون به دلیل اینکه پنل مورد استفاده در آن توسط شرکت‌های معدودی در سطح جهان تولید می شود درصد وابستگی بالا است.

منبع: بورس پرس
مطالب مرتبط
عناوین برگزیده