تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۴۵
بازدید: ۲۹۷
کد خبر: ۱۱۱۴۲۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

روزهای خوش گروه سیمان در راه است

می متالز - صنعت سیمان با مباحثی در خصوص افزایش نرخ فروش مواجه است. چانه زنی برای افزایش نرخ فروش به میزان ۱۰۰درصد آغاز شد بعد شایعاتی در خصوص ۶۳درصد افزایش و ۴۰درصد افزایش شنیده شد.
روزهای خوش گروه سیمان در راه است

به گزارش می متالز، ولید هلالات، رئیس هیات مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار با اشاره به مطلب فوق گفت: در سال های قبلی عمدتا صنعت سیمان با رشد قیمت ۲۵درصدی مواجه بوده اما ازآنجا که سیمان در کل مصالح مورد استفاده، ارزش ریالی اندکی دارد، احتمالا این بار که فاصله بین سیمان و مقاطع فولادی بسیار بیشتر از قبل شده، امکان رشد بیشتر نرخ هم مهیا است.

این تحلیل گر بازار سرمایه بیان کرد: در صنعت سیمان حاشیه سود از ۲۵درصد به مرور افزایش یافت و در نیمه دوم سال ۹۸ بین ۳۸ تا ۴۰درصد محقق شد.

وی با اشاره به ترکیب هزینه سیمان در شرکت های بورسی گفت: در ترکیب بهای تمام شده صنعت سیمان در کشور بین  3 تا ۷ درصد از هزینه مربوط به هزینه حقوق و دستمزد است. همچنین مواد اولیه حدود ۲۵درصد از کل بهای تمام شده را تشکیل می دهد و الباقی آن سربار است. بنابراین حدود ۷۰درصد بهای تمام شده را سربار تشکیل می دهد، که در آن قسمت نیز عمده هزینه مربوط به دستمزد غیر مستقیم و پس ازآن انرژی و مواد غیر مستقیم است.

رئیس هیات مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار افزود: در صورت تحقق افزایش نرخ ۴۰درصد، با توجه به رشد ۱۱درصدی انرژی و همین طور ۲۵درصدی دستمزد، حاشیه سود به ۴۸درصد می رسد اما سود خالص ۶۸درصد افزایش خواهد یافت. به بیان دیگر رشد ۴۰درصد نرخ فروش، ۶۸درصد سود صنعت را افزایش خواهد داد.

وی افزود: در صورتی که افزایش نرخ ۶۳درصد صورت گیرد، نرخ سودآوری به ۱۲۵درصد می رسد، چون حاشیه سود هم به ۵۵درصد خواهد رسید.

هلالات گفت: این مساله نشان می دهد که میزان رشد قیمت بسیار با اهمیت است. هم اکنون P/E گروه صنعت سیمان ۳۸واحد است، اما در نمادهایی همچون “سفانو”، “ساروج”، “سبهان"، “سبجنو”، “سهگمت” و” “ساروم”  نسبت P/E بین ۱۸ تا ۲۵ به صورت TTm است.

رئیس هیات مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار در پایان گفت: لذا افزایش نرخ ۴۰درصد باعث می شود که P/E بسیاری از سیمانی ها به ۱۰ برسد و افزایش نرخ ۶۳درصد P/E را به ۸ می رساند، لذا صنعت سیمان در نقطه ای است که اگر این افزایش نرخ ها محقق شود، شرایط خوبی خواهد یافت. البته دو نکته هم باید توجه کرد. اول اینکه حامل انرژی همچون سایر صنایع ۱۱درصد رشد کند و پس از افزایش نرخ فروش، بازار تقاضا کشش کافی داشته باشد.

عناوین برگزیده