تاریخ: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۲۳
بازدید: ۲۶۱
کد خبر: ۱۱۱۱۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش بینی روند آتی بازار سرمایه با رصد سهام عدالت

می متالز - شرکت‌های حاضر در پرتفوی سهام عدالت تقریباً جزو شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه هستند، عرضه و فروش این سهام در روند بازار بسیار تعیین کننده است بنابراین با رصد سهام عدالت می‌توان وضع خوب بازار سرمایه را پیش بینی کرد.
پیش بینی روند آتی بازار سرمایه با رصد سهام عدالت

به گزارش می متالز، سیل سپور، مدیرعامل واسپاری صنعت نفت آیندگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار روند بورس امروز اظهار کرد: برای تبیین وضع بازار باید به یک سری عوامل مؤثر توجه کرد. یکی از این عوامل گزارش‌های سه ماه‌ی است که در روزهای آینده شاهد آن خواهیم بود. انتشار و بارگذاری این گزارش‌ها در سامانه کدال نقش تأیین‌کننده‌ای در وضع بازار در روزهای آینده دارد. باید دید که سهامداران به این گزارشات چه واکنشی نشان خواهند داد تا رشد بازار تضمین شود.

وی یادآور شد: از دیگر مسائل مهم برای سرمایه‌گذاران سهام عدالت است. بخشی از سهام شرکت‌های موجود در پرتفوی سهام عدالت بسیار ارزشمند است. این شرکت‌ها تقریباً جزو شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه هستند. عرضه و فروش این سهام در روند بازار بسیار تعیین کننده است. با رصد سهام عدالت می‌توان وضعیت خوب بازار سرمایه را پیش بینی کرد.
مدیرعامل واسپاری صنعت نفت آیندگان بیان کرد: حجم فروش سهام عدالت در هفته گذشته چندان مورد اقبال واقع نشد. در نتیجه فروش کمی از این سهام را در بازار سرمایه مشاهده کردیم. در صورت ادامه این روند اتفاق خاصی برای عرضه سهام شرکت‌های با سهام عدالت نخواهیم داشت لذا روند آن‌ها کماکان مثبت خواهد بود. در کنار این عوامل نرخ دلار نیز بر وضع بازار اثر گذر است.

تأثیر وضع بازار جهانی بر شاخص بورس

سیل سپور گفت: بازار جهانی آیتم دیگری است که بر بازار سرمایه اثر دارد. قیمت کالاهای بازار جهانی (commodity) همچون قیمت سنگ آهن، قیمت فولاد، نفت، فرآورده‌های پتروشیمی به شدت برای بازار اهمیت دارد. قیمت جهانی این کالاها در بازار سرمایه بسیار تعیین کننده است. درصورت مشاهده رشد این کالاها در بازار جهانی، بدون شک بازار سرمایه ما نیز تأثیر می‌پذیرد. در نتیجه سهم‌های مربوط به این کالاها رشد خواهند کرد.

وی افزود: سیاست‌های دولت در جذب افراد به بازار بورس عامل اثرگذار دیگری بر ورند بازار سرمایه است. دولت با عرضه سهام دولتی و دیگر سیاست‌ها مردم را برای ورود به بازار سرمایه تشویق می‌کنند. همچنین دولت با سیاست‌های خود شرکت‌ها را تشویق به عرضه سهام در بورس می‌کند. رشدی که از ابتدای سال ۹۹ نیز مشاهده شده است به همین دلیل بوده است بنابراین سیاست‌های دولت به سمت جذب مردم به بازار بورس رفته است.

مدیرعامل واسپاری صنعت نفت آیندگان اظهار داشت: همانطور می دانید سهامداران بازار سرمایه به شدت افزایش یافته است. در گذشته شاهد این بودیم که مردم بخشی از سرمایه خود را به خرید ملک یا خودرو اختصاص می‌دادند اما امروزه این سرمایه به بازار بورس وارد می‌شود. بحث تجدید ارزیابی موضوع دیگری است که بر بازار سرمایه اثر می‌گذارد. تا کنون شاهد توجه بازار به شرکت‌های کوچک بودیم که تجدید ارزیابی می‌کردند اما اکنون این نظر تغییر کرده است.

تجدید ارزیابی عامل ورود به سهام شرکت‌های بزرگ

سپور یادآور شد: هم‌اکنون میان فعالان بازار سرمایه موضوع تجدید ارزیابی سهام شرکت‌های بزرگ بازار مطرح است. تمایل بسیاری وجود دارد که به سمت شرکت‌های بزرگ با تجدید ارزیابی بروند. این عامل می‌تواند در وضع بازار سرمایه بسیار اهمیت داشته باشد. باتوجه به کاهش نرخ سود بین بانکی که این نرخ را تک رقمی کرده است، فعالان بازار معتقد به کاهش نرخ سپرده نیز در ادامه هستند.

وی تصریح کرد: کاهش نرخ سپرده باعث جذابیت هرچه بیشتر بازار سرمایه برای افراد می‌شود. در نتیجه کاهش P/E بازار سرمایه شاهد رشد آن خواهیم بود. به طور کلی وضع بازار سرمایه افق و چشم انداز مثبتی دارد. موضوع حائز اهمیت در سطح کلان تغییر پارادایمی است که در فرهنگ سرمایه‌گذاری شکل گرفته است.

مدیرعامل واسپاری صنعت نفت آیندگان گفت: این تغییر پارایم باعث جا بجایی دیدگاه از سرمایه گذاری خانوار در ملک و خودرو به بازار سرمایه است. باتوجه به سیاست‌های دولت مبنی بر جذب سرمایه به بازار بورس، مردم دارایی خود را به این بازار منتقل می‌کنند. آن‌ها تصمیم به سرمایه گذاری در شرکت‌های با ارزش در بازار سرمایه را دارند تا عایدی بیشتری نسبت به ملک به‌دست آورند.

سپور عنوان کرد: ادامه این روند و گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه سب جهش و رونق تولید خواهیم بود. در نتیجه پارادایم سرمایه‌گذاری از محوریت بانک به محور بازار سرمایه تغییر خواهد کرد. این یک اتفاق بسیار بزرگ است که می‌تواند رشد خوبی را برای کشور به ارمغان آورد.

وی افزود: نقدینگی ورودی به بازار سرمایه عموماً تمایل به تبدیل به سهم شدن دارد. این تبدیل سبب افزایش تقاضا در صف خرید می‌شود که سبب رشد شاخص بازار به جای اصلاح آن است. ناگفته نماند که در هفته‌های گذشته شاهد افزایش بی‌وقفه در شاخص بورس بودیم. این رشد بی وقفه نه تنها به نفع بازار سرمایه نیست بلکه هیچ منفعتی برای مردم و اقتصاد کشور ندارد.

مدیرعامل واسپاری صنعت نفت آیندگان گفت: رشد بازار سرمایه باید بر مدار عقلانیت و تحلیل باشد. در صورت رشد در آن مسیر هیچ جای نگرانی برای سهامداران و اقتصاد وجود ندارد. یکی از موضوعاتی که حرفه‌ای‌های بازار سرمایه با آن دست به گریبان هستند، ورود افراد بدون آموزش بورسی است. سازمان بورس می‌تواند به عنوان متولی بازار سرمایه دو سیاست بلندمدت و کوتاه مدت را در این باره پیش گیرد.

سپور عنوان کرد: سازمان بورس در کوتاه مدت می‌تواند با حمایت‌های خود به صورت غیر مستقیم باعث ورود هرچه بیشتر مردم به بازار سرمایه است. این سازمان میتوان با تشویق افراد به ورود به صندوق‌ها تا زمانی که آزموش‌های لازم را کسب کند، به رشد عقلانی شاخص کمک کند. آن‌ها می‌توانند با توجه به میزان ریسک پذیری خود در سه نوع صندوق سرمایه گذاری وارد شوند.

نقش صندوق‌ها در کسب سود افراد تازه وارد

مدیرعامل واسپاری صنعت نفت آیندگان بیان کرد: به طور کلی سه صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، صندوق سرمایه‌گذاری مختلط و صندوق سرمایه‌گذاری سهامی هستند. صندوق سرمایه‌گذاری سهامی عبارت‌اند از صندوق‌هایی که بیشتر سرمایه‌گذاری خود را در بخش سهام قرار داده است. در مقابل صندوق‌های با درآمد ثابت عبارت از صندوق‌هایی هستند که در اوراق با نرخ سود ثابت سرمایه‌گذاری کرده اند. صندوق های مختلط بین این دو است.

سپور اظهار کرد: رسانه‌ها باید با فرهنگ سازی مردم را به سمت این صندوق‌ها سوق دهند تا قبل از کسب تجربه بتوانند از سرمایه خود کسب سود کنند.

تاکنون ظرفیت‌های بسیار خوبی در این راستا انجام شده است. ما در بازار سرمایه حجم بسیار خوبی از این صندوق‌ها را در اختیار داریم که مردم امکان مراجعه به آن را دارند.

وی بیان کرد: سازمان بورس می‌تواند با اجرایی یک سری سیاست‌ها امکان آموزش بلندمدت ۶ ماهه تا یک ساله را برای افراد تازه وارد فراهم کند. حضور شرکت‌های سبد گردان یک راه دیگر برای سرمایه‌گذاران جدید است. افراد با مراجعه به این شرکت‌ها می‌توانند با دریافت یک کد اختصاصی و بستن قرار داد با این شرکت‌ها منابع خود را در اختیار افراد متخصص قرار دهند تا در بازار به صورت حرفه‌ای مدیریت کنند.

مدیرعامل واسپاری صنعت نفت آیندگان در نهایت یادآور شد: بی‌شک مدیریت حرفه‌ای خیلی بهتر از این است که وقت خود را صرف کنند تا پا به پای حرفه‌ای‌های بازار سرمایه پرتفوی خود را رشد دهند. ورود مردم از دو راه صندوق‌های سرمایه‌گذاری به سه شکل مختلف و سبدگردان‌ها مناسب است. لازم به ذکر است که بسترهای آن‌ها نیز در بازار سرمایه وجود دارد تا مردم با مراجعه به این شرکت‌ها خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند. مردم مطمئن باشند که با استفاده از این راه‌ها اتفاق‌های خوبی را تجربه خواهند کرد.

عناوین برگزیده